Hallo,
Eigenlijk al best wel lang heeft mijn Laguna last van het volgende:
Als ik al iets teveel gas geef, houdt de auto in/stottert hij. Dit gebeurt alleen alrijdende, tussen stationaire loop en pak hem beet zo'n 2500 toeren. Het gebeurt ook voornamelijk als het buiten vochtig is. Boven de 2500 toeren gas geven levert verder geen problemen op. Stationaire loop is regelmatig en kan ik geen schommelingen in toerental bespeuren. Wat ik af en wel merk, is dat ik in de stationaire loop licht schudden van de auto voel, ondanks dat de loop dan nog steeds regelmatig is.
Verder is het verbruik de laatste tijd flink achteruit gegaan. Voorheen lag het gecombineerde verbruik ergens tussen 1:9 en 1:11, nu gaat het al snel richting 1:7.
Bij koude motor, als ik geen last heb van die haperingen, heb ik het sterke vermoeden (ik weet dit haast zeker) dat er in het onderste toerenbereik veel meer trekkracht is dan normaliter bij warme motor. Zodra de motor warm is heb ik dit gevoel niet meer. Mogelijk dat dit met mijn problemen te maken heeft.
Ik heb inmiddels begrepen dat enkel een probleem met bougiekabels en/of bobines op zich niet het probleem van het aanzienlijk hoger verbruik zou verklaren. Eerder zou dat mijn lambdasonde zijn.
Bij het een voor een lostrekken van de bougiekabels bij lopende motor, merk ik duidelijk dat de motor op 3 cilinders gaat lopen. Daarbij heb ik (weliswaar overdag) met een plantenspuit de bougiekabels bevochtigd. Ik zag hierbij geen vonkjes (misschien dat ik dat overdag ook niet kan zien) en daarbij bespeurde ik ook geen schommelingen in de stationairloop. Wel merkte ik bij het een paar centimeter lostrekken van de bougiekabels schokjes in mijn hand. Ik neem aan dat dat wel normaal is? :) Bougies zijn vrij nieuw. Waar moet ik verder kijken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgende keer als je wilt testen of een cylinder mee loopt het stekkertje van de injector aftrekken.
Krijg je geen schokken van de hoogspanning en dit is ook beter voor de levensduur van de katalysator.
Als alle cylinders meelopen dan is er een probleem met de lambdasonde. Ofwel de sensor of zijn bedrading, dan wel een invloed van buitenaf.
Kan zijn dat er een lekje in de uitlaat zit (in het voorste gedeelte) waardoor de lambda-sonde verkeerd aan geeft.
Kan ook zijn dat er een sensor (koelvloeistof temperatuur) verkeerd aangeeft.
Kontroleer ook alle vacuüm slangen en slangetjes in en om het inlaatspruitstuk op scheuren, lekken, poreus zijn etc.
Leveren alle controles niets op, dan laten uitlezen door de dealer.
Als er foutcodes zijn dan die oplossen anders signalen van de sensoren goed kontroleren.
Heb net een 4gasmeting laten doen: geen gekke dingen, normale waarde. Kan ik hiermee kat en/of lambdasonde uitsluiten als mogelijke veroorzaker?
14 jaar
Als de 4-gas meting normaal is, loopt de motor goed en zonder problemen, in ieder geval op dat moment.
Dat zou betekenen dat op dat moment de lambda-sonde en de andere sensoren goed werken.
Alleen de test is onbelast, tijdens het rijden is de belasting vele malen hoger en dan gaat het fout.
Als de 4-gas test goed is, dan zou ook het verbruik normaal moeten zijn. Dat is tegenstrijdig met je bewering dat het verbruik hoger is.
Gezien de klacht dat het vooral gebeurt als het vochtig is, zou ik alle stekkers goed controleren op sporen van water en/of corrosie.
Goed schoonmaken met elektro cleaner. Ook alle massa strips kontroleren op goed kontakt en goed vast zitten.
Hmm.. Ik heb gisteren wel een nieuwe bougiekabelset erop gezet. Normaliter zou met de temperatuur en de kou zoals vanmorgen de motor wel enigszins gaan stotteren bij volle belasting in de lage toeren. Maar vandaag in ieder geval niet. Eens kijken wat het morgen doet, dan zou het regenen. Als het is zoals je zegt, dan zou ik dus te maken hebben met 2 problemen, enerszijds de ontsteking en anderszijds de lambasonde of in ieder geval iets dat invloed heeft op de sonde?
Laat ik deze vraag stellen: even ervan uitgaande dat er een aantal verbrandingen gewoon niet plaats vinden door laten we aannemen slechte bougiekabels. Er komt dus onverbrande benzine terecht in het uitlaatkanaal. In hoeverre heeft dit invloed op de lambdasonde of andersom? Kan het verbruiksverschil toch niet te maken hebben met enkel een falende ontsteking? Voor iedere keer dat er benzine onverbrand verdampt, heb ik simpelweg al dan niet merkbaar vermogensverlies terwijl de lamdasonde nog steeds data doorgeeft aan de motor en zegt: "ja jongens, blijf maar komen met die benzine!" Dan zou het (als ik even logisch probeer te redeneren) toch niet per definitie met de lamdasonde te maken hebben? De lambdasonde meet toch het zuurstofgehalte? Ik snap wel dat als de lambdasonde onder belasting foutieve waardes aangeeft zodanig dat ie zorgt voor meer inspuiting van brandstof dan daadwerkelijk nodig is, ik met een veel hoger verbruik kom te zitten. Ik denk dan ook dat je dat bedoelt. Maar ik bedoel, is de eerste mogelijkheid dan al uitgesloten? Kan enkel een ontstekingsprobleem niet voor een dergelijk verbruiksvermeerdering zorgen?
