close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Koelvloeistof verlies

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 L7X 700

Bij mijn Espace uit 2000 (V6 L7X 700) moet ik om de 200km 1/2 liter koelvloeistof toevoegen.
Als ik alles naloop kan ik geen rare zaken waarnemen.
Geen drukopbouw in het expantievat, geen smurrie onder de oliedop. Wel zag een kennis dat bij het starten van de auto witte damp/rook zag. Ik ben meteen uitgestapt maar toen leek alles normaal. Ook als ik de auto warm wegzet en de volgende ochtend start kan ik geen rook of extra damp waarnemen.
Vandaag heb ik een expantiedop gekocht. Deze heb ik verbouwd, daarmee en wil het systeen morgen onder 1 bar druk zetten om evt lekage op te sporen. Heeft een van jullie een idee wat het zou kunnen zijn?
En is het makkelijk om zelf de pomp te vervangen, of is dat een missie!
Wat zou dit bij een garage kosten?

Moet wel zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo sleutel onvriendelijk is!
Is het bijvoorbeeld mogelijk de bougies te vervangen zonder de 1/2 espace te verbouwen?

Heeft iemand voor mij een echt werkplaatshandboek? Heb er nu een van bucheli verslag, staat veel niet in.

Heren, alvast bedankt.

Geplaatst door

fhk (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gevonden, bij het afpersen was al snel duidelijk dat boven de bovenste radiator aansluiting een lek zit.
Hoe kan ik het beste de radiator uitbouwen?

fhk 0

16 jaar

Tja, de V6 Espace3 is geen makkie... Best demonteer je de voorbumper. Onder de radiator zit een dwarsbalk die je kan weghalen. Best is de wagen een meter van de grond te brengen. Darmen lossen, water aflaten...
Misschien haal je best de grille en koplampen ook eruit, dat geeft wat meer ruimte (elke cm is welkom)
Bovenaan heb je in de zwarte dwarsbalk 2 bouten (dop 10) waarmee de radiator vastzit. Onderaan moet je 2 spelden uit de weg te nemen dwarsbalk halen. Afgezien van het loskoppelen van het thermocontact en eventueel wat plastic rommel (windgeleiders) moet hij er nu langs onderen uitkomen.
Ik hoop dat je dit type hebt, want er zijn ook Espace waarbij de volledige eenheid "koelradiator/condensor/ventilatoren/intercooler(diesel)" eruit moet om dan de radiator te vervangen...
Goed ontluchten achteraf! Geen makkie, maar als t je lukt, heel wat poen uitgespaard! succes!

joëlcotech 0
badge

16 jaar

Beste joëlcotech, bedankt voor je hulp!

fhk 0

16 jaar

P.S nog een tip om goed te ontluchten? Je reactie geeft aan dat dit een lastig verhaal is...

Gr Friso

fhk 0

16 jaar

Hallo Friso,
ik denk dat je op de radiator alvast een ontluchtnippel hebt, volg de bovenste darm die naar de motor loopt richting thermostaat. Daar zou je ook nog eentje kunnen vinden. Op de ijzeren leidingen die naar de binnenradiatoren gaan (links en rechts aan schutbord) staan ook nippels. Expansievat volledig vullen en in deze volgorde nippels open draaien tot het water er zonder luchtbellen uitstroomt. Zet contact op en verwarming op warmste stand zodat daar de doorstroming verzekerd is. Laten warmdraaien met verwarming warmste stand en laat de vuldop er nog af de eerste 5 minuten. Kan zijn dat je de handeling nog eens moet herhalen. Laten draaien zonder airco zodat je duidelijk kan zien dat de ventilatoren inschakelen als de motor de 90° bereikt.
Succes!

joëlcotech 0
badge

16 jaar

Beste Joëlcotech, Vandaag het project afgerond. Heb de radiator uiteindelijk in tiel bij gekocht.
€ 211 ipv €849 bij de dealer, voor de inbouw rekenen ze €375, kortom veel bespaard. Ontluchten is ook goed gelukt. Volgens de vraagbaak zit er 7 liter in. Heb er 6 liter in kunnen krijgen. De rest zal nog wel in het blok en de verwarmingsradiatoren zijn achter gebleven. Zal komende tijd e.e.a goed blijven controleren.
Je aanwijzingen om de auto hoog te hebben staan en het verwijderen van de onderbalk waren super! 1 meter hoog is me niet gelukt. Heb eerst de hoogte van de radiator gemeten, zo geconstateerd dat met de oprijbokken ik voldoende ruimte zou hebben.Was eerst bang dat ik de aircoradiator moest los koppelen, maar kwam er snel achter dat deze eenvoudig van elkaar te ontkoppelen zijn.

Bedankt voor je hulp.

fhk 0

16 jaar

Graag gedaan, had er al enkele vervangen (vooral de diesels). T was nu al wel een tijdje geleden, want ik werk ni meer bij Renault :(
Nog veel rijplezier in je fijne Espace!

joëlcotech 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.