Hallo allemaal,
Ventilatorkachel hapert, valt soms uit en maakt geluiden in onze scenic van 2002, automaat en airco.
In mijn Haynes werkboek lees ik dat ik vanwege airco niet zelf moet proberen kachel te verwijderen.
Klopt dat, en moet ik de auto bij de garage inleveren, of kan ik rustig aan proberen de kachel los te maken zonder
het airco susteem te beschadigen?
Met groet,
Jan Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedoeling van deze advies is dat eerst airco systeem leeg gemaakt hoort te worden, dan pas kan kachelradiateur uit.
Maar omdat je kachel fan wil repararen, dat kan zonder schade aan airco en zonder deze eerst leeg te maken. Deze is vaak te bereiken vanuit de cabine en onderaan dashboard, achter dashboardkastje. Eerst controleren of kachelweerstand goed werkt.Evt deze vervangen(zijn relatief goedkoop). Vanaf dat punt is mogelijk bij de belagering van de fan komen om er iets bijvoorbeeld(wd40) in te spuiten en daarmee lagers voorzien van smeermiddel. Mocht dan geluid niet afnemen, dan zou deze uitgebouwd moeten worden.
De kachelventilatormotor kan er gewoon uit zonder iets met het airco systeem te hoeven doen.
Controleer de afvoeren van de paravan of deze niet verstopt zitten , er kan water daardoor naar binnen komen dit lekt dan op het fanmotortje met deze storing tot gevolg.
Even een vertaling:
- je blowermotor hapert, valt som uit en maakt geluiden
- die blowermotor zit niet onder je motorkap, maar onder je dashboard
- een bekende oorzaak van zoiets is water wat naar binnen loopt doordat voor de voorruit water blijft staan onder de parafaanplaat (dus onder de ruitenwissers) doordat aan weerszijden de afvoeren verstopt zitten. Het water loopt dan naar binnen op de blowermotor en sloopt de lagers waardoor hij zwaar gaat draaien en de regelweerstand sloopt.
- in jouw geval kan het ook zijn dat door slijtage de koolborstels van de blowermotor (= kachelventilator motor) versleten zijn waardoor hij hapert. Hij maakt in dit geval meestal geen gekke geluiden, maar doet het gewoon soms niet. Geluid = water!
Laat je aircosysteem met rust, daar mankeert niet aan!
Wat te doen?
- onder de ruitenwissers de afvoeren links en rechts schoonmaken en voorzichtig doorsteken met een stuk elektriciteitsdraad
- de blowermotor uitbouwen en kijken wat de toestand daarvan is: is de stekkerverbinding nog in orde of is die verbrand? En loopt de motor nog als je er 12 Volt op zet?
7 jaar
Was mijn antwoord in het Russisch?
Nee, zo meende ik het niet, sorry!
Ik heb mij wellicht wat vreemd uitgedrukt met "vertaling", maar mijn doel was te voorkomen dat Jam Willem aan zijn intacte airco gaat sleutelen.
7 jaar
Dank voor alle reacties. Was helaas genoodzaakt de auto bij de garage in te leveren i.v.m. tijdnood, omdat de ventilator helemaal nierts meer deed, en met die regen de veiligheid in het geding was. Bij uitbouw (met bladeren) aldaar bleek dat de motor niets meer deed op 12 volt, ergo nieuwe motor erin, en probleem opgelost........tegen vergoeding uiteraard. Regenafvoer is nu ook weer helemaal in orde nu. Hoop dat de volgende klus niet zo urgent is, kan ik zelf op onderzoek.
met groet,
Jan Willem
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar