auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Megane: Klapperende multiriem Megane dTi

Brandstof: Diesel, Motorcode: F9Q

Hoi,

Ik heb sinds kort last van een multiriem die flink staat te klapperen. Ook de spanrol krijgt het flink te verduren. Dit alles gaat gepaard met een hoop lawaai waardoor de auto onderhand meer op een vrachtauto lijkt.

Op het forum en op het internet lees ik dat de vrijlooppoelie van de dynamo een grote kanshebber is, gemiddeld zou deze +/- 100.000km meegaan terwijl mijn auto het dubbele heeft gereden. Om het probleem wat te verduidelijken heb ik een filmpje gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=bNa-9W18Z...

Ik heb geprobeerd om de multiriem te vervangen maar kom er niet uit omdat de beschrijving in de Haynes niet overeenkomt met mijn situatie. Op wat voor manier kan ik de multiriem ontspannen zodat ik deze eraf kan halen? De spanrol heeft geen spansysteem zoals in de Haynes beschreven staat (met een vierkante sleutel) en er staat veel te veel kracht op om dit met de hand te doen.

Mijn spanner ziet er zo uit:

http://img828.imageshack.us/img828/5549/...
http://img846.imageshack.us/img846/8898/...
http://img5.imageshack.us/img5/4931/img5...

En is de vrijlooppoelie van de dynamo eenvoudig te vervangen of is hier speciaal gereedschap voor nodig?

Geplaatst door

Toverstaf11661 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zal de vrijloop zijn. Heb je inderdaad apart gereedschap voor nodig.

moderator 0
badge

13 jaar

Als bij iets verhogen van het toerental het gerammel over is .......... Dan is het blokkeren van de vrijloop op de dynamo de oorzaak. Zelf zou ik de dynamo wisselen .Borstels en lagers zijn toch spoedig aan vervanging toe. Groeten.

Punt 65
badge

13 jaar

Ja, bij het verhogen van het toerental is het over.

Weet iemand ook hoe ik deze spanner kan ontspannen?

Iemand?

die 2 bouten sleutel 13 losdraaien,dan heb je de spanner eraf.
om te monteren heb je een stukje gereedschap nodig dat je over de 2 vierkante nokjes kunt leggen als de spanner is ingedrukt,dan kun je hem terug monteren

abc 0
badge

13 jaar

Ok, is er nog een handige manier om de spanner in te drukken? Het plaatje kan ik zelf wel maken.
Schiet de spanrol niet weg als ik de bouten losmaak?

als je de bouten lost gaat ie iets omhoog en kun je hem los nemen.
indrukken doe ik altijd onder de pers

abc 0
badge

13 jaar

Probleem opgelost.

Eerst even een rondje gedaan om een indicatie van de kosten te krijgen:

- Renault dealer 450 euro (nieuwe vrijloop, nieuwe riem, spanrol, looprol)
- Universele garage 280 euro (nieuwe vrijloop, nieuwe riem)
- Zelf een gereviseerde dynamo plaatsen 200 euro (120 ampere ipv 80 ampere, nieuwe riem)

Aangezien een dynamo ook niet het eeuwige leven heeft heb ik de klus zelf maar geklaard.

Mijn werkwijze:

- Spanner spannen met een lijmklem
- Looprol tussen airco en krukaspoelie verwijderen
- Oude riem losnemen

- Spanner ontspannen en losmaken
- Dynamo wisselen
- Spanner spannen in een pers en vastzetten met een zelfgemaakt plaatje (http://www.forum-auto.com/uploads/200504...
- Spanner en nieuwe riem monteren
- Krik plaatsen op de nieuwe riem tussen airco en krukaspoelie
- Looprol terugzetten
- Riem opspannen, plaatje tussen spanner wegnemen
- Riem ontspannen

Motor loopt weer als een naaimachientje en heb nu een zgan dynamo die ook nog eens meer vermogen kan leveren.
Ben weer blij :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.