Renault Megane: Kleppen maken te veel lawaai!

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 TD

Mijn buurman kwam mij gisteren is vragen of da lawaai van zijn kleppen wel normaal is?
Het is Mitsubishi Charisma maar het is een Renault Megane motor dat er in zit .
Is dit een motor met tuimelaars die je kan regelen en op hoeveel moeten ze dan staan?
Het lawaai blijft ook als hij warm is dus lijkt mij echt wel slecht afgeregelde kleppen! De garage waar hij ging is een alle merken garage en hebben al meer stomiteiten gedaan dus hij heeft besloten van er niet meer te gaan.

ovi

Geplaatst door ovi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

MeindertS (0) PRO, 14 jaar geleden

Deze auto heeft hydraulische klepstoters, dus stellen is niet nodig, wat wel mogelijk is zijn versleten klepgeleiders, te slappe klepveren, of kapotte komstoters.

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

deze heeft geen hydraulische stoters maar komstoters dus zijn ze "gewoon" te stellen

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

alleen heel veel werk

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Meet eerst de speling maar eens.. te strak is heel goed mogelijk maar veels te ruim zie ik zelden..

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=abc]deze heeft geen hydraulische stoters maar komstoters dus zijn ze "gewoon" te stellen[/quote]
Menigen een beetje verdeeld blijkbaar?

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=robby10030]alleen heel veel werk[/quote]
Waarom veel werk, heb ik speciale sleutels nodig?
Het zijn toch geen pastillen (ronde platte diktepastillen) die moeten vervangen worden?
Heb hem gezegd dat ik er wel is wil naar kijken maar moet wel eerst weten of ik ze zelf kan regelen!

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=robby10030]alleen heel veel werk[/quote]
Waarom veel werk, heb ik speciale sleutels nodig?
Het zijn toch geen pastillen (ronde platte diktepastillen) die moeten vervangen worden?
Heb hem gezegd dat ik er wel is wil naar kijken maar moet wel eerst weten of ik ze zelf kan regelen!

MeindertS (0) PRO, 14 jaar geleden

Mijn welgemeende excuses: de motor heeft inderdaad geen hydraulische klepstoters, maar de klepspeling moet eventueel aan de hand van vulplaatjes gecorrigeerd worden.
Hier een kopie uit de werkplaatshandleiding:

Renault Megane 1995-1998 3. Dieselmotor 3.2 Klepspeling afstellen

Let op! Het afstellen van de klepspeling gebeurt met behulp van vulplaatjes.

Technische gegevens
Klepspeling (koud) in mm tussen nok en klepstoterbus


Inlaatklep 0,20
Uitlaatklep 0,40


Aanhaalmoment in Nm (kgf.m)
Kleppendeksel 10 (1,0)

Speciaal gereedschap (Renault)


Klepstoterdrukset Mot.992-05
Drukplaat Mot.992-01




- Verwijder het kleppendeksel.
- Draai de krukas zover linksom of verplaats de auto in de versnelling tot de kleppen van de eerste cilinder (vliegwielzijde) op tuimelen staan. De kleppen van de vierde cilinder kunnen nu met een voelermaat tussen nok en stoter worden gecontroleerd en indien nodig worden afgesteld. Zie tabel 3.2 voor de klepstelvolgorde.
- Als de klepspeling niet in orde is, vervang het vulplaatje dat op de stoter ligt door een dikker of dunner exemplaar. Doe dit als volgt.
- Plaats het speciaal gereedschap (Renault Mot.992-05 en 992-01) zoals aangegeven in figuur 2.1. Let er hierbij op dat de uitsparingen 'A' loodrecht op de nokkenas moeten staan.
- Verwijder de onderlegschijfjes en vervang ze, afhankelijk van de speling, door een dunner of dikker exemplaar. Let op! Het merkteken op het schijfje moet naar de klepstoter zijn gericht.
- Nadat alle kleppen op deze wijze zijn afgesteld, draai de motor enkele slagen rond met de hand.
- Controleer de klepspeling opnieuw en corrigeer zo nodig.


Tabel 3.2: Klepstelvolgorde



Kleppen op tuimelen van Kleppen stellen van
cilinder nr. 1 cilinder nr. 4
cilinder nr. 3 cilinder nr. 2
cilinder nr. 4 cilinder nr. 1
cilinder nr. 2 cilinder nr. 3

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Het gebeurt inderdaad met vulplaatjes of met verschillende diktes stoters..

ovi (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de uitgebrijde info!
Daarmee kan ik mijn buurman echt niet helpen en hij zal dus naar een betere garage moeten gaan dan waar hij nu naartoe ging! Hij komt net uit onderhoud en had nogmaals gevraagd eens iets aan dat lawaai te doen maar dit is dus niet gebeurd?
Ik heb hier echter geen pastillen dus...

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

maar ik heb toch ooit wel degelijk meer werk gehad,daar moest de nokkenas eruit dan de stoterbussen eruit pakken en bovenop de klepsteel lagen van die kleine plaatjes ,dus onder die bussen en kun je zo niet zien,ik geloof dat dit een megane scenic was het kan zijn dat deze verschillen weet ik niet zeker maar dat kun je zo zien als je de kleppendeksel verwijderd en je ziet die bussen en die je een randje lopen of 2 inkepingen om de plaatjes eruit te pakken is dit niet zoveel werk

ovi (0), 14 jaar geleden

Dus inderdaad Robby!
Veel werk en je moet dus ook zo'n bak van die vulplaatjes hebben en dat heb ik niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.