auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault laguna: kapotte 5e versnelling

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dti

Hallo, tiidens onze vakantie trip heeft de 5e versnelling het begeven. Plotseling een hevig ratelend geluid en geen aandrijving meer. Na inspectie bleken de andere versnellingen het nog probleemloos te doen. Kan de 5 gewoon inschakelen maar bij opkomen van de koppeling een hevig ratelend geluid.
Vraag: klinkt dit bekend en is dit te repareren, of betekend het een nieuwe cq. andere bak.
Dank u.

Geplaatst door

harry b (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarschijnlijk is de bout van de 5e versnelling losgelopen ,dit kan vanbuitenaf bekeken worden.
laat het door iemand doen die er kijk op heeft

ARTHUR KOEMAN 0
badge

17 jaar

Zijdeksel versnel bak demonteren en cont of er inderdaad een bout is losgelopen.

ksie 0
badge

17 jaar

Ga dit laten bekijken. Dank.

harry b 0

17 jaar

Is dit trouwens de meest voor de hand liggende reden, omdat hier en daar lees dat versnellingsbakken niet het sterkste punt is van renault?
Voor een sloop-bak vragen ze zo 700 euro. Dus zou handig zijn als die inderdaad te repareren is.

harry b 0

17 jaar

Ik had dit ook bij mijn Laguna dan wel uit 2001, maar wel een 5 versnellingsbak, deze schoot steeds uit de 5 versnelling. Wiel demonteren, zwarte kap los maken (3 bouten bij mij los draaien). Je kunt meteen zien dat hij los zit of versleten is. Is de bout los, even vast zetten met locktyt (volgens mij heet dit zo, goed voorlichten welke je moet gebruiken om de bout vast te draaien), en dan de bout goed aandraaien, niet vast is vast, maar sterk aandraaien. Bij mij was het probleem hiermee opgelosd

ejnn 0

17 jaar

Als ik dit zo lees dan bekruipt mij het gevoel dat er bij mijn auto toch iets anders aan de hand is. Hij scoot nooit uit de versnelling ofzo, maar van het een op het andere moment onder volle belasting (+/-150km/h) een hevig geratel en geen aandrijving. Ik kan dit niet rijmen met loslopende bouten. Maar ik ga het in iedergeval wel even checken.

harry b 0

17 jaar

Kan ook wezen dat het tandwiel versleten is. Een geluk is dat de 5 versnelling is en in het zwarte bakje, waardoor mogelijk de versnellingsbak niet uit elkaar moet. Pas wel op, ik zou er niet mee rijden, want als er stukken af zijn van de tandwiel, liggen ze in de bak, met kans op dat deze tussen de andere tandwielen kunnen komen. Mochten er stukken af wezen, moet je goed kijken of je alles kan vinden, anders moet de bak uit elkaar om te controleren of er niets in ligt.

ejnn 0

17 jaar

heb er al gemaakt waar tandwiel van vijfde groep spontaan kapot ging nieuw tandwiel erop is van buitenaf te doen en was weer 100%

willyvan 25
badge

17 jaar

Ok, het lijkt erop dat de bak te redden is. Toch maar even open maken. Van iemand hoorde ik dat ze een magneet onder in de bak hebben ingebouwd om eventuele rommel vast te houden. Dus ermee rijden, tja, ik moest ook nog terug vanuit Oostenrijk. Heb dus nog zo'n 1500 km ermee gereden. Nog geen probleem geweest.
Iedereen bedankt voor de informatie totnog toe.

harry b 0

17 jaar

klopt, dit heb ik ook gehoord dat er een magneet onderin zit. Maar als het erin zit en het komt los en het komt tussen de tandwielen heb je een probleem, dan is de gehele bak aan gort en wie weet wat nog meer.

ejnn 0

17 jaar

Hallo, ben ik weer. Heb gisteravond de deksel van de versnellingsbak afgeschroefd. Teleurstelling was mijn deel toen bleek dat het rechter tandwiel los om de as draaide. De bout zat nog volledig in de as gedraaid. Moest ook behoorlijk kracht zetten om deze los te draaien. De kartelspieen waren volledig eraf gedraaid. Ik vindt dit onbegrijpelijk. Maar goed, hoe repareer je dit? Kan de bak eronderuit zonder het motorblok uit te bouwen? En wie heeft er misschien een tip voor een betaalbare ruil- of goeie sloop bak. Dus geen 700 euro! Alvast bedankt.

harry b 0

17 jaar

Zijn de spiebanen van het tandwiel eraf of van de as.

ksie 0
badge

17 jaar

Bij Renault zeiden ze terzijnde tijd (ik weet dit dus niet zeker), dat veel zaken opgelosd kunnen worden met betrekkning de 5 versnelling aan de buitenkant, zonder dat de bak gedemonteerd hoeft te worden. Je moet wel rekening houden alle materialen die in de bak terecht zijn gekomen, ook daadwerkelijk tussen andere tandwielen terecht kunnen komen.

ejnn 0

17 jaar

Van beide zijn de tanden afgetopt. Het ergste is dat de as bijna glad is. De groefjes die je nog ziet zijn niet de moeite waard. Ik weet niet welke opties er anders zijn dan reviseren of vervangen van de bak. Dus vandaar, kan de bak er zo onderuit of moet de motor mee? Het lijkt erop of er voldoende zijdelingse ruimte is om dit te doen. Zijn deze bakken trouwens een beetje aan te komen? Als ik het zo allemaal lees dan zal daar nogal eens vraag naar zijn.

harry b 0

17 jaar

Kan iemand misschien vertellen wat er ongeveer moet gebeuren om de versnellingsbak uit te bouwen?
Als deze eruit kan zonder de motor helemaal uit te bouwen dan lukt me dat zelf nog wel. Dank u.

harry b 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.