Renault Twingo: velgen renault twingo 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

hallo,

Ik heb renault Twingo 1.2 uit 2000 en daar lag stalen velgen onder van 155 breed en 13 inch.
Nu heb ik lichtmetalen velgen gekregen van 165 breed eb 13 inch.
Ik heb op twee velgen nieuwe banden laten leggen en balanceren, 165 70 13. de andere 2 waren nog goed. niet laten balanceren.
De 2 velgen met nieuwe banden heb ik voorop gelegd en de andere 2 achter. bij de achter wielen heb ik een spoorverbreder tussen gedaan van 10mm anders kwam de velg tegen de handremkabel. Ik kon alleen niet zien op de band welke nu rechts of links moest.
1 achterband heeft een ander profie als de andere achterband.
nu heb ik een stukje gereden en het lijkt goed, maar alleen als ik boven de 100km kon dat stuiterd of trilt de auto wat. dit lijkt me dus niet goed.
wat kan dat zijn?
De voorbanden omruilen van links naar rechts of achter nog laten balanceren? of ligt het aan die ene band met ander profiel?

wie kan mij helpen?

alvast bedankt voor uw reactie.

Herrald

Kroes6404

Geplaatst door Kroes6404 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Achterbanden toch maar even laten balanceren en als dat niet helpt zit er waarschijnlijk een hoogteslag in een band of is "ge-cupt"
(z.g zaagtandfrofiel)

denk erom dat 2 banden op dezelfde as van hetzelfde soort moeten zijn.

mvg,
Hans.

Kroes6404 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie
ik ga achter ook laten balanceren.
Als een band gecupt is hoe kun je dat zien?
Kan het niet te maken hebben met dat de linker velg toch rechts moet zitten?

Groeten Herrald

Kroes6404 (0), 14 jaar geleden

Ter aanvulling het stuiteren althans hier lijkt het op is ook bioj lagere snelheden..

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Van een gecupte band is sprake als er een hoogteverschil optreedt in de profielblokken op de schouder van de band. ‘Cups’ lopen schuin en zorgen zo voor een zaagtandvorm. Deze onregelmatige slijtage zorgt soms voor extra afrolgeluid, dat nog het meest lijkt op dat van versleten wiellagers. Gecupte banden kunnen meerdere oorzaken hebben. Een te lage bandenspanning, een verkeerde uitlijning en versleten schokdempers kunnen daaraan ten grondslag liggen, maar ook externe factoren als het weer, het wegdek en het rijgedrag van de bestuurder zijn mogelijke oorzaken...

Kroes6404 (0), 14 jaar geleden

Oke,
de banden lijken opzich nog goed.
Ik ga eerst achter laten balanceren en kijk dan verder.

Ik hou je op de hoogte.

Kroes6404 (0), 14 jaar geleden

Ik ben er waarschijnlijkachter 1 voorband lijkt niet rond. Ik heb hem op de krik gehad en dan rond gedraaid en dan zie je een soor van hobbel golf zeg maar. een een achter velg voor op gedaan en nu is het stuiteren trillen zo goed als weg.
In hoeverre heeft dit invloed als je dieband achter op gooit, stuiterd/trilt het dan ook?
Of gewoon een andere band er op laten leggen?

groeten herrald

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

De beste banden zijn ronde banden...
als je hem achter monteerd zal je het minder in het stuur voelen, maar lekker is het niet.
Probeer het en trek je conclusie.

mvg,
Hans.

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

Aangedreven banden zullen ook niet cuppen, misschien slijt het wel weg bij de voorbanden. Als je ze achter houdt zal het nooit wegslijten.

Er zijn ook bedrijven die banden weer rond maken met een apparaat, weet niet wat het kost, maar zou goedkoper zijn dan te vroeg nieuwe banden moeten kopen.

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Sebastiaan;
de band is niet gecupt, maar heeft een hoogteslag en die slijt niet weg...

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

je schrijft dat het nieuwe banden zijn voor dus ik zou terug gaan waar je ze gekocht hebt en het probleem melden ,moet niet kunnen een rare hobbel in een nieuwe band

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

O dan heb ik het anders gelezen, ik begreep dat ze gecupt waren. Maar ook zo'n hoogte hobbel kan je dus laten wegvrezen.

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

klopt maar als die hobbel wordt veroorzaakt door een karkas breuk zou ik hem er niet graag onder hebben,dus eerst terug naar de leverancier

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

Nee dat klopt, zou ik zeker mee terug gaan.

Kroes6404 (0), 14 jaar geleden

Nieuwe band er op vandaag en geen last meer. Het al 120km per uur gereden en nog geen last.
ik moet nog wel even op de snelweg proberen.

Het is netjes opgelost door de bandenlevrancier een nieuwe.

Hans heel erg bedankt voor je hulp.

groeten Herrald

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

moet nog op de snelweg proberen?
waar heb je dan 120 gereden, in de stad?

maakt niet uit, het is opgelost,
bedankt voor de feedback.

Kroes6404 (0), 14 jaar geleden

Graag gedaan.

op de provinciale weg waar je 80 mag.

Kroes6404 (0), 14 jaar geleden

vervolg hierop

Door omstandigheden nog nooit op de snelweg gereden maar op de snelweg trilt hij in het stuur.
Alle bandne zijn gebalanceerd. Moet wel vertelen dat de achterband een ander profiel heeft dan de andere banden. Zou het trillen hiervan komen? het is alleen bij snelheifd boven de 100km/p .

Heb er ook spoorverbreders er tussen mag dit voor de apk?

Alvast bedankt Herrald

Kroes6404 (0), 13 jaar geleden

probleem is opgelost spoorverbreders mag

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

hoe is het dan opgelost????

Kroes6404 (0), 13 jaar geleden

wielmoeren met momentsleutel aangedraaid nu geen trillingen meer.
auto moest toe voor apk en wist niet of de spoorverbreders mchten. auto is gekeurd en niets gezegd over verbreders.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.