Renault MEGANE SCENIC: kachelaanjager blaast geen lucht

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M A7, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 79

Heel erg bedankt, ik zal donderdag de auto weer onder handen nemen en de zekeringkast goed gaan bekijken..

Ik laat het jullie weten.

graag tot dan.

groet Eric

chiko

Geplaatst door chiko (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

chiko (0), 6 jaar geleden

Schoon zus heeft twee weken terug een Renault scenic 1 fase twee van het bjr 2001 gekocht. Eerste twee dagen geen problemen, na twee dagen blaast de kachel aanjager geen lucht. Het gaat om een climate control aanjager.

Na aantal controles en metingen, nadat ik de dashbord af had gehaald, zie ik dat de zekeringen in orde zijn, het display van de climate control met alle functie lampen branden gewoon. alleen de aanjager blaast helemaal geen lucht, tevens de buiten/binnen lucht klep hoor ik ook niet open of dicht klappen.

ik heb ondertussen de kachelmotor, kachelweerstand, climate control display vervangen uit een ander scenic met geknapte distributie riem. alle onderdelen van die scenic in heel goede staat..

ik ben nu een week mee bezig maar ik zit in knoop, ik kan het niet voor elkaar krijgen.

Graag jullie hulp aub.

Vriendelijke groet,
Eric uit Nijmegen

kaleido 1 (965) PRO, 6 jaar geleden

Heb je ook al wat gemeten ?
Heb je de juiste onderdelen over gezet , nummers gecontroleerd , er zijn verschillende uitvoeringen.

chiko (0), 6 jaar geleden

He hallo,

Bedankt voor uw bericht. Ik heb alle onderdelen samen met mijn buurman nagemeten, de onderdelen die defect waren heb ik vervangen uit een dezelfde Scenic met ook climate control. wat betreft de onderdeel nummers;zijn het wel de zelfde. Ik heb de kachel aanjager motor getest en die draait wel op volle stand 4 maar kan het niet zachter of harder zetten op het climate control unit. daarom heb ik ook de unit vervangen, maar dit heeft ook geen resultaat opgeleverd.

Kachel weerstand op het printplaat doorverbonden en deze doet het op volle stand, maar kan niet zachter of harder instellen op het display.
kan ook geen instelling doorvoeren met de climate control unit, terwijl alle functie' s op het display wel branden, dus zichtbaar is.

ik zit met de handen in het haar, kom er helemaal niet uit.
groet, Eric

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Je verhaal is nog steeds vrij vaag.
1. Kan je wel harder en zachter instellen op het display, maar luistert de blower daar niet naar, of kan je niet harder en zachter zetten op het display?
Ik vermoed de eerste optie en dan is de kachelweerstand kapot.

2. meestal als de kachelweerstand kapot is,werkt de hardste stand nog wel, maar alle zachtere standen niet: de kachelweerstand regelt niet meer.
Werkt bij jou de "voluit" stand nou wel of niet?
Als die óók niet werkt, is er nog iets kapot, b.v. de stekkerverbinding op de blower (uitgefikt). Kijk daar eerst naar voordat je een nieuwe weerstand haalt.

3. voor als je gaat meten: de snelheid van de blower wordt massa-geregeld via een dutycycle. En dat is lastig meten voor een leek (maar wel te doen).

chiko (0), 6 jaar geleden

ja klopt, het is optie 1 dus, ik had meteen de stekker die naar de kachelmotor loopt en ook alle andere stekkers doorgemeten, maar er is wel stroom verbinding en geen zwart aanslag erop, zowel de plus, als de min draad zat wel knikken in, net als er in geknepen met een kniptang erop, maar de draden niet doorgeknipt was wel heel.
Ik had een ander weerstand uit die donor scenic gehaald en deze ingezet, maar de defect was nog steeds aanwezig..

ik ga nu eerst de bekabeling en de stekker nogmaals inzien, anders ga ik een nieuwe weerstand halen.

ik moet nog wat fotos van de defect maken en probeer met een beschrijving deze te omschrijven, voor de volgend aanmelders op het form. hou jullie zeker van op de hoogte hoe het is afgelopen.

Bedankt voor je tips en hulp.

groet Eric

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Dan zou ik toch vóór aanschaf van een nieuwe "weerstand" eens die mishandelde draad tussen ACC en "weerstand" tijdelijk overbruggen met een goede draad, om uit te sluiten dat die draad defect is.
Kan je een hoop geld schelen.

chiko (0), 6 jaar geleden

Ondanks alle tips die ik helemaal opgevolgd heb, is de defect nog steeds niet opgelost. Nieuwe kachelweerstand ingezet, ander kachelmotor, climate control unit display, alle zekeringen vervangen, maar het wilde niets opleveren, uiteindelijk heb ik op de kachelweerstand de oranje kabel met een zekering ertussen op de massa aangesloten. Nu blaast de kachelmotor wel de warme lucht volop maar ik kan de lucht niet bedienen. naar boven,zijkanten,onderzijde of buiten/binnen circulatie, harder of zachter niet mogelijk.....Ik heb van alles uitgeprobeerd, maar niente....

