auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: Kachelventilator Scenic 2 uitbouwen?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Scenic 2; 2004, benzine:
Tot voor kort draaide mijn kachelventilator op de standen 1, 3 en 4.
Ik heb e.e.a. al eens losgehaald en dacht te zien dat de connector aan de ventilatormotor gecorrodeerd was.
Omdat ik niet de hele motor wil uitbouwen heb ik het zo gelaten.
Nu kwam er vorige week een ratelend geluid uit de ventilator (takje?).
Omdt ik tóch de ruiten moest ontwasemen heb ik de ventilator op stand 1 laten draaien...
Na een uurtje draaide de motor enkel nog op stand 4.
Zeer waarschijnlijk is dus de weerstand overleden.
Zit deze nu op de motor (via de voetenruimte van de bijrijder bereikbaar), óf achter het digitale dashboard (via youtube ontdekt op een video)?
Als ik dat takje uit de fanmotor wil verwijderen (om wedrom doorbranden van een nog te vervangen weerstand wil voorkomen), hoe moet ik dan de fanmotor uitbouwen???

Ik hou me aanbevolen voor alle info!!

Alvast bedankt.

Gr. Henk.

Geplaatst door

Nollie (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dashboard loshalen zijn 2 schroeven onder de speakerkapjes
Dan naar voren trekken en je hebt hem in je handen
Nu kun je hem van bovenaf zien zitten ( kan zijn dat de kachelbuis er nog voor loopt )
Hij zit met twee schroefjes vast even loshalen en eruit trekken
Meestal is idd de weerstand doorgebrand

Om de kachelmotor zelf uit te bouwen ga je onder de passagiersruimte de bekleding eronder uit halen
dan zie je 3 schroeven en een grote connector
Deze los halen ( connector en schroeven )
Dan de motor een kwart slag draaien nu valt hij zo naar onder
Kun je meteen de weerstand voelen van de blazer en de lagers smeren mocht dat nodig zijn
( meestal zit deze vol met bladeren en vocht )

Serge07 0

12 jaar

wat serge zegt is voor een scenic van voor 2003 niet voor erna.
Dat is nml iets meer werk. Gans het zwarte gedeelte van het dashbord moet worden gedemonteerd om aan de ventilator te graken. (idd onder het instrumentenpaneel)
Wat je ook kan doen is via de ruitenwissermotor proberen in de ventilator te kijken en eventueel de tak te verwijderen (makkelijker gezegd dan gedaan).
Hoogstwaarschijnlijk is de temperatuurzekering op je weerstand kapot gegaan door de extra stroom van de motor. Je kan de weerstand vervangen of een andere zekering op de weerstand plaatsen. De weerstand bevindt zich linksachter het handschoenkastje (boven)

't garagistje 0
badge

12 jaar

Ok thanks!

Heb net de ventilatormotor (Die zit dus achter de ruitenwissermotor, te bereiken vanuit de motorruimte!!!) nagekeken.
Deze is nu gesmeerd en vrij van obstakels. Schoon was hij al, dus dat is mooi meegenomen.
Ik wil nu de zekering controleren.
Is die nu vanuit de voetenruimte van de bijrijder te bereiken, of moet dat achter de digitale tellerunit gaan gebeuren?
De voetenruimte heb ik al eens open gehad, en de teller unit verwijderen staat op youtube....

Ik hoor graag van iemand!

gr. Henk.

Nollie 0

12 jaar

Vergeet ik nog even: de ventilator draait nog steeds, te weten allen op stand 4....

Nollie 0

12 jaar

kachelweerstand en stekker van de weerstand controleren achter handschoenkastje gaan wel eens stuk

willyvan 25
badge

12 jaar

Heb het weerstandenblok er uit.
Inderdaad, front van kachelbediening en versnellingspook kapje eraf, handschoenenkastje demonteren, en dan bovenin de stekker en de torx loshalen en het blok kan er uit wworden gehaald.
Ik vermoed dat de zekering (op de "kop"" van het blok) kapot is.

Ik ga morgen op m'n werk zoeken naar een losse zekering, en een elektronica expert vragen of mijn redeneringen kloppen, dan zou ik klaar zijn met een nieuwe zekering.


Hoor graag!

Nollie 0

12 jaar

@Nollie: onderdelen zijn te vinden bij een dealer of via andere sites. Problemcar is hier niet voor bedoeld.

moderator 0
badge

12 jaar

Na wat metingen kwam ik tot de conclusie dat de zekering op de kop van het weerstandenpakket dood was.
Bij een elektronica zaak hebben ze die voor een paar Euro.
Deze er op gesoldeerd en de hele mikmak weer ingebouwd.
Alles werkt weer naar behoren, zelfs stand twee! De connector was gaan oxideren en door de grotere weerstand is e.e.a. gaan "bakken".
Ik heb de pootjes op heet weerstandenblok heel dun vertind, maar iets vebuigen (verdraaien, torderen) van het connectorpootje kan ook; niet te ver, anders past ie niet meer in de stekker!!
O, de draden (rood en zwart) vanaf het weerstandenblok naar de fanmotor heb ik vanwege de reparatie door moeten knippen (waarom zit daar geen stekker tussen?????), en verlengd. Ook even voorzien van twee geisoleerde stekkers, en de volgende keer (hopelijk niet) gaat alles een beetje makkelijker.
Hopelijk heb ik hiermee ook een bijdrage kunnen leveren aan een veelvoorkomend probleem.
Ik ben in ieder geval blij met jullie bijdragen, zodat we er allemaal een beetje wijzer (en handiger) van worden.

Gr. Henk.
Eind goed, al goed!!

Nollie 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.