auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Klapperende multiriem v-riem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci 88kW

Sinds een paar dagen klapperd de v-riem echt enorm op het stuk tussen krukaspoelie en de airco-compressor. Ook de automatische spanrol klapperd mee. Het geklapper van de riem is hoorbaar.

Ik kan geen slingeringen op de rollen en poelies waarnemen.

De spanning op de riem lijkt in orde, tussen krukas en airco-compressor kan de riem tussen duim en wijsvinger ca. 90 graden gedraaid worden.

Ben bij de dealer geweest deze wezen de demper in de krukas poelie aan als veroorzaker. Inmiddels is deze poelie vervangen door een nieuw exemplaar. Het probleem is gebleven. Wat nu??

Het klapperen varieerd niet sterk met de belasting. Het maakt niet uit of de airco ingeschakeld of uitgeschakeld is. Ook maakt het niets uit of er weinig of veel elektrische verbruikers zijn ingeschakeld. Alles blijft hetzelfde. Alleen tijdens het in of uitschakelen van de airco is een overgang te zien.

Dit is trouwens alleen tijdens stationair draaien, bij zo'n 1300rpm is het weg.

Heeft iemand dit eerder gezien?

Geplaatst door

Erik2804 (50)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit er bij deze motor op het dynamo niet een vrijloop poulie ? Die komen wel eens vast te zitten.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Ik heb even naar soortgelijke probleempjes bij andere zitten kijken, het ziet ernaaruit dat de spanrol of vrijloop poelie vaak de boosdoener zijn.

Hoe werkt zo'n vrijloop poelie? Hoe kan ik de vrijloop van de dynamo poelie controleren? Is hier nog iets aan te repareren of is het gelijk een kwestie van vervangen.

Erik2804 50

18 jaar

Poelie met freewheel is los leverbaar.
Controleer hem door met de hand twee richtingen op te draaien,
naar 1 kant moet hij dan vrijlopen.
Om te vervangen wel speciaal gereedschap nodig.

arjaan 0
badge

18 jaar

De dynamo poelie zit stijf op de as, maar het ziet er inderdaad uit als een freewheel poelie.
Vond nog wat info op http://www.hcdk.com/images/common/pdf/Te...

Het lijkt er inderdaad op dat dit het probleem is.

Midlock levert dit gereedschap voor een paar tientjes.

Erik2804 50

18 jaar

komt veel voor vrijloop poelie dat deze vast zit bij dci en dti motoren bij dti kan je hem los bestellen bij de dealer dci tot nu toe nog niet

willyvan 25
badge

18 jaar

Na navraag gedaan te hebben bij de dealer blijkt dit onderdeel niet los leverbaar, een complete dynamo vervangen voor enkel de poelie vind ik toch echt te gek worden.

In mijn berichtje van 23 mei had ik een leverancier van poelies gevonden, ik ga nog 'ns kijken of deze een vrijloop poelie voor de dci dynamo kunnen leveren.

Erik2804 50

18 jaar

Probleem opgelost!! De riem loopt weer heerlijk rustig....

Vandaag een nieuwe poelie op de dynamo laten plaatsen door een dynamo en startmotor revisiebedrijf.

Voor meer info over vrijloop poelies (Freewheel Pulleys), kijk eens op www.hcdk.com, Download, Technical Updates, No 1. De poelie met nummer 230524 is voor de Renault met dci motor.

Ik heb deze gekocht bij Rietveld, Beeklaan 374, Den Haag, tel. 070-3451275.

Via de importeur/groothandel (tel. 076-5019700) had ik een dealer bij mij in de buurt opgevraagd.

Dank aan iedereen voor hun bijdragen.

Erik2804 50

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.