Renault Kadjar 2018: Kadjar LPG controleer inspuitsysteem en luchtverontreiniging

Bouwjaar: 2018, Brandstof: Benzine, Motorcode: H5F F4, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 96

Kadjar met Prins autogasinstallatie:
Tijdens vakantie in Denemarken merk ik dat de spaarzame LPG-tankstations in het weekend gesloten zijn. Dus bij gebrek aan LPG ben ik noodgedwongen op benzine moeten gaan rijden.
Bij lage snelheden (<50 km/u) verschijnen oranje meldingen "controleer inspuitsysteem en luchtverontreiniging" en brandt oranje steeksleutel. De auto verliest complete kracht en rest mij niets anders dan te stoppen. Na "STOP", even wachten en opnieuw "START" rijdt auto ca. 2 minuten normaal (oranje meldingen nog aanwezig) en houdt dan opeens weer in en moet ik weer stoppen.
Bij een koude motor rijdt auto de eerste minuten normaal (nu dus op benzine), oranje meldingen verschijnen pas als de motor warm is.
Onder de motorkap is er niets merkwaardigs te zien.
Heeft iemand een idee?
Ik ga toch maar de ANWB bellen of zij een adresje in Denemarken voor me hebben waar ik dit kan laten verhelpen, maar alle tips zijn natuurlijk welkom.

Groet,
Paul

Sorriso7

Geplaatst door Sorriso7 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kadjar? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1665) PRO, 10 maanden geleden

Waarschijnlijk vervuilde injectoren van benzine.

Sorriso7 (0), 10 maanden geleden

Dak je wel Kaleido,
Maandag viel de auto stil en ben ik opgesleept naar een Renault dealer hier in Denemarken. Monteur heeft een tijdje rondgereden en de foutmelding gereset, maar heeft niets kunnen constateren.
Ik heb vandaag een flesje injector cleaner in de tank gedaan en direct daarna volgetankt. Fout komt steeds terug (misschien kost het tijd om de injectoren te reiningen).
Vandaag verdween de fout na opnieuw starten op LPG maar nu blijft de melding "controleer luchtverontreiniging" staan.
Ik weet niet of het onveilig is om hiermee te blijven rijden, anders moet ik alweer naar de Renault dealer wat me dan weer veel geld gaat kosten.
Ik denk er sterk aan om zodra ik terug ben in Nederland de auto in te ruilen tegen iets anders want de ergernissen aan deze auto (2018, 90k op teller) stapelen zich aardig op.

Pol2020 (0), 8 maanden geleden

Sorriso7,
Ik rij ook met een Kadjar en ondervind bijna exact dezelfde problemen als wat jij beschrijft.
Mijn Kadjar is van 2017 met ong. 80000km op de teller. en een omegas LPG installatie.
Ik wou je vragen of je probleem al is opgelost en indien ja, hoe?
Ik heb ook al veel kosten gehad in de garage met een onder andere een nieuwe brandstofpomp. Ze verwijzen steeds naar die hoge druk brandstofpomp als zijnde de oorzaak van de foutmelding. Maar het probleem is er nog steeds, en het begint steeds vaker voor te komen.

Graag een seintje indien er iets aan je situatie is veranderd.
bedankt,
Paul

Sorriso7 (0), 8 maanden geleden

Beste Pol2020,

Probleem is nog niet echt opgelost.
Ik heb een flesje injector cleaner voor een tankbeurt in de tank gegoten wat volgens een "deskundige" zou helpen. Ik heb me ook laten vertellen dat ik eigenlijk regelmatig een aantal km's op benzine had moeten rijden, dan was dit probleem waarschijnlijk nooit opgetreden.
Auto start dus altijd op benzine en schakelt zodra motor op temperatuur is over op LPG. Dat gaat net als anders probleemloos. Ik heb nu een paar keer een aantal km's op benzine gereden om het probleem op te laten treden en het probleem treedt inderdaad ook weer op. Na stop→start en overschakelen op LPG verdwijnt de oranje "controleer inspuitsysteem"-melding naar enkele minuten weer.
De auto staat op het punt om ingeruild te worden, ik heb sinds gisteren twee inruilvoorstellen en ik beslis begin komende week welke het gaat worden.

Groet,
Paul

Pol2020 (0), 8 maanden geleden

Sorriso7,
Bedankt voor de reactie.
Probleem blijkt dus wel hetzelfde als bij mijn Kadjar, alleen zou ik willen achterhalen wat exact de fout is. Nu heb ik ook mijn vragen bij die directe inspuiting waar de injectoren benzine verwachten om te worden gekoeld, die verwijzing naar de hogedruk pomp is dan blijkbaar niet zo gek.
De start-stop functie heb ik uitgeschakeld om te vermijden dat hij steeds weer een tijdje op benzine draait, wat niet nodig is als de motor warm is. hij schakelt volgens mij ook veel te laat op LPG als ik met koude motor vertrek.
Ik hoor je niets zeggen over de verhouding LPG-Benzine verbruik, bij mij is die ook niet optimaal. ik verbruik veel te veel benzine tegenover LPG.
Ik ga mijn zoektocht nog even verder zetten (tot mijn vrouw het moe is, het is haar wagen..) om hopelijk de basis van het probleem te vinden.
Verder veel geluk met de nieuwe keuze volgende week.

Met vriendelijke groeten,
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kadjar of stel zelf een nieuwe vraag.