close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault MEGANE SCENIC: kachelmotor

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 81

De kachelmotor van mijn scenic werkt niet meer. De garage nam aan dat de motor vervangen moest worden omdat de kachelweerstand nog goed werkt.
Nieuwe motor erin en weer alles ingebouwd en nu blijkt hij nog niet te werken. Ik heb de auto weer mee terug gekregen zonder werkende kachelmotor omdat zij het niet kunnen maken en geen idee hebben naar wat het nu wel kan zijn waardoor hij niet werkt. Heeft iemand op dit forum een idee wat het nog meer kan zijn??

Geplaatst door

Erik0709 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit is een kwestie van meten...
Begin bij de zekering, de schakelaar, de bedrading, komt er wel spanning op de schakelaar, de weerstand, enz...
Snap niet dat de garage dat niet gedaan heeft.
Zonder meer de motor vervangen is een beetje gokken...

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Ook ben ik benieuwd hoe zij hebben kunnen constateren dat de kachelweerstand nog goed werkt.

Hou er bij het meten rekening mee dat de plusleiding direct door gaat naar de motor en dat de minleiding wordt geschakeld door de "weerstand": afhankelijk van de start van de snelheidsschakelaar (als je geen Electronic Climate Control oftewel ECC hebt) wordt de min geschakeld: hoe "harder" hoe meer de min-aansluiting van de kachelmotor naar min wordt getrokken.

Heb je ECC?

Heino4267 655

7 jaar

Ja er zit ECC in de auto. Ik ga opzoek naar mogelijkheden om hem door te meten. reactie zijn welkom, want ik zit met mijn handen in het haar.

Erik0709 0

7 jaar

De motor is vervangen, de kachelweerstand is doorgemeten en de kans dat het aan de bedrading zal liggen is klein. Eigenlijk blijft enkel de ECC unit over want die stuurt de kachelmotor aan, er zijn bedrijven op internet te vinden die de unit kunnen testen en eventueel kunnen herstellen.

ronny530 0

7 jaar

En die ECC kan de dealer zo uitlezen op foutcode's.
Als je zeker weet dat de ECC defect is,haal je zo'n zelfde unit (met een korte garantie) op de sloop, want die kan je onderling uitwisselen zonder inleren of zo. Dus oude er uit, nieuwe er in.

Heino4267 655

7 jaar

Hoi,
Met mijn Grand Scenic II had ik hetzelfde probleem.
Doordat de kachelweerstand in het vocht kan zitten door slechte doorloop mogelijkheden van de paravan. Wordt de kachelweerstand nat, met alle gevolgen van dien.
Ik heb bij de dealer een nieuwe kachelweerstand gehaald met de garantie als het niet over is dan kan ik hem terug brengen.
Bleek toch de oplossing te zijn. Kon de kachelweerstand niet goed doormeten. En trail en error er op los gelaten. Bleek toch de oplossing.

Djeep 0

7 jaar

Dat kan kloppen, de "kachelweerstand" is géén echte weerstand, maar een elektronische schakeling in een gekoelde behuizing.

Heino4267 655

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.