Een grote raadsel?????

Heeft iemand nog andere tips aub.

Groet Eric..

kaleido 1 (965) PRO, 6 jaar geleden

Het systeem krijgt dus geen massa , daar heb je ook het antwoord op je probleem , de massa wordt namelijk geschakeld en niet de plus , kijk eens in je zekeringkast in de stekkers of daar geen gesmolten pinnetje zit , goed kijken is lastig te zien zo iets. goede lamp gebruiken .

chiko (0), 6 jaar geleden

Kaleido hallo,

moet ik de zekering uithalen en in de pinnetjes kijken of het kastje los en daarachter de stekkers, bedoel je dat of hoe. ik snap hem niet.

kaleido 1 (965) PRO, 6 jaar geleden

Nee de stekkers er uit halen , en dan goed in de kopse kant van de stekker kijken in het ergste geval zie je gesmolten plastic door dat er warmte ontwikkeling is geweest door overgangsweerstand.
Ik weet niet waar hij zit , binnen in de auto of in de zekeringkast onder de motorkap.

ronny ras (0), 6 jaar geleden

zit met hetzelfde probleem, ben daarom geinteresseerd naar het verdere verloop en eventueel, een oplossing.

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Ja, wij ook....

"Vergeet niet om de oplossing ook te vermelden. Degene die helpt bij het oplossen van een probleem hoort graag hoe het is afgelopen! "

chiko (0), 6 jaar geleden

[quote=ronny ras]zit met hetzelfde probleem, ben daarom geinteresseerd naar het verdere verloop en eventueel, een oplossing.[/quote]

Beste Ronny Ras hallo,

Sorry voor de late reactie. Ik heb van Kaleido 1, Heino4267 aantal tips geregen en heb deze volledig opgevolgd daarvoor mijn hartelijke dank, goed dat zulke mensen er nog zijn.
Het defect is nog steeds niet opgelost, ik heb tevens via een form nog aantal dingen erbij gevonden.

- De zekering van de Coupe Console 15A of die goed is. ik geef jou de link van deze defect.
http://www.renaultforum.nl/forum/renault...

kijk even naar deze link.

succes, Eric

chiko (0), 6 jaar geleden

[quote=Hans4040]Ja, wij ook....

"Vergeet niet om de oplossing ook te vermelden. Degene die helpt bij het oplossen van een probleem hoort graag hoe het is afgelopen! "[/quote]

Hans 4040 hallo,

ja ik ben volkomen met je eens, ik heb van verschillende mensen wat tips gekregen en heb deze uitgevoerd, maar ik heb de defect nog steeds niet op kunnen lossen. ik heb nog wat anders erbij kunnen vinden op een forum. ik geef deze ook aan jou, misschien het jou wel helpt.

http://www.renaultforum.nl/forum/renault...

succes en groet Eric

ronny503 (0), 6 jaar geleden

Je zou denken dat de climatecontrol unit een stand alone versie is maar dat is niet zo want de UHC unit stuurt alle zaken die met comfort te maken hebben aan. Als er geen communicatie met die UHC unit plaats kan vinden dan wordt in dit geval de aanjager niet aangestuurd. Je kunt wel onderdelen blijven wisselen maar dat heeft al een boel centjes gekost terwijl de dealer met uiteraard wat kosten de unit kan uitlezen en een conclusie kan trekken die meestal op een defecte UCH unit uitkomt.

chiko (0), 6 jaar geleden

Beste form leden hallo,

Sinds 22 december 2017, heb ik even niets meer aan de Scenic kunnen doen. Ik had als laatste de kachel weerstand doorverbonden, zodat de kachel toch nog warm lucht kon blazen.

Morgen de 23 januari 2018 ga ik weer aan de slag en de laatste tips nog checken. ik hoop dat deze begin toch de werking op juiste manier zal gaan zorgen. Ik begin ongeduldig te raken.

ik geef de uitkomst sowieso aan jullie door.

Graag tot dan.

groet, Eric

Heino4267 (110), 6 jaar geleden

Als het echt niet lukt, zou ik bij de Renault dealer de Climate Control laten uitlezen op foutcodes, laten resetten en controleren op communicatie over de canbus.

