Renault Vel Satis: knakkend geluid bij optrekken

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0d-v6 automaat

ls,
als ik met mijn renault optrek, vooral als de wielen enigszins gedraaid staan hoor ik geregeld een "knak". op de snelweg hoor je het niet, maar vooral bij optrekken en ook wel eens als ik rem op een kruising of gas bijgeven om te accelereren. tevens heb ik wel het idee dat het rechterwiel bij 120km/u niet zo lekker op de weg ligt als de linker. waar moet ik dit probleem zoeken? wiellager, kanetische aandrijving of wat anders?

de knak komt van rechtsvoor(passagierskant). schokbrekers al laten testen, waren ok, ook de stabilissatorrubbers al laten vervangen, het rammelen wat het voorterrein daarvoor deed was toen wel verholpen. de knak deed ie een jaar geleden af en toe (140.000km). nu bij 198000 km hoor ik het meerdere keren per dag in de bovengenoemde situaties.

wie heeft hier ervaring mee en heeft de tip voor me?

bedankt alvast

pure100

Geplaatst door pure100 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Vel Satis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Bouten van het subframe (laten) natrekken.

Luiehond (0) PRO, 17 jaar geleden

Homokineten versleten? Of zoals Henk Nobach al zegt: bouten subframe na laten trekken...

M.vr.gr.
Sjoerd

RolandK10257 (0), 17 jaar geleden

Heb ik bij een Megane gehad, die was wel wat ouder. Daar waren de rubbers in de draagarm rechts voor kapot. Die rubbers waren niet los te vervangen, hele draagarm is toen vervangen. Het was ook een "knakkend" geluid bij optrekken.

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

en sowieso alle kogels op speling laten controleren, en subframe he.

pure100 (0), 17 jaar geleden

is het gevaarlijk, mocht het het losse subframe of rubbers of kogels zijn? ik moet er nog 2000km mee en dan moet ie toch voor een nieuwe distributieriem enzo. dan zou het ineens kunnen

Pallab (0) PRO, 17 jaar geleden

denk een motorrubber rechtsvoor (reactiestang)

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

motorrubbers is in principe niet gevaarlijk bij dit type, subframe ook niet, als hij niet te los zit, maar kogels e.d. wel, als ze herrie maken dan is dat meestal een teken van vergevorderde slijtage en kunnen ze eruitschieten (komt niet veel voor hoor) waarbij dus ook je wiel los komt te hangen. Homokineten zijn ook niet gevaarlijk. Maar ik zou er toch even naar laten kijken.

Santa (0), 17 jaar geleden

Komt de knak wel van de ophanging? Zit het niet toevallig in het deurscharnier..?

pure100 (0), 17 jaar geleden

nee het is niet het deurschanier voor zover ik als leek kan beoordelen. heb er net 1600k mee gereden (2x 800km) en geen onderdelen verloren onderweg, dus int nieuwe jaar op naar de dealer voor distributieriem, evt waterpomp, spanrollen en de knak. bedankt allemaal

Santa (0), 17 jaar geleden

Voor knakkende deurscharnieren hoef je niet noodzakelijkerwijs eerst onderdelen te verliezen, hoor....

pure100 (0), 17 jaar geleden

hallo allemaal de auto is naar de garage geweest en daar kunnen ze aan alle bovengenoemde problemen niks vinden. volgens hun zit het ergens in het stuurhuis, het rammelen komt doordat er wat speling opzit. kan volgens hun geen kwaad, levert geen gevaar op en vervangen zou een kostbare zaak worden omdat er veel gedemonteerd moet worden alvorens het onderdeel vervangen kan worden. iemand ervaring hiermee want van zo'n auto mag je toch verwachten dat dit niet al versleten is naar 4 jaar en 200.000km. met mijn volkswagens en audi had ik nooit zulke gekke problemen. ik hoop dat iemand het bekend voorkomt. bedankt alvast

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=pure100]volgens hun zit het ergens in het stuurhuis, het rammelen komt doordat er wat speling opzit. kan volgens hun geen kwaad, levert geen gevaar op en vervangen zou een kostbare zaak worden omdat er veel gedemonteerd moet worden alvorens het onderdeel vervangen kan worden.[/quote]
Wrijving veroorzaakt slijtage.
Teveel slijtage veroorzaakt speling.
Wanneer onderdelen nu steeds sterker op elkaar gaan inslaan, wordt de slijtage alleen maar groter en verloopt sneller.
Of het kwaad kan? Nee, vast niet. Meestal niet, volgens dealers. Maar is het goedkoper wanneer je het onderdeel LATER pas gaat vervangen?
Denk het niet.....

Is het stuurhuis niet afstelbaar d.m.v. een dikke (inbus)bout?

pure100 (0), 17 jaar geleden

waar kan ik die bout vinden? kan het ook een schokbreker zijn? als ik over een hobbelige klinkerweg rijd of zoals zondag door een parkeergarage waar wat oneffenheden in de weg zitten hoor ik een rammel. stabilisatorrubbers e.d. zijn al vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Vel Satis of stel zelf een nieuwe vraag.