auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Kleurcodes tbv radio

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Mijn zoon heeft een Renault Clio gekocht en wil daar een radiio inbouwen.
Helaas ligt er alleen een bos draden, wie kan mij aan de kleur betekenis van de draden helpen?

Alvast bedankt

Geplaatst door

dupl-u-1063-5dd1499dbc600+richardg (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Richard

Weet niet of de kleuren normaal overgaan in andere ( in de originele kabelboom van de auto.. )

Maar je zal een rode hebben ( + ) een gele ( geschakelde + ) een zwarte ( massa ) een blauwe ( remote ) en dan nog 4 of 8 andere kabels voor de boxen..

Misschien heb je er een foto van ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Benodigd:
- een multimeter of 12 Volt 5 Watt lampje (dit wordt het proeflampje, isoleer na het aansolderren van de twe draden alle metaal van het lampje met plakband of iets dergelijks)
- 1,5 Volt of 4,5 Volt batterij
- evt. 2 losse draden voor aan het proeflampje
- aansluitschema autoradio
- aansluitmateriaal (= juiste contrastekkers voor de autoradio-aansluitingen)


Je kunt dat vrij eenvoudig zelf, mits je een multimeter of iets dergelijks hebt waarmee je 12 Volt gelijkspanning kunt meten:

1. stel de meter zo in dat je 12 Volt gelijkspanning kunt meten (in plaats van de multimeter kan je ook een 12 Volt autolamp als proeflamp gebruiken, als die is voorzien van 2 daaraan vastgesoldeerde pakweg 1 meter lange draden. Probeer eerst op de accu de lamp uit of die het ook daadwerkelijk doet)
2. laat de motor lopen, zorg ervoor dat je nergens sluiting maakt en zet het dimlicht aan
3. hou 1 meetpen van de multimeter (meestal die aan de zwarte draad) of één draad die aan de proeflamp vast zit, ergens in de auto tegen een blank metalen carosseriedeel aan en meet ondertussen met de andere meetpen (meestal een rode draad) of de andere draad van het lampje stuk voor stuk tegen alle draden aan. Noteer op welke draden nu "12 Volt" (= tussen 12 en 14,5 Volt) staat (= situatie "A)
4. zet de motor uit en laat de auto op contact staan. herhaal de oefening ("= situatie "B")
5. zet het contact uit en herhaal de oefening: de draad waarop nu (alleen) spanning staat is de constant 12 Volt en die wordt gebruikt als hoofdvoeding van de autoradio en/of om het geheugen van de radio vast te houden.
6. de volgende draad, die ook in situatie B spanning voert, is de geschakelde 12 Volt. Die wordt doorgaans gebruikt om de radio aan te schakelen met het contact.
7. de draad die óók in situatie A spanning geeft, wordt gebruikt voor de autoradioverlichting
8. haal de massadraad los en herhaal de vorige meetsituaties met de min-draad van de multimeter tegen een zwarte (soms ook wel bruine) draad aan: als dat precies dezelfde resultaten oplevert voor de "12 Volt" aansluitingen, heb je de min-aansluiting ("massa") voor de autoradio gevonden

Neem de 1,5 Volt of 4.5 Volt batterij en probeer alle overige draden (dus waarop je geen "12 Volt" of "massa" hebt gevonden), uit. Noteer welke combinaties "een plok plok-geluid" opleveren als je ze kortstondig aansluit op de batterij en op welke plaats in de auto die luidspreker zit.
Je hebt nu alletwee of allevier de luidsprekeraansluitingen gevonden (= meestal "2 samengevoegde draden" per luidspreker).

Sluit de luidsprekers eerst aan op de radio, waarbij je voor alle luidsprekeraansluitingen de alle ongemarkeerde draden beschouwt "als min-aansluiting van de luidsprekers".
Sluit daarna (met het contact af) de massadraad aan op de autoradio en daarna elke plusaansluiting op de overeenkomstige draad van de autoradio.
Als je nu nog draden overhoudt, zijn dat aansluitingen die jij in principe niet nodig hebt en die draden moet je eerst ieder apart isoleren.
Zet het volume op nul, zet de auto op contact en probeer of de radio "aan gaat". Als dat zo is, draai je het volume iets open. Je hoort nu niets of ruis. Zet het contact uit, steek nu pas de antenneplug in de autoradio en zet het contact weer aan. Nu moet je geluid kunnen maken over de radio.

Start de auto en controleer of alles goed werkt, of de autoradio uit gaat als je de motor uit zet en of dat correct functioneert.

Alle okee? Autoradio inbouwklaar maken, inbouwen en uitproberen.

Heino4267 725

15 jaar

Zo zal het vast en zeker lukken ;-)

stefan84 0

15 jaar

Bedankt, voorde uigebreide uitleg.
12v op contact had ik inmiddels gevonden (blanke draad op bundel) terwijl er 2 draden in een kroonsteentje zaten ;-(
Waar die twee draden dan weer voor zijn?

Waarschijnlijk de + en de geschakelde + bij elkaar,zodat de radio aan blijft staan als het contact uitgeschakeld is..zo blijft de radio toch spelen alleen moet je hem dan handmatig uitzetten..

Ieders voorkeur is natuurlijk anders..

Maar ik ga ervanuit dat het deze kabels zijn.

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.