Hallo allemaal,
ik zit met het volgende probleem:
Een klant van ons heeft een Scenic 1 fase 2 uit 2002.
De kachel blaast goed en in elke stand, bij richten op gezicht, voeten, voorruit enz. hoor je duidelijk verschil dat de motortjes werken.
Visueel kan ik niet zien dat er 1 van deze mechanieken en/of motortjes niet meewerken. Waar je hem ook op richt, je voelt er nergens lucht uit stromen, net alsof de kachelmotor los ligt en er lucht langs kan ontsnappen.
Motor draait, weerstand is goed, niet vochtig, zelfs zonder pollenfilter of zelfs zonder die afdekplaat van het filter geen enkel ander geluid.
Ik heb de auto een uur laten draaien met kachel op standje crematorium maar blaast nergens direct op.
Door het lange draaien heeft de auto zich wel gevuld met warmte, dus het ontsnapt binnen in de auto.
Bij voorbaat dank voor het meedenken, groet leon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de blower ook gezien? Ik heb bij een Citroen ooit gezien dat de blower in stukken in de kachel lag. Motor draaide, maar geen verplaatsing van lucht.
Jazeker, ik heb hem gezien. Ik heb zelfs nog getwijfeld of de motor niet de verkeerde kant draaide
verkeerde motor effe plus en min draad bij motor wiselen wil wel eens helpen
Helaas al geprobeerd, motor ging een stuk langzamer draaien. Bedankt voor de suggestie
Blijkbaar zit de rotor goed vast op de blower-as en alle variabele snelheden functioneren op het gehoor goed.
Als je controleert of de motor de goede kant uit blaast, de luchtaanzuiging vrij is en de uitgaande luchtkanalen volgt, moet je er toch eenvoudig achter kunnen komen waarom het niet werkt?
10 jaar
dan uitlezen met renault test kast
Heino, je vat het goed samen. Ik zie zelfs de snelheid van de rotor veranderen. Ook heb ik al storing uitgelezen, wel eens waar zonder clip maar met hella guttman tester. Zit niets in aan storing. Probleem is dat je niets kunt zien zonder het complete dashboard te demonteren. ...
warm word ie wel als je hem lang laat draaien. Maar zit de inlaat van de kachel (onder de paravan) niet verstopt? je kunt vanuit daar op de motor kijken. daar moet ie dus soort van zuigen, test dit met een a4-tje. en meet eens spanning op de dikke draad van de motor. hoeveel Volt is dat op volle snelheid?
je probleem klinkt echt als een verkeerde motor om eerlijk te zijn,je ziet dat aan de stand van de schoepjes, die draaien andere kant uit en je ziet er qwa pasvorm niets aan. ik heb dat al een aantal keren meegemaakt met te vlug willen zijn op de sloop (haha).
Inlaat via de paravam is vrij. Je kunt zo de rotor zien. Ik zie dat hij aanzuigt maar ben niet echt overtuigd. Ik heb niet direct spanning gemeten op de plus maar wel met een spanningzoeker ( met gloeilamp). Ik zal denk ik maar beginnen met de motor vervangen.
De buis achter het dasbordkastje ligt er niet af , als deze er af ligt blaast hij de warme lucht achter het dashbord weg.
Nee ook niet helaas. De enige buis die er direct op zit zijn van de roosters in het dashboard. Verder blaast de motor direct in het huis
Als je de motor ziet draaien, kan je ook zien in welke richting de schotjes op de fan staan en of de draairichting zuigen of blazen oplevert?
10 jaar
ik heb geprobeerd er een blaadje voor te houden, ik vond hem niet echt overtuigend zuigen. De schoepjes wijzen naar links volgens mij draaid de motor ook die kant op? Ik kan niet achterhalen wat ze er in het verleden mee hebben uitgevreten maar er is mee gerommeld
dan zou ik het op de motor houden als ik jou was. ff bij dealer exact de juiste "lenen" en dan weet je het zeker.
Of de oude uitbouwen en bij de dealer of automaterialenzaak naast een nieuwe van het juiste type houden. Dan weet je het zo.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar