Halle mede renault eigenaars,
ik zit sinds eergisteren met het volgende:
bij optrekken stoplicht begon de megane opeens onregelmatig te lopen, ook begon het motor lampje te knipperen (deze bleef dus niet branden).
Auto uitgezet en opnieuw gestart, lampje knipperde niet meer, maar liep wel nog onregelmatig. Hierop door naar werk gereden wat nog maar 750meter was (auto stonk ook na dit stukje te hebben gereden, kan de geur niet thuis brengen)
Als je onder de motorkap kijkt zie je ook dat stationair de motor op en neer "danst"
Hierop gelijk terug naar huis gereden en lampje ging weer knipperen.
Wat op valt is dat als men auto start lampje niet gaat knipperen maar pas als men 500meter ofzo gereden heeft.
Vandaag bougies vervangen , zonder resultaat. Wat wel opviel 1 van de bougies zat er wat losjes in en was erg vervuild met olieachtige substantie.
Na de dealer gereden zojuist en gevraagd de melding uit te lezen aangezien deze pas onder het rijden aanspringt. Dealer had het druk en of ik ff 1.5uur wou wachten voor het uitlezen..
Hiervoor had ik dus geen tijd ivm werk en dealer weigerde alsnog uit te lezen en moest maar wachten ook al zou de melding verdwijnen als ik de auto uit zet... wat een service..
Op de terugweg lanmpje niet meer aangeweest. Wel merkt je nog steeds dat de megane zich inhoud bij het schakelen en hapert maar eenmaal op "snelheid" bij de juiste versnelling merk je niks. Bij thuiskomst weer rare stanklucht wat niet valt thuis te brengen (verbrande benzine/olie)?
Iemand enig idee?
Betreft een RENAULT MEGANE; GR TOUR 1.6 16V uit 2004 (117k km)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Knipperende foutlamp geeft aan dat er een misfire geconstateerd is die de katalysator kan beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van verbranding in een cylinder (of meerdere).
Zo'n misfire kan komen door het ontbreken van een vonk (b.v. slechte bougie) maar ook door een verkeerd mengsel (meestal te arm) of een mechanische reden (b.v. compressieverlies).
De rare stanklucht zal wel van je katalysator komen. Of wel het mengsel is nu te rijk dan wel onverbrande brandstof (door misfires) verbrandt in de katalysator. De katalysator kan dan rood-gloeiend worden en daarmee volledig verbranden en zijn werking verliezen.
Heb je last van olieverbruik? Want bougies vervuilen niet zomaar met een olieachtige substantie.
N.B.: Het lampje gedraagt zich niet zoals wettelijk voorgeschreven.
Als het lampje heeft geknipperd tijdens een rit moet het na een herstart nog een tijdje constant blijven branden.
Geen last van olieverbruik, heb deze ook nagekijken en is gewoon perfect
10 jaar
Ik zou toch de garage nog een kans geven.
Gewoon doorrijden wordt in elk geval een flinke rekening, aan jou de keus.....
10 jaar
hoi ik heb het zelfde probleem gehad.
bij mij was het de bobine die kapot was
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar