Hallo allemaal,
Mischien is er iemand die mij kan helpen, of de juiste tip te geven die mij verder zou kunnen helpen.
Eerst zal ik mijn auto even voorstellen:
Ik heb een Renault Espace type " The Race" met een 3 liter motor, V6 24 klepper uit 2001. Op de klok: +/- 160.000 km N.A.P.
Toen ik hem net had (nog niet zo lang) het volgende eraan laten vervangen (preventief onderhoud):
1. distributie en spanrollen
2. olie + filter
3. Bougies en Luchtfilter
4. Nieuwe radiator (was lek)
5. Gaskleppenhuis gereinigd
6. Koelwater ververst
7 interieurfilter etc. vernieuwd..
8. alle pitten van de lampen.
9. Carterpan was lek. hersteld en nieuwe pakking.
10. automaatbak afgesteld..
etc. etc. en nog wat kleine dingen.
Een goede grote beurt en niet bezuinigd op de kosten (kosten: 2600 euro).
En alles wat uitelkaar geweest is, schoon gemaakt en zonodig hersteld.
Goed.. verder een hele fijne auto, die zeeeeeeeeeer geschikt is als je met een groot gezin en een caravan wilt gaan trekken. Brandstof verbruik valt ook reuze mee: 1 op 11!
Motor loopt als nieuw.
Er is echter 1 ding wat ik maar niet opgelost kan krijgen, en wat zeeeer vervelend is en van het begin of aan al heeft gedaan:
Bij koude motor, dus bij het wegrijden (minimaal 1 dag stil gestaan te hebben), begint hij onderweg te schokken en slaat vervolgens ook af, als je niet gas op de plank houdt. Dat doet hij tijdens het opwarmen. Als de motor 1 keer op temperatuur komt, is het over en rijdt hij verder perfect!
Indien je direct de snelweg op zou rijden en naar 80 of meer zou schakelen is het goed, maar aangezien ik in de bebouwde kom woon, midden in een dorp, wil dat niet, en moet en kan ik alleen maar rustig aan rijden..Dan doet hij het dus wel.
Wat hebben we al vervangen en getest:
1. computer geeft geen storing aan! Uitgelezen bij dealer met nieuwste software
2. nieuwe RGB sensor
3. nieuwe gasklephuis sensor
4. nieuwe temp sensor
5. bobine rail vervangen (bij aanraken sloeg de motor ook af, vandaar)
6. Het hele electrische systeem doorgemeten.. het relais van de injectie inspuiting was een beetje verbrand.. die vervangen (tijdelijk) door het relais van het grote licht..
7. lambda sensor doorgemeten .. is goed
8. benzine pomp is ook in orde, tevens benzine filter..
door al deze acties hierboven is het wel enigszins verbeterd, maar nog zeker niet helemaal over..
Wat zou er nu nog gecontroleerd kunnen worden?
Hopelijk heeft iemand voor mij een goede oplossing.
Mvgr.
Max Wilken
Veenwouden
pc-rep@hotmail.com
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gasklephuis reinigen en opnieuw laten inleren door de dealer.
wat bedoel je met een RGB sensor ?
Hallo Ramjod..
Gasklephuis is al 2 maal gereinigd. Wordt steeds weer vuil.
Waar kan dat aan liggen volgens u? en opnieuw inleren? bedoeld u de ECU resetten o.i.d.?
en Renaultmonteurtje.. RGB sensor.. waarschijnlijk wordt die anders genoemd? zit op het gaskleppenhuis? kan dat? verbeter me als ik het mis heb..
Maar Misschien moeten we het verder zoeken in het feit dat het gaskleppenhuis steeeds weer vuil wordt?
Kan het zijn dat de inspuitmotor niet meer 'fris is?'
graag jullie reaktie.
Alvast heeeel erg bedankt! :-)
12 jaar
ik heb nog steeds geen idee wat je met een rgb sensor bedoelt, wat staat er op de factuur ?
Hallo Renaultmonteurtje..
Dat weet ik niet, want die factuur heb ik nog niet.. maar ik vraag het hem even.. dan weten we het allebei weer zeker :-)
Ik laat het weten.
Groet
Max
12 jaar
ah. had het antwoord.. BDP sensor.. die was vervangen ook, maar hielp ook niet.
12 jaar
Hallo Ramjod,
Gaskleppenhuis is al 2 maal gereinigd, en de ECU of computer is ook opnieuw ingeleerd. Heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Iemand nog meer ideeen/suggesties?
Mvgr.
Max
12 jaar
de BDP sensor had je sowieso niet hoeven te vervangen, als die defect is, dan loopt de motor niet .....
Kan een vervuiling zijn van een injector die niet 100% meewerkt.
Hallo Renault monteurtje..
Ok, maar die BDP sensor had hij nagelopen, en voor de zekerheid tijdelijk vervangen. Maar dat bleek het inderdaa niet te zijn. Ik hoef die sensor ook niet te betalen hoor, dat scheelt.
Stappenmotor is getest, was goed.
en een vervuilde injector.. zou hij dan niet altijd dit moeten doen? warme motor of koud?
12 jaar
In de opwarm fase mist deze misschien net iets te weinig brandstof omdat deze neerslaat op de koude delen in de motor.
Naarmate de motor warmer wordt merk je dat misschien niet.
Geen bougie kabeldefect vanaf bobineblok naar de achterste cilinders?
Zat hem in de bobine. Het huis van de bobine was gescheurd, vermoedelijk als gevolg van dat de vorige eigenaar verzaakt had de noodzakelijke onderhoudsbeurten te laten uitvoeren! de achterste bougies waren geen bougies meer, maar stokjes die nog wel vonkten overigens.. maar doordat deze bougies zo slecht waren, kreeg de bobine steeds schokken terug.. we hebben er een nieuwe opgezet, en het probleem was over! Opgelost dus.
Met wederom dank aan iedereen die hebben meegedacht! Super.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar