close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault CLIO: Interieur ventilatie

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4J G7, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 72

Ik heb weer een probleem met mij interieur ventilatie. De zekering knalde eruit. Nieuwe weerstand erin gezet gooit hij weer de zekering eruit. Ook werkt de airco niet meer. Wie heeft een idee wat het is?? Beetje klaar met dit gekloot tweede keer dat het gebeurd bij deze auto.

Geplaatst door

mmarco129 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ventilator al eens bekeken?

viper_ren 0
badge

5 jaar

Ja hij werkt alleen op stand 4. Stand 1 t/m3 knalt zekering eruit

mmarco129 0

5 jaar

Dus op stand 4 blijft de zekering heel?

Zet eens een 21w lamp in de plaats van je ventilator... wat doet je zekering nu?

viper_ren 0
badge

5 jaar

Al ik er een nieuwe zekering in zet doet hij het prima op stand 4. Alleen de airco werkt ook niet denk ook zekering eruit geknald is

mmarco129 0

5 jaar

Dat is de vraag niet.
Je moet systematisch zoeken wat er fout gaat.
Het ligt niet aan de ventilatormotor zelf, want die blijft op stand 4 werken (voluit). Het zit dus ergens tussen de regelknop / ACC en de ventilatormotor in de bedrading. Ook zou je nog een verkeerd type "weerstand" kunnen hebben.

Weet dat op de ventilator altijd de accuspanning staat en dat de "weerstand" de massa van de ventilator aanstuurt. Dus de "min" wordt geregeld, niet de plus.
Wat ik mij zou kunnen indenken, is dat de stekkerverbinding van de ventilatormotor is uitgefikt en sluiting maakt (een bekend euvel) of dat je een sluiting hebt zitten in de bedrading rondom de "weerstand".
En dat moet je systematisch nazoeken.

Heino4267 655

5 jaar

Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden. Had de nieuwe sloop weerstand ingezet en deze werd zo heet dat een stuk plastic is weggebrand van de uitblaas voeten. Dus deze is denk ik gewoon kapot geleverd. Nu een splinternieuwe besteld. En de stekker op de ventilator heb ik ook vervangen maar probleem bleeft bestaan.

mmarco129 0

5 jaar

Weerstand nieuw vervangen nu werkt stand 1 en 4 goed echter stand 2 en 3 niet als ik deze hierop aanzet stinkt het naar verbrand plastic iemand een idee wat het kan zijn? Zelf zit ik te denken aan het bedieningspaneel

mmarco129 0

5 jaar

Teruglezend:
- je ventilatormotor krijgt altijd accuspanning via een zekering die er soms uit knalt.
- stand 4 legt de min van de ventilatormotor keihard aan massa, waardoor de ventilatormotor op zijn hardst draait (zonder regeling).
- stand 1 werkt ook, dus de nieuwe "weerstand" werkt correct op stand 1.
- op stand 2 en 3 vliegt je zekering eruit. Dan denk ik dat de schakelaar waarmee je stand 1,2,3 en 4 instelt, prima functioneert.

Ik kom dan tot de conclusie dat er een probleem in je bedrading zit tussen de schakelaar van stand 2 en 3 en de "weerstand, of dat er iets mis is met de "weerstand""zelf.

In jouw plaats haalde ik de "weerstand" er even tussenuit en ik verbond tijdelijk de draden naar de "weerstand" toe van stand 1,2 en 3 met elkaar door en met de uitgaande draad van de "weerstand"naar de ventilatormotor. Als in die toestand de ventilator op alle vier de standen voluit blaast zonder dat de zekering eruit vliegt, ligt het aan je "weerstand" of de connector daarvan.

Heino4267 655

5 jaar

Ik heb vandaag de originele weerstand gekocht bij de dealer erin gezet alles werkte goed. Nu weer stuk verder gereden blijkt stand 3 net zo hard te draaien als stand 4 verder werkt het allemaal wel. Zal dan toch de fan zelf niet goed zijn?

mmarco129 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.