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Deze auto heeft geen canbus....

chiko (0), 6 jaar geleden

Beste form leden hallo,

Vandaag de hele dag met de scenic bezig geweest. Alles keer op keer gecontroleerd, van stekkers, bekabeling tot zekeringen. Defect houdt zich nog aan. Vandaag heb ik op vraag mijn oud collega, garage chef van Renault gebeld en deze vervelende defect omschreven en naar zijn advies gevraagd, tevens ook een schema van de kachel besturing.

Hij gaf aan, dat het geen ingewikkeld systeem was en hij kachelmotor met een lamp controleerde, als de lamp zou branden was de kachelmotor niet defect, daarna de kachelweerstand doormeten, als volgt de zekeringen en de climate control unit.

Ik heb reeds al deze onderdelen vervangen, tevens heb ik vandaag ook de UHC kast losgehaald en de stekkers nagekeken, geen rare dingen te zien, niets gesmolten of los. er is geen signaal aanwezig. IK heb op een ander tip ook de kachelklep, klein motortje met een stekker vervangen

Wij komen er helemaal niet meer uit.

ik zou het nu niets meer weten, wat ik nog moet doen????????

Eric

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

In dit systeem zitten 5 zekeringen...zijn die allemaal heel?
Heb je een schema?
Is het manueel of automatische klimaatcontrole?

chiko (0), 6 jaar geleden

Uitlezen hebben wij geprobeerd, maar zelfs het uitlezen ging ook niet. Het is een climate controle unit automatisch en heeft airco. Alle zekeringen in de auto zijn heel.. Motor ruim zitten er ook zekeringen, deze had ik in het begin gekontroleert, maar daarna niet meer. dat waren grote zekeringen.

De Scenic heeft geen canbus. Renault Scenic van 2001, dus scenic 1 phase 2. Het schema heeft mijn oud collega die nog steeds werkzaam is bij Renault doorgestuurd zonder, uitdraai ligt in de auto bij de garage..

Eric

chiko (0), 6 jaar geleden

Beste leden hallo,

Vandaag de tweede dag, alweer de hele dag aan de Scenic gewerkt, helaas alweer zonder enige resultaat, het is niet te geloven maar ik zit met de hand in de haar. Van alles uitgeprobeerd, vandaag ook de stekkers vervangen, maar helaas geen effect. Morgen als laatste ga ik de UHC zekeringkast vervangen, ik geloof dan, dat ik alle mogelijke dingen heb gedaan. Ik heb vandaag wat foto's van de dingen gemaakt, die ik gedaan heb. daar zit ook een foto van de schema bij.

Mocht er nog tips zijn, zou ik dit heel erg fijn vinden.

Groet ERIC

chiko (0), 6 jaar geleden

Beste form leden hallo,

Vandaag woensdag 25 januari 2018, om 09.00 uur met een lekker bakje hollands koffie begonnen...Aangezien ik al aantal weken met deze klus bezig was en het steeds maar niet wilde lukken, ondanks jullie goede tips, dan maar relaxt alles op een rijtje gezet wat ik vervangen en doorgemeten heb.....

Als laatste langs de sloperij om een UHC unit van dezelfde Scenic op te halen en op god van zegen.

Tevens heb ik ook alle bedrading vanaf de UHC naar de climate control display, kachel weerstend, kachel motor,cde stekkers een voor een goed nagelopen op breuken of los contact. Alles goed ingetapt en met tareklips vast gezet. Nadat ik de stekkers van de UHC inzette, de auto op contact gezet en de display ingeschakeld. Tot mijn spijt deed die het weer niet. Toen haalde ik de stekkers van de alle drie de kachelkleppen los, zette ik een voor een de stekkers weer in, toen de kachel op stand 1 en begon de kachel motor langzaam te draaien. en ja hoor alle standen doen het weer.

Het defect zat in de onderste kachelklep, die de verbinding verzorgde van de kachelmotor. Boosdoener gevonden na goed 4 weken. Maar nu de UHC unit van de sloperij die ik had ingezet moest weer los, omdat anders de auto niet gestart krijg. De oude weer terug gekoppeld en alles weer terug bouwen. Onderdeel die defect was heb ik de foto in de bijlage. Het is dus de onderste kachelklep motor.

Graag Wil ik iedereen bedanken, die mij tips hebben gegeven bij deze defect.

Hartelijk dank.

chiko (0), 6 jaar geleden

Deze topic kan gesloten worden, alleen hoop ik dat ik deze goed gemeld heb.

Groet Eric uit Nijmegen..

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Mooi zo...bedankt voor de feedback.
Topics sluiten doen we in princiepe niet, maar als je geen mails meer wilt ontvangen over dit topic klik je bovenaan op de knop "geabonneerd" om je uit te schrijven van dit topic.

mvg.
Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.