In april vorig jaar heb ik door een Renault dealer een nieuwe kat onder mijn megane2.0 (op lpg) laten plaatsen (km stand 140000, kosten 250 euro). Nu blijkt de kat wéér kapot te zijn, na 1,5 jaar en 40000 km. De kosten zouden weer 300 euro bedragen.
Wat kan ik doen? Is dit normaal? Wat is meestal de coulance in dit soort gevallen?
Dank!
Anko
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tank je de voorgeschreven brandstof en is bijvoorbeeld je oliepeil niet te hoog? Dit kunnen oorzaken zijn.
Overslag van de ontsteking? bobine's laten het wel eens af weten.
Als de ontsteking overslaat komt er onverbrande brandstof in de kat,en wordt daardoor vernield.
Roel: voorgeschreven brandstof? hij rijdt op lpg.
Oliepeil te hoog? Ik controleer het af en toe, maar met een kilometrage van 30000 p.j. komt-ie vaak genoeg bij de merkdealer.
Hans: je bedoelt backfire? Heb ik na de cilinderkoprevisie geen last meer van gehad. Ik neem aan dat je het overslaan van de ontsteking wel merkt, toch? Ik ben niet zo'n techneut... dus kan de technische beschrijvingen niet echt beoordelen.
Maar is 250 euro een normale prijs voor een ruilkatalysator, en wat kost een nieuwe kat?
20 jaar
Anko
Ik bedoel geen backfire dat is ploffen in het inlaatsysteem.
Met overslag bedoel ik dat de motor af en toe even inhoud(schokt)
Bij auto's op lpg verbrand de kat wel vaker!!!!!
De prijs lijkt mij wel normaal.
Een nieuwe katalysator van Romax kost voor een 8 klepper 365 ex btw en voor een 16klepper 540,- ex btw.
je kan ook de kat leegschudden en weer monteren mischien voldoet hij voor de apk niet aan de emissie eis maar dan kan je altijd nog niew monteren het is trouwens niet echt duur wat je ervoor moet betalen die nieuwe kat bedoel ik
Je kunt er vanuit gaan dat als je de kat leegschud je gegarandeerd niet door de emissie-eis van de APK komt.
dat is jouw mening ik deel deze zeker niet met je gewoon proberen dus stuk is hij toch al ja toch.
Ja dat klopt, je kunt het inderdaad doen als ie toch al stuk is, maar verder blijf ik toch bij mijn verhaal....:-)
ik heb ruim 12 jaar bij renault gewerkt en als de kat rammelt komt dit 9 van de 10 keer doordat de "lijm" waarmee het monolietblok vast zit aan het buitenhuis van de kat los laat en het monolietblok er dus los in ligt dus meestal eigenlijk altijd niet door een metalen stripje.
Ehhmm als het monolietblok er los in ligt, is de kat dan wel of niet repareerbaar?
Ik heb geen idee wat voor type motor het is, het is een 2.0 8-klepper uit april '96, dus 1 van de eerste megane's.
Men heeft mij trouwens gewaarschuwd voor gasdampen in het interieur door een kapotte katalysator, is dat reëel?
20 jaar
Als de kat/uitlaat lekt dan kunnen er inderdaad uitlaatgassen in het interieur komen, maar als ie alleen rammelt dan hoeft hij niet lek te zijn. Blokkeer de uitlaat eens bij draaiende motor, dan kun je 'm horen sissen als ie lek is.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar