auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: Spookelectronica: motor slaat spontaan af herhaaldelijk

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

24-09-2012 :

1 Probleem : Motor slaat af vlak na de start, na paar tellen gelopen te hebben (motor was nog warm van woon-werk rit van te voren, Oss-Uden 12km) Het was vochtig en stormachtig weer. Alle lampjes gingen branden, “STOP, motorstoringslampje, etc etc echter 1x ging het klokje op blanco, en moest ik deze nadien opnieuw instellen. Het gebeurde op een rit van ca. 2 km, minimaal 3x waarbij hij dit gedrag vertoonde en dus afsloeg. Waarvan ik bij 1x hem bijna niet meer aan de praat kreeg zelfs. En de andere keren kreeg of kon ik hem maar met moeite aan de praat houden. Die ene keer dat hij echt niet meer leek te willen herstarten; pas na herhaaldelijke pogingen en gas bijgeven bleef hij uiteindelijk weer lopen. Dat was ook de keer dat het klokje op blanco ging. Op de terugweg geen klachten meer gehad. De keren dat ik hem opnieuw moest starten, doet de elektronica ook een beetje vreemd. Controle lampjes en zo gaan wel gewoon branden, maar zodra je de startknop dan indrukt gebeurd er eigenlijk niets soms, of het moet zijn dat de lampjes juist dan weer uitgaan maar de auto niet start, hij lijkt te doven. Tis in mijn gevoel iets elektronisch. Ben benieuwd morgen ... Dit is dus een probleem mijns inziens. Ineens totaal uit het niets kwam dit opduiken vandaag. Ben gelukkig wel wat gewend van Renault, met mijn eerdere Scenic. Maar goed hij rijd zo lekker. Of iemand al eens iets dergelijks ervaren heeft ? Lees wel veel vergelijkbaars : relais, start blokkering, regelapparaat enz enz .

2 Want ik heb namelijk al langer de klacht dat auto weleens moeizaam start. Bij aanslaan loopt hij dan onregelmatig op 3 pitten lijkt het wel. (misschien penbobines zoals ik hier vaak lees) want na enig aanhouden en gas geven of doorstarten loopt hij alsnog goed, en lijkt het probleem opgelost. Kan voor dat probleem ook geen specifieke omstandigheden aangeven. Te pas en te onpas, wel vaker als het kouder wordt overigens en de temperatuur naar de 0 graden gaat. Maar deze keer leek het me, gezien de ogenschijnlijk feitelijke stroomonderbreking (anders gaat het klokje niet op blanco) een probleem van een andere orde. Accu is vorig jaar vervangen, toen had ik ook al start en electrische problemen met de auto. Daarna bleven de hieronder omschreven startproblemen echter nog wel voortduren, maar dat hij af en toe leeg stond (accu) dat was verholpen. Evenals diverse CPV kuren. Blijkbaar zijn meerdere functies afhankelijk van voldoende boordspanning.

Iemand suggesties over beide problemen ?

met vriendelijke groet Frank Ulijn

Geplaatst door

fuli (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja, probleem 1 lijkt te duiden op een probleem met je massakabel tussen motorblok en carrosserie: de kabel is bijna doorgeschuurd of de uiteinden maken slecht contact. Kabel nalopen en uiteinden inspecteren / schoonmaken. Dit zou ook (mede) een oorzaak voor probleem 2 kunnen zijn.

Heino4267 725

12 jaar

[quote=Heino4267]Ja, probleem 1 lijkt te duiden op een probleem met je massakabel tussen motorblok en carrosserie: de kabel is bijna doorgeschuurd of de uiteinden maken slecht contact. Kabel nalopen en uiteinden inspecteren / schoonmaken. Dit zou ook (mede) een oorzaak voor probleem 2 kunnen zijn.[/quote]
UPDATE 25-09-2012 :

Bedankt voor je suggestie van de massakabel; Hein uit Heerlen ... las het op het werk vandaag. Vervolgens rijd ik naar huis, start gewoon en rijd prima. Dacht ik ... en toen viel ineens mijn complete dashboard uit onder het rijden. Het dashboard is gewoon compleet zwart en bleef dat ook de gehele rit verder, geen enkel lampje brand, ook niet van de startblokkering of vergrendeling. Verder werkt al het elektrische nog gewoon ook onder het rijden, verlichting, handrem, ramen dak etc etc. alhoewel ik de radio na afzetten onder die rit ook niet meer aan kreeg. De auto bleef gelukkig gewoon rijden, en ook wilde hij gewoon weer starten na afzetten en weer proberen bij thuiskomst. Echter dashboard blijft zwart. HELP !!! Nog meer suggesties. Morgen ga ik mijn garage maar eens bellen........

fuli 0

12 jaar

[quote=fuli][quote=Heino4267]Ja, probleem 1 lijkt te duiden op een probleem met je massakabel tussen motorblok en carrosserie: de kabel is bijna doorgeschuurd of de uiteinden maken slecht contact. Kabel nalopen en uiteinden inspecteren / schoonmaken. Dit zou ook (mede) een oorzaak voor probleem 2 kunnen zijn.[/quote]
UPDATE 25-09-2012 :

Bedankt voor je suggestie van de massakabel; Hein uit Heerlen ... las het op het werk vandaag. Vervolgens rijd ik naar huis, start gewoon en rijd prima. Dacht ik ... en toen viel ineens mijn complete dashboard uit onder het rijden. Het dashboard is gewoon compleet zwart en bleef dat ook de gehele rit verder, geen enkel lampje brand, ook niet van de startblokkering of vergrendeling. Verder werkt al het elektrische nog gewoon ook onder het rijden, verlichting, handrem, ramen dak etc etc. alhoewel ik de radio na afzetten onder die rit ook niet meer aan kreeg. De auto bleef gelukkig gewoon rijden, en ook wilde hij gewoon weer starten na afzetten en weer proberen bij thuiskomst. Echter dashboard blijft zwart. HELP !!! Nog meer suggesties. Morgen ga ik mijn garage maar eens bellen........[/quote]
Ik denk dat het dashboard gerepareerd moet worden. Daarop zit ook het regelapparaat van de startblokkering blijkbaar. Op het Renaultforum kwam ik gelijke problemen tegen. Een en ander las ik op het bij de volgende link :

http://www.renaultforum.nl/forum/viewtop...

Vermoedelijk kwam daar dus ook dat afslaan en startprobleem vandaan. Maandag dinsdag wordt hij gerepareerd, 1,5uurtje werk. En terugzetten van de km-stand want : “wanneer je verder blijft rijden met je defecte dashboard loop je de kans dat de Km stand omhoog springt met stappen van1000km of 10.000km !!!”

fuli 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.