Een Renault Kadjar 1.5 diesel met km stand 200.000 km. Voertuig geeft af en toe tijdens het rijden in het display "controleer inspuitsysteem" en "controleer luchtverontreiniging". De meldingen worden niet tijdens iedere rit getoond.
Voertuig uitgelezen en geeft de volgende melding: DF998 "druk voor turbine verkeerde montage sensor". Verder geen storingen in het motormanagementsysteem. De sensor voor turbodruk is onlangs vervangen, voor vervangen was dit ook de foutcode. De rubberslang is geïnspecteerd op eventuele scheuren. Dit is niet het geval, is ook een bijzonder kort stukje slang lekken lijkt me ook onwaarschijnlijk. Leiding is doorgespoten met luchtdruk.
EGR-klep is gereinigd. Hier zat de nodige ophoping van roet. Ondanks reiniging is de storing nog actief.
Heeft iemand een idee waar de oorzaak van deze storing kan worden gezocht?
Benieuwd naar jullie reacties,
Geplaatst door Volvov50.16d (60) , lid sinds 5 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kadjar of stel zelf een nieuwe vraag.
4 Reacties
5 maanden geleden - quikfit
DPF/Roetfilter?
4 maanden geleden - Volvov50.16d
De rubberslangen van het roetfilter naar de drukverschilsensor en de drukverschilsensor zijn in een eerder stadium vervangen. Ik heb hierdoor het gevoel dat ik het roetfilter kan uitsluiten omdat de drukverschilsensor geen foutmelding geeft.
Beste antwoord, geplaatst door
4 maanden geleden - AS1
Toch kan die rubber slang wel scheuren:
Zie https://www.youtube.com/watch?v=jf1IwJsc...
en https://www.youtube.com/watch?v=6qC2FJan...
Diagnose + schoonmaak:
https://www.youtube.com/watch?v=KTPvfg1K...
Bovenste twee links zijn in obscure talen maar de diagnose link is in het Engels.
4 maanden geleden - Volvov50.16d
Vandaag de stalenleiding naar de turbodruksensor verwijderd en schoongemaakt. Deze stalenleiding bleek verstopt met roet. In de leiding zijn een aantal scherpe bochten. Alles weer gemonteerd en auto rijdt nu weer zoals het moet. Motor reageert weer een stuk pittiger.