auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Inhouden, stilvallen, schudden en niet oppakken - tenminste soms

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6E RT

De auto valt af en toe stil bij het afremmen tot stilstand, maar ook bij het afremmen tot een lagere snelheid (zowel voor als ook wel na terugschakelen) om een afslag of rotonde te nemen. Vervolgens start de auto wel weer in één keer. Een ander verschijnsel is dat de auto vaak even inhoud in scherpe bochten/afslagen. Het enige wat uitlezen opleverde was dat er een storing zat tussen de motor en de versnellingsbak?
Gisteren begon opeens de versnellingspook heftig te trillen toen de auto gestart werd, trilde de auto zelf ook heel erg (in stilstand), maakte hij daarbij onder de motorkap een klapperend geluid en reageerde hij vervolgens ontzettend traag op het gaspedaal terwijl de toeren wel omhoog schoten. Er wat stukken mee gereden, een paar keer uitgezet en weer gestart, maar het bleef hetzelfde, in stilstand schudden en bij rijden heel erg traag optrekken. Hij startte ook opeens erg slecht (normaal slaat ie in 1x aan), alleen met gas bijgeven kreeg je 'm aan de praat. Na zo'n 15 km op weg naar de garage terwijl ik een constante snelheid rij schiet de auto opeens vooruit alsof het gas opengedraaid wordt (en ik doe niks). De overige 30 km rijdt de auto weer helemaal normaal, ook na opnieuw starten (wat nu ook weer vlekkeloos gaat en ook geen getril van pook of auto in stilstand meer). Bij de garage aangekomen kon men alleen maar concluderen dat hij het nu inderdaad weer gewoon doet. Iemand enig idee wat dit kan zijn? De koppeling ligt wel voor de hand, maar hoe kan het probleem zichzelf dan zo weer opheffen? En het stilvallen en inhouden wat hij steeds al deed lijkt daar toch niet aan te kunnen liggen? Iemand dezelfde dingen tegengekomen?

Geplaatst door

megane77 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het lijkt mij meer een probleem dat de motor af en toe op drie poten loopt of een ander onstekings probleem heeft, dit omdat de motor ineens ook slecht start.Dit zou ook het schudden verklaren .Ik zou als eerste de bougie en andere kabels controleren ,dit omdat als je de bocht omgaat of afremt een andere stand van de motor krijgt t.o.v van de motorruimte (draadbreuk).Controleer als het probleem zich voordoet ook eens de kleur van de bougie's,als er een bij is die afwijkt kun je al gerichter zoeken.

skybolt 0

15 jaar

Het probleem (schudden en niet oppakken) deed zich vandaag na een uur rijden opeens weer voor. Deze keer bleef het 'gelukkig' zo tot er mensen met kennis van zaken erbij gehaald konden worden. Hij liep inderdaad op 2 poten en de oorzaak was waarschijnlijk een kapotte bobine. Die is nu vervangen en hij loopt tot nu toe weer normaal. Ik ben benieuwd of dit inderdaad de oorzaak was, ik hoop het. Als één van de problemen zich toch weer voordoet meld ik het wel weer en zal ik eens naar de andere suggesties gaan kijken.

megane77 0

15 jaar

Het schudden en veel toeren maken heeft zich niet meer voorgedaan, dat lijkt inderdaad de bobine te zijn geweest. Het inhouden in de bochten en het soms uitvallen van de motor bij afremmen deed zich daarna helaas toch wel weer voor. Het toerental zakt bij afremmen soms onder de 500 en de auto slaat dan af. Nu heb ik (na een suggestie op het internet) gezien dat er een scheurtje in het vacuumslangetje van de mapsensor zit, dus het ligt waarschijnlijk daaraan. Volgende week vervangen en dan is het gedonder hopelijk voorbij!

megane77 0

15 jaar

Sorry, ivm ziekte heeft het even geduurd. Maar met het vervangen van het vacuumslangetje v/d mapsensor was het inhouden in de bocht opgelost:-)
Het af en toe uitvallen van de motor bij afremmen (voor rotonde of afslaan of stil gaan staan) was hiermee helaas niet opgelost. Zoals ik al eerder schreef zakte het toerental bij afremmen soms onder de 500 en dan sloeg de motor af maar was die wel weer meteen te starten. Later bleek ook dat als de auto stationair staat te draaien, hij meestal op 750 zit, maar soms opeens op 1500 of 2000. De garage heeft de auto uitgelezen, waar uit kwam dat 1 van de temperatuursensors een probleem zou geven. Kan het daarmee te maken hebben? De sensor is nog niet vervangen, maar ze hebben het stationair wat omhoog gezet. Sindsdien is de auto niet meer uitgevallen, maar is het vaak wel zo dat de auto bij afremmen en stil gaan staan opeens veel toeren (2000) maakt, terwijl hij gewoon op 750/1000 staat als je start. Inmiddels ben ik erachter gekomen, dat als hij veel toeren maakt als je stilstaat, en je dan de rem ingedrukt houdt en de koppeling een stukje op laat komen, het toerental weer terugzakt naar 1000 en daar dan ook blijft als je de koppeling weer intrapt. Ook is gebleken dat hij bij afremmen-stil gaan staan alleen hoge toeren krijgt als je de koppeling er vroeg bij pakt; als je wacht met het intrappen ervan tot het niet anders kan omdat ie anders gaat hikken, dan kom je tot stilstand met een normaal toerental. Ik vraag me dus af of het niet iets met de koppeling kan zijn? Iemand nog suggesties wat dit kan zijn?

megane77 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.