Renault Espace: koelvloeistof (lekkage), rotte eieren lucht bij volle ventilatie

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: RT V6I 2.9

Hoi, mijn espace verliest ergens koelvloeistof!! geen lekkage te vinden. Bij volle ventilatie ruik ik een rotte eieren lucht!! Weet iemand waar dit op duidt? Ook wijkt de auto, bij het (rustig) optrekken, met volle stuuromslag, uit... Net of ik weg glij... en geen grip op de weg meer heb... Banden moeten wel vervangen worden maar lijken mij , in eerste instantie niet het grootste probleem. Kan iemand mij helpen? suggesties? Alvast bedankt, remco.

remco-espace1996

Geplaatst door remco-espace1996 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

markievandetuftufclub (0), 16 jaar geleden

Een uitwendige lekkage kun je het best vinden met druk op het systeem. Bij de garage zetten ze ook met een pompje op je reservoir druk op om te kijken waar het lek zit. Je kunt het ook misschien zien als je motor warm is. Dan staat er druk op het koelsysteem..... Is er niks te vinden dan lekt ie misschien inwendig weg.. Controleer eens in je olie... of deze schoon is. Kijk ook eens hoeveel profiel je nog over heb als dit vrijwel niks meer is kan het je gripverlies verklaren. Anders zul je bij je ophanging en stabilisatie verder moeten gaan zoeken

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

Hoi, bedankt voor je reactie, er is inderdaad al getest met druk op het systeem te zetten, leverde niets op. Als de motor warm is staat er inderdaad druk op het koelsysteem, nogmaals niets te zien daar. Zal mijn olie eens controleren.. hoe kan ik dit zien? Is de olie dan niet zo "dik" als dat ie eruit moet zien? Of zijn er andere signalen te zien? Mij werd verteld dat "het" ook in de kachel zou kunnen zitten... Als ik de kachel aan heb en ik een poosje rijdt, beslaan mijn ramen ook! Als ik de kachel ff uit zet en mijn ventilator op vol vermogen zet begint het te stinken naar rotte eieren..!! Is hier ook een link te leggen naar een één of andere lekkage?? Profiel op mijn banden is inderdaad slecht, moeten vervangen worden, maar had niet verwacht dat de auto zo "weg-zou-stuiteren". Zal dan gelijkertijd ook laten kijken naar de ophanging en stabilisatie. Mocht je nog suggesties hebben, dan hoor ik die héél graag. alvast bedankt.
P.S. Wanneer moet ik denken aan een lekke kop-pakking??

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

lekkende kachelradiator

markievandetuftufclub (0), 16 jaar geleden

ik zou eerst je banden verwisselen alvorens geld uit te gaan geven voor de ophanging en stabilisatie. Het wettelijk minimum profiel is niet voor niets ingesteld om je waterafvoer en grip te verbeteren. Als je inwendig een lek heb dan zit er wit schuim in je olie kun je zien bij je olie dop waar je bijvult... of olie in de koelvloeistof bij je resevoir dan moet je denken aan lekke koppakking...! Maar ik denk eerder dat inderdaad dat je kachelradiator lek is.... of verstopt zit word deze nog wel warm....? Hoe snel zakt je koelvloeistofpeil.....? en kijk eens waar je kachel radiator zich bevind ( waar onder het dashbord) en of je daar een lek kan vinden....

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

Banden ga ik eerst maar eens regelen dan..!! Géén schuim in de olie.. en mijn koelvloeistof is helder!! Kachel wordt wel warm!! Heb de auto nu 4 maanden en heb al in totaal 5 flesjes van een liter bijgevuld!! Kachelradiator zit ,in het midden, strak onder de motorkap onder het voorraam. Er zit een soort "jasje" omheen.. Ik ga de kachel morgen eens flink opstoken en kijken of ik iets kan vinden. Kijken of dat "jasje" uit kan!! Als dit het is: wat zijn dan eventueel mijn volgende stappen? Moet ik mijn dashboard dan uitbouwen, zoals ik bij anderen lees op deze site, die ook kachel problemen hebben? Ik blijf open staan voor suggesties. Alvast weer hartelijk dank. Echt top deze site!! Remco.

markievandetuftufclub (0), 16 jaar geleden

nice dan hoef je je daar niet over druk te maken ( inwendig lek) dan kun je je focussen op je kachel.... Als je kachel wel warm geeft aan dat je daar wel een goeie circulatie doorheen heb. Het de koelvloeistof moet toch ergens heengaan... dus je zal een lek moeten vinden. Als je kachel lek is vrees ik wel dat je je dashbord moet uitbouwen. Ligt er ook net aan hoe goed het te bereiken is. Je kunt het natuurlijk ook de dealer het laten doen als je ckr weet wat het is.

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

Dus ik begrijp dat als de kachel wel warm word, de lekkage toch nog in de kachel kan zitten!! De kachel blaast dan de koelvloeistof dus de auto in!! (waardoor na een klein poosje de ramen beslaan) Als ik dit uitwendig dus niet goed kan bekijken / geen lekkage kan vinden, moet ik dus het dashboard slopen! OK, dan ga ik nog maar eens "dieper de auto in". Op deze site staat een zelfde probleem die ook hun dashboard in moeten!!
Weer bedankt, je hoort het wel.
p.s. heb je mijn andere probleem al gezien op de site, misschien weet jij wat meer... Mijn radio-stuurbediening werkt niet, enig idee waar ik dit zou kunnen vinden?

markievandetuftufclub (0), 16 jaar geleden

ja kachel circuleert gewoon dat is normaal en onafhankelijk van je lek. Waarschijnlijk zit er een lek in je radiator daar.. wat je beter eerst kan uitzoeken alvorens je alles uit elkaar haalt. Mits je inderdaad echt er niet bijkan en het lek niet kan vinden denk ik toch dat je je dashbord eraf zal moeten halen. De koelvloeistof zal ergens gebleven moeten zijn maar ik denk niet dat alles zomaar verdampt...... dus je zou ergens de vloeistof moeten aantreffen. Zijn je ramen erg vettig???? Radio stuurbediening in de zin van...? Stuurstroom/ de radio zelf.... wat meer info heb ik dan nodig.

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

Ok.. ga uitzoeken in hoeverre ik daarbij kan onder de motorkap.. Volgens mij zit ie een beetje "ingekapseld", zoals ik al zei, in dat "jasje". Kan dit kloppen?
Wat het dashbord betreft, moet ik waarschijnlijk het midden console verwijderen toch? Op die hoogte zit immers ook de kachel!! Of moet ie helemaal kaal?
Wat de ramen betreft is die vettigheid mij nog niet zo opgevallen... maar het zou maar zo kunnen, zal het eens controleren.
Radio: Ik heb een afstandsbediening aan mijn stuur bedoel ik, naast mijn ruitenwisser bediening! En die werkt niet! Zit een originele renault radio in.. Op de radio zelf is ie wel te bedienen!

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

jasje???zit hier airco op,is dit niet de afscherming van de airco,als ze schrijven dat jij het dashbord moet verwijderen om bij je kachelradiator te komen denk ik niet dat hij van onder de motorkap zichtbaar is.

markievandetuftufclub (0), 16 jaar geleden

[quote=robby10030]jasje???zit hier airco op,is dit niet de afscherming van de airco,als ze schrijven dat jij het dashbord moet verwijderen om bij je kachelradiator te komen denk ik niet dat hij van onder de motorkap zichtbaar is.[/quote]
daar had ik nog niet bij stil gestaan inderdaad je kachel is volgens mij alleen van binnen zichtbaar... heb je airco...?

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

Ja, er zit ook airco in... Dus dat jasje wat ik bedoel is dus hoogstwaarschijnlijk daarvan, en moet ik voor de kachel toch echt binnenin de auto gaan zoeken!!!!???
Op het moment is er een kennis alvast wat voor-werk aan het verrichten voor mij... denken jullie dat als het toch in de kachel zit hij / ik geen lekkage onder de motorkap zal vinden? Ik ga zo langzamerhand maar eens rustig bekijken waar ik moet beginnen met slopen en weghalen van dat dashbord!!
Tips blijven welkom..

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

als het je kachelradiator is zie je een lekkage bij of rond je kachelradiator,dit ruik je ook.

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

ok.. dat ruiken is dan die rotte eieren lucht bedoel je?

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

zo'n weeige zoete lucht.waar je na lange tijd van inademen doodziek van wordt zonder dat je in de gaten hebt dat het van je kachelradiotor komt,koelvloeistof is puur vergif

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

ok, nou bedankt voor je reactie, ik zal hier eerst maar eens naar gaan kijken.. Jullie horen het wel!!

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

Heb gisteren te horen gekregen dat toch ook zeer hoogstwaarschijnlijk mijn koppakking lek is!! (zitten er 2 in!!) Bij wat langer stationair draaien van de motor komt er toch veel witte rook uit de uitlaat en verschijnt er een plasje (koelvloeistof)!! Heb ik dat!! Kan wel eens flink in de papieren gaan lopen denk ik!! Durft iemand hier een prijsopgave van te doen? Misschien de kachel zelf doen en de koppakking door een garage laten doen!
Ik hoor en zie het wel even.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

effe voor alle duidelijkheid,waar ligt dat plasje koelvloeistof toch niet uit je uitlaat zoals jij beschrijft

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

Uhh.. ja.. volgens mij had ie het daar wel over...
Ik lees dat jij daar verbaasd over bent... "is normaal dat er plasje water verschijnt!!"
???? Zal nog eens goed aan hem vragen waarom hij nou concludeert dat het de koppakking is!!

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

een plasje koelvloeistof uit de uitlaat????nou dan moet hij toch wel heel veel koelvloeistof verliezen om eerst de dempers te vullen dan over allerlei bochten ,nee dat kan niet dat plasje is gewoon condens water wat er uit loopt

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

Wat zijn volgens jou de meest en ergste simptonen van een lekke koppakking?
Dan kan ik eens wegturfen wat ik wel en niet zie , merk of voel aan de auto!!

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

borrelen in je expansivat, troep in je expansivat (smurry)konstand koelvloeistof bij moeten vullen zonder dat er een lekkage is ,heetlopen als de wagen koud is en je laat hem enkele minuten lopen dat hij dan al gigantisch veel druk in je koelcircuit opbouwt,je expansivat tot bovenaan vullen en laten lopen en kijken ofdart er konstand luchtbellen met een beetje rook eruit komen,wil je zeker zijn dan moet je je bougies eruit halen adaptor erin zetten en je cilinder in compressiestand zetten en druk erop zetten met compressor gaat je koelwater omhoog of borrelen kassa,en zo elke cilinder,en je hebt lektester die zet je op je expansivat en daar zit vloeistof die gaat verkleuren als er uitlaatgassen vrij komen dus met andere woorden ,,even naar een garage gaan,,dat water uit de uitlaat zegt niks je moet maar eens opletten als je smorgens achter autos rijd hoevaak je wel niet ziet dat ze wit roken en water uit de uitlaat komt zodra hij warm is is dit weg,blijft hij echter bij warme motor(wel een goed stuk gereden te hebben) toch flink wit roken dan kan dat wel op lekke koppakking duiden

remco-espace1996 (0), 16 jaar geleden

ok dan, bedankt.. Ga op onderzoek uit!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.