close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio 2007: Koelwater lekkage Clio III 1.6 benzine

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4M A8, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 65

Ik zat met een koelwaterlekkage van een Clio III maar kon op internet nergens een oplossing vinden. Op diverse plaatsen werd de betreffende klacht wel duidelijk omschreven, kwam er wat commentaar met mogelijke oplossingen, die zouden ze dan bij het eerstvolgende garagebezoek gaan doen, maar vervolgens was dat ook het einde van de draad. Wat de oplossing was werd er niet meer bijgeschreven. Ik heb het nu bij mezelf opgelost en wou die oplossing delen.

Bij een Clio III uit 2007 verdween steeds koelwater uit het reservoir maar je zag het in eerste instantie nergens lekken. Het vermoeden was dat het koelwater onder het rijden ergens er uit stoomde. Elke twee weken kon er een hele liter koelwater bij. De laatste keer zelfs een hele liter na twee dagen. Het koelwater was mooi kraakhelder schoon en er kwamen geen rookwalmