close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: Kachelventilator werkt niet op geen enkele stand

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo mijn kachelventilator werkt niet meer op geen enkele stand, ik heb geen airco.
De zekering is goed (onder bij het dashboard), spanning gezet achter de kachelweerstand en toen draaide de ventilator.
Vervolgens een andere kachelweerstand op de sloop gehaald. maar dat werkte dus niet.
Ook nog een andere bedieningspaneel aangesloten, maar ook dat werkte niet.
Ik zie geen gebroken draden bij de connectors, en ook geen verbrande contacten.

Hoe loopt die bedrading vanaf de zekering naar het bedieningspaneel, en daarvandaan naar de kachelweerstand?
En welke kleuren zijn wat?
Zit er nog een zekering ergens tussen of een relay?
Want ik heb geen idee waar ik op moet meten?
Of heeft er iemand een bedradings schema?

Geplaatst door

EricHo (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meten is weten , waar heb je wel spanning ?

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

Ja moet je wel weten welke draden je moet meten, en op welke punten en draden de 12v op staat.
Ik weet dat er spanning staat bij de zekering, en dan houd het op. Voor zover ik weet zit er geen spanning op de connector van het bedieningspaneel.

EricHo 0

10 jaar

Ik heb geen bedradingsschema.
Er zijn diverse Renaults, waar de ventilatormotor altijd 12 Volt krijgt.
De massa wordt geschakeld via de kachelweerstand, dus dat meet nogal afwijkend.
Als dit bij jouw auto óók zo is, zou er dus geen massa op de kachelweerstand aanwezig moeten zijn.

Maar een veel voorkomend euvel is dat de stekker tussen de kachelweerstand en de motor is verbrand. Heb je die stekker al eens gecontroleerd?

Een andere mogelijkheid is dat je koolborstels van de kachelmotor zijn versleten (in de afgelopen 14 jaar....).
Als je de motor in een andere stand houdt, zouden ze net wel contact kunnen maken en dan loopt de motor wel even.
Die zou ik dus ook controleren.

Heino4267 645

10 jaar

Ik heb het idee dat ik geen spanning op het bedieningspaneel krijg, de connectors zien er nog goed uit.
Als het de kachelweerstand zou zijn, zou stand 4 van de regelknop moeten werken.
En als ik stroom op de 2 draden zet achter de kachelweerstand, werkt de ventilator.

EricHo 0

10 jaar

Je roept nu al 2x ik heb het idee dat ik geen spanning krijg op mijn bedieningspaneel , heb je ook dit daadwerkelijk gemeten , want dat lees ik nergens.
Klinkt allemaal een beetje kort door de bocht , maar METEN IS WETEN .

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

Een maat van me heeft op de stekker bij de kachelweerstand en bedieningspaneel geen spanning gemeten, wel bij de zekering. En die heeft alleen in de avond soms tijd , aankomende week zou die nog een keer kijken. Anders ga ik naar de garage, want blijkbaar hebben de meeste met dit vergelijkbare probleem diverse oorzaken.

EricHo 0

10 jaar

Ben dus toch bij een garage uitgekomen, de stekker achter op mn zekeringkast was verbrand. Dus nu hebben ze een bypass gemaakt en opnieuw gezekerd. Dat koste me dus x Euro. Handig die zekeringen, blijkbaar verschroeit de boel eerder dan dat er een zekering ergens uit klapt.

EricHo 0

10 jaar

De oorzaak hiervan is vaak een verkeerde zekering of slecht contact.
Grote verbruikers zijn meestal met 30 amp. afgezekerd maar wanneer de zekering ooit al eens is vervangen door bv. een 20 of 25 amp. zekering, zal deze net niet stuk gaan maar wordt wel erg heet dan. Gevolg is dan dat de zekeringhouder/kast/aansluiting ook heet wordt en vervormd en/of smelt. Ook bij slechte contacten krijg je warmte met dit soort gevolgen.

moderator 0
badge

10 jaar

Ach, als het zo'n bekend euvel is die verbrande stekker, is het gewoon een zwak punt / ontwerpfout / uitvoeringsfout.
De kans dat iedereen met zo'n verbrande stekker een zekering heeft vervangen door een te zware, is namelijk klein. Maar een te zware zekering kan wél net teveel zijn bij een slechte stekker en een méér stroom vragende ventilator.

Heino4267 645

10 jaar

Ik vind het inderdaad een zwak punt van renault, ik zou zelf namelijk ook geen zwaardere zekering plaatsen. Het wordt niet voor niks aangegeven hoeveel ampere je moet gebruiken als zekering. En je mag aannemen dat ze na al die jaren auto's bouwen toch wel slimmer zijn geworden.

EricHo 0

10 jaar

Aanjager doet het weer niet bypass en zekering is goed, wat een waardeloze electronica zit er in deze autos. CV en start onderbreking gaan af en toe ook niet met de sleutel eraf. Moet ik mn code gebruiken.
Weet iemand waar die gaten in dat paravaan zitten, ik hoor dat de motor misschien door vocht is bevangen.

EricHo 0

8 jaar

Voor de voorruit zit een plastic afdekplaat waar de ruitenwisserasjes doorheen steken , deze plaat verwijderen , daaronder zit een ruimte waar vaak rommel in komt te zitten.
Links en rechts zitten gaten met daaraan rubberen tules , deze gaan verstopt zitten , met alle gevolgen van dien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.