auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Twingo: Katalysatorlampje (motorsymbool) blijft branden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V

Hallo,

Onze Twingo heeft weer eens kuren. Ik word er niet goed van. Hadden we 2 maanden terug steeds een motormanagementlamje wat ging branden, nu blijft sinds vandaag het katalysatorlampje continu branden. Vorige week had de auto een paar keer kuren op de snelweg. Bij constante snelheid (100km/h) ging de motor in 1 keer ‘bokken’. Versnellen was er niet meer bij en had alleen maar meer ‘gebok’ tot gevolg. Er gingen geen lampjes branden. Na de half minuutje was het probleem weer over. Dit euvel is ook een paar keer bij lagere snelheden voorgekomen, maar is niet continu aanwezig. Het katalysator lampje brandt nu (heeft dat er iets mee te maken??), maar de motor loopt verder prima.

Ongeveer 2 maanden terug heb ik het inlaatspruitstuk los gehad om het gasklephuis schoon te maken. Dit omdat we steeds vaker het probleem hadden dat de auto een motormanagement storing kreeg met veel afslaan en een slechte stationairloop tot gevolg. Door 2 garages is deze storing bekeken en alle 2 hebben ze het niet op kunnen lossen. Uiteindelijk dankzij informatie van dit forum en verschillende andere forums heb ik toch maar zelf het gasklephuis schoongemaakt, met een probleemloos lopende motor tot gevolg. Tot nu toe in ieder geval.

Kan de schoonmaakactie van het gasklephuis bovengenoemde probleem tot gevolg hebben. Weet iemand wat er eventueel aan de hand kan zijn en hoe ik wellicht een aantal zaken zelf kan controleren zonder dat ik weer eens naar de garage kan waar ik niet zo’n beste ervaringen mee heb? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Jasper Lucassen

Geplaatst door

Jasper Lucassen (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch eerst maar eens laten uitlezen om te zien wat er aan de hand is.
Anders wordt het gokken en ga je onderdelen vervangen die niet defect zijn.
Doorrijden kan er toe leiden dat de katalysator defect gaat en die zijn behoorlijk duur.

oldford 0
badge

15 jaar

Hallo,

Bij de APK de storingscodes uit laten lezen (universele garage). Hieruit kwam een storing van de O2 sensor. Aangezien de twingo er 2 heeft, is de sensor voor de katalysator (op aanbevelen van Renault) vervangen door een nieuwe. Resultaat, vrij snel (volgende dag) na de reset ging het katalysatorlampje weer branden.

Wederom een storing O2 sensor. Vervolgens de oude sensor (die aan de voorkant van de kat zat) op de plaats van de sensor na de kat geplaatst. Dit heeft bijna een week gewerkt. Auto reed aanzienlijk beter en verbruikte veel minder brandstof. Maar vanochtend ging het lampje wederom branden. Wat nu??

Iemand nog ideeen?? Ik hoor het graag.

De katalysator kan reeds schade opgelopen hebben waardoor de meting op de tweede lamdasensor een foute waarde geeft. (Indien je zeker bent van de bedrading van beide sensoren (en van de sensoren zelf ook))

't garagistje 0
badge

14 jaar

Wat is de exacte storing, liefst compleet met nummer?

oldford 0
badge

14 jaar

Heb destijds ook een brandend motormanagementlampje gehad. Bleek na verschillende garagebezoeken (zowel Renaultdealer als universele garage) en vele euro's verder veroorzaakt te worden door een vervuild gasklephuis, en niet door een defecte mapsensor, motorbedrading enz. zoals de uitleescomputer van Renault aangaf. Ben sindsdien behhorlijk sceptisch met betrekking tot de storingsmeldingen.

Kan bv een vervuild gasplekhuis soortgelijk problemen veroorzaken? Zijn de sensoren door te meten op hun werking? Kan een defecte kat de oorzaak zijn, en wat kan er eigenlijk kapot aan een katalysator? Is er te constateren of een kat kapot is? Ik ben benieuwd, ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Alvast bedankt.

Gr, Jasper

Ja, een kat kan kapot. Zit zelfs een sensor op jouw auto die dat meldt compleet met brandend lampje en een foutcode.
Met een 4-gas test kun je dat oordeel van de motor-computer bevestigen.
Niet echt onwaarschijnlijk als je al 2 maanden rond gereden hebt met een motor die veel te veel gebruikte. Niet echt goedkoop ook.

Zijn sensoren door te meten? De meeste wel. De motor-computer doet het constant voor je (zelfs die niet met een volt/ohm-meter te testen zijn) en meldt problemen wederom met een brandend lampje en een foutcode.
Zou hem toch maar eens laten uitlezen. Als je dat 2 maanden geleden had laten doen had je dat honderden euro's bespaart.

oldford 0
badge

14 jaar

Op zich heb je natuurlijk gelijk, hadden we hem meteen uit laten lezen, dan was het wellicht anders gelopen, maar de ellende is, dat er continu lampjes gaan branden. Op een gegeven moment kun je dat ook niet meer serieus nemen. Zeker niet na al dat geemmer met dat motormanagementlampje wat compleet iets anders blijkt te zijn. Als het inderdaad de katalysator is, wat gaat dat dan ongeveer kosten?

Weer teruggegaan naar de garage, Lambdasonde na de kat uitgewisseld met de "oude" sonde die voor de kat weg kwam. Storing gereset en het probleem is een week weg geweest. Helaas brandt het katalysatorlampje weer. Het slechte lopen is echter een stuk minder dan voorheen.

Woensdag bij een andere garage geweest en de auto opnieuw uitlaten lezen. Tot mijn verbazing gaf de computer een storing op de sonde voor de kat. Deze is nieuw. De storing die gemeld werd is "inputspanning te laag". De sonde regelt wel tussen pakweg de 100 - 900 mV.

Bij de garage werkt een ex-renault monteur, en het eerste wat deze vroeg is of er een originele lambdasonde gemonteerd is. Antwoord; nee, het is een immitatie sensor. Maakt dit verschil? Verder werd er nog gezegd dat de computer nog wel eens kapot wil gaan.

Mijn gevoel zegt dat het probleem in de immitatie lambdasonde zit. Heeft er iemand nog ideeen?

Ik hoor het graag.

Jasper

Dat is weer typisch de xxxxx garage praat.

Renault praat dan van de immitatie Katalysator, immitatie lambda sonde sensor, immitatie spruitstuk, immitatie smoorklephuis .... het zijn "after market" produkten en zijn kwalitatief gelijk. Performance parts zijn zelfs beter dan het origineel.


[quote=Jasper Lucassen]Bij de garage werkt een ex-renault monteur, en het eerste wat deze vroeg is of er een originele lambdasonde gemonteerd is. Antwoord; nee, het is een immitatie sensor.
Jasper[/quote]

Megane_1996 0

14 jaar

Megane, daar ben ik het niet mee eens.
Bij een universele kunnen de parameters net even anders liggen met dezelfde storing tot gevolg.
Een universele kan vaak voor meerdere merken toepasbaar zijn.

primera p11 0

14 jaar

Aftermarket producten kunnen hetzelfde zijn als origineel (als de originele leverancier dezelfde is), maar meestal niet.
Bij Lambda-sondes is er vaak een verschil in de weerstand van het verwarmings-circuit dat net voldoende is om weer een foutcode te zetten.

Als je een onderdeel vervangt waar een naam en een nummer op staan door hetzelfde product (zelfde naam en nummer) maar dan ergens anders gekocht is er niets aan de hand. Als het een ander merk en/of nummer wordt kunnen er problemen ontstaan.

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.