14 jaar
Ontstekingsproblemen (misfires) kunnen voor een aanzienlijke verhoging zorgen, ja.
Ten eerste wordt de benzine van die slag in de cylinder verspild. Maar nog erger is dat er zuurstof in de uitlaat komt.
Daardoor reageert inderdaad de lambda-sonde met een signaal naar de ecu: doe er nog maar wat bij.
In extreme en langdurige gevallen heeft het verbranden van benzine in de uitlaat nog een paar gevolgen.
De buitenmantel van de lambda en zelfs de meettip kunnen verbranden/wegsmelten en dan krijg je een nog slechter signaal.
Ook de katalysator vindt dat niet echt fijn.
Heb je in de komende dagen nog steeds last van een hoog verbruik, dan het signaal van de lambdasonde (laten) meten.
Of proberen of je hem eruit kunt draaien. PAS OP! Kan erg vast zitten en je kan de sonde breken of het schroefdraad beschadigen!
Heb inmiddels de auto kunnen testen vanuit het onderste toerenbereik tot zo'n 2500 toeren. Tot op heden geen problemen meer gehad mbt het stotteren en inhouden, wat ik probeer. Overigens heb ik gisteren ook injectorreiniger (mer Comma) op minder dan een halve tank gegooid. Baat het niet dan schaadt het niet, ga ik er maar vanuit. Zover ik kan beoordelen loopt de auto stationair wel net wat lekkerder, maar of dit nou door de nieuwe kabels komt, de injectorreiniger of dat ik het me inbeeld, geen idee. Vandaag was het in ieder geval lekker vochtig weer en normaliter zou de auto gaan stotteren en inhouden en daar was vandaag geen sprake van. Ik kijk het nog even aan, ook om achter het verbruik te kunnen komen. Helaas geen boardcomputer dus het moet op de ouderwetse manier. :)
14 jaar
Ouderwetse manier is de enig goede methode om verbruik uit te rekenen. Boardcomputers wijken nog wel eens af.
Ik kan inmiddels ook vermelden dat ik de indruk krijg dat de auto nu beter doortrekt door het hele toerenbereik heen.
14 jaar
Klinkt hoopvol.
Jawel, nu al die andere dingen nog. Ik ben er nog niet hehe. Bedankt voor je reacties tot zoever in ieder geval.
14 jaar
Wellicht dat als het probleem van de aanlopende achterrem opgelost is het verbruik ook lager zal zijn. Aanlopende remmen zullen het zuinig rijden niet makkelijk maken.
Daar zeg je inderdaad wat, heb er eerlijk gezegd niet eens bij stilgestaan! Die remklauw is alweer gangbaarder gemaakt maar loopt nog steeds te veel aan. Waarschijnlijk dat een nieuwe remklauw de enige goeie oplossing hiervoor is. Tel erbij op een setje achterschokbreker en 4 nieuwe banden en we zijn alweer een paar Euro's verder :D En dan had ik het nog niet over de olielekkage van de keerring (tussen bak en blok), dus ik kan mijn lol alweer op dit jaar...
14 jaar
hallo, ik heb ook een laguna van 1996 en het zelfde probleem, de kilometer stand staat nu op ruim 269000 km maar de motor loopt perfect en stil. vorig jaar had ik dit probleem ook al en na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat de MAP- sensor niet meer goed was, raar komt eigenlijk nooit voor maar toch. ik heb toen een nieuwe MAP-sensor gekocht en het probleem was verholpen, echter na 5 maanden begon het opnieuw, ik dacht dat het niet de MAP sensor kon zijn omdat deze bijna nooit kapot raken. ik ben toen diverse sensoren gaan vervangen, en het probleem bleef bestaan, ben toen toch maar weer naar de MAP-sensor gaan kijken en jawel deze was weer kapot, ik heb toen van de garage vakhandel kosteloos een nieuwe ontvangen. nu speelt het probleem weer en weer lijkt het aan de MAP-sensor te liggen, ik weet niet of je iets van deze sensor afweet maar het lijkt mij dat er waarschijnlijk een technische storing aanwezig is die deze sensor steeds kapot maakt?? hen je toevallig ook naar deze sensor gekeken of heb je een idee dat het nog wat anders kan zijn. Gr. Jan uit EHV
14 jaar
Hallo Jan, als je al aangeeft dat je hetzelfde probleem hebt als ik, dan heb je ook een idee in welke richting je het moet zoeken. De bougiekabels heb ik vervangen. Hierdoor loopt de motor weer als een trein en trekt hij ook op naar behoren, zonder ook maar enige stotter te geven. Wat betreft het verbruik: door het vervangen van mijn remklauw voor een nieuw exemplaar, schijnt ook het verbruik weer te zijn zoals het altijd was.
Ik weet niet hoe je terecht komt bij de MAP sensor? Wat ik wel weet, is dat als je de werking van de MAP sensor wilt controleren, je alleen maar het slangetje hoeft los te trekken. Reageert de motor hier niet op, dan is er iets niet goed met wellicht de MAP sensor. Reageert de motor hier wel op (volgens mij slaat ie dan doodleuk af), dan is er dus niks aan de hand met de MAP sensor. Heb je zelf wel het ontstekingsgedeelte nagelopen, voordat je bij de MAP sensor terecht kwam?
14 jaar
Jan, vervang het slangetje van de mapsensor naar spruitstuk ook eens. Als de rubber slecht is en lekt zal de auto ook slecht lopen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar