Renault Clio: koelvloeistof probleem.. lekke koppaking??

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5 dci k9k

Beste,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe auto gekocht, een 1.5 diesel uit 2003 met 65pk. Ik moet zeggen een heerlijk rijdende auto en mega zuinig! (gemiddeld 1:25)
De auto rijdt goed, wordt gewoon netjes warm en de verwarming werkt in alle standen.
Maar ik heb wel een probleem met de koelvloeistof en ben bang voor een lekke koppaking.

-Het koelsysteem staat nog steeds een klein beetje onder druk als de auto meer dan 24 uur heeft stilgestaan

-Bij koude motor dan zie je om de paar seconden een luchtbel in het reservoir komen. Ook bij warme motor is dit!

-alle slangen worden netjes warm en de verwarming werkt, dus de thermostat werkt denk ik naar behoren

-als het niveau tussen min en max staat en ik ga een klein stukje rijden en de motor is wat warm, dan zit er niks meer in het reservoir! Maar als ik dan de auto stationair laat draaien en de dop van het reservoir open dan staat er veeel druk op en loopt het reservoir weer netjes terug naar de stand als waar hij stond.. Maar er blijven luchtbellen komen.

Ik heb geprobeerd te onluchten (weet hoe het moet) maar er blijft constant lucht uit het ontluchtingsnippeltje komen, er blijft dus lucht in! heb hem een half uur open laten staan en nog steeds telkens lucht, de bellen in het reservoir zijn dan niet aanwezig(als het onluchtingsnippel open staat)!

Ik ben dus bang dat mijn koppakking kapot is ofzo, maar ik heb geen witte rook, geen mayokleur aan de oliedop of reservoirdop, peilstok van de olie knettert niet met een vuurtje erbij en de auto rijdt perfect....

Kan dit nog iets anders zijn of moet ik het blok open gaan maken?

jnunen

Geplaatst door jnunen (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

richard9712 (0), 9 jaar geleden

Zijn de koelslangen hard?

jnunen (0), 9 jaar geleden

Alleen als hij warm is.. dan zijn ze vrij hard maar een klein beetje in te duwen..aanzienelijk harder dan wanneer hij koud is

Heino4267 (225), 9 jaar geleden

Dan werkt alles correct: warm water zet uit en daardoor én door de stuwende werking van de waterpomp worden de slangen hard.
De enige test die je moet doen is bij helemaal koude motor de dop van het reservoirtje af halen en kijken hoe hoog de koelwaterstand dan is. Een week later doe je hetzelfde. Als dan de niveaus hetzelfde zijn, heb je geen probleem.

jnunen (0), 9 jaar geleden

@heino4267

bedankt voor je reacties. Nou twijfel ik niet aan jouw kennis en kunde hoor... Maar naar mijn weten horen er toch niet constant luchtbellen in je reservoir te komen? En constant lucht uit het ontluchtingsnippel?

maar ik ga in elk geval jouw tip even doen.. want als ik inderdaad geen vloeistof verlies is dat weer positief nieuws

jnunen (0), 9 jaar geleden

Nou even een kleine update.. zojuist 75km naar huis gereden en de motorkap geopend.. duidelijke geur van kvs. Alles zat ook onder nabij het expansievat. Oftewel er is een hoop uitgegooid. Ook zat er met warme draaiende motor geen druk op het vat!

Toch wel de koppakking of kab dit ook aan het expansievat cq dop liggen? Het niveau was ook duidelijk veel gezakt. Maar temp en verwarming waren goed

Iemand?

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Wat je zou kunnen doen is de dealer/lokale garagist even laten onderzoeken met een snuffelaar of het uitlaatgassen zijn,volgens mij een co meting.Als dat zo is kun je nog overwegen een kompressietest te (laten) doen om de dichtheid van de cilinders te testen.Pers het koelsysteem niet af als daar water in staat als,want dan heb je kans dat je de kvs je cilinders inblaast.Wat je wel zou kunnen doen is je cilinders afpersen met prslucht,en als je vat dan ook borrelt weet je genoeg.

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Trouwens,heb je geen garantie,ik zie nu pas dat je de auto net hebt.
Ik zou eerst even langsgaan bij de verkoper,kijken of daar iets te halen vallt.

jnunen (0), 9 jaar geleden

Gekocht zonder garantie he.. staat al 2 ton op en is auto voor erbij.. opzich kan ik alles zelf en we hebben vanuit het werk een hobbyclub met bruggen en al het denkbare gereedschap... zon gasmeting ding voor de kvs hebben we daar ook meen ik.. zal van de week even compressie meten enzo... ik ben er bang vooalleen..

Maar ben volgende week een week vrij.. dus mocht t zo zijn dan gaat de kop er gewoon af maar hoopte stiekem dat t nog aan andere oorzaken kon liggen

jnunen (0), 9 jaar geleden

Nou het is dus de koppakking die een klein beetje lekt en er uitlaatgassen in de kvs komt. Door de opbouwende druk gooit hij de kvs middels de dop er dus uit...

De verkoper wel even gebeld en er zijn nog steeds nette bedrijven. Ter compensatie krijg ik een bedrag over gemaakt die overeen komt met de kosten van de onderdelen!! Zeer netjes dit!

Pakkingset en kopbouten zijn besteld en ik doe dan ook maar gelijk de distributiriem en waterpomp vervangen daar die over 40K aan de beurt zijn. En daar in de pakkingset ook de klepseals zitten doen we die ook maar vervangen en de kleppen wat inslijpen.. is het gelijk allemaal weer nieuw.

ik hoop enkel dat de kop niet gescheurd is want ik begreep dat van renalut de kop niet gevlakt mag worden?! Is dat juist? ik laat hem zoiezo afpersen, maar vlakken??? Weet iemand of dit mag gevlakt worden of is dit echt uit den bozen?

Heino4267 (225), 9 jaar geleden

Je kunt toch met gedemonteerde kop een rij erop leggen (een rij is een stevige metalen lineaal) en met voelermaatjes (die van de bougies) meten "hoe krom" hij is?
Als je geen scheurtjes ziet en hij is niet krom, kan je het vlakken sowieso besparen, of het nou mag of niet.

jnunen (0), 9 jaar geleden

even een oplossing melden:

ik heb de koppakking vervangen.. en t probleem is opgelost!

geen scheuren oid, gewoon koppaking doorgeslagen..

rijdt weer heerlijk nu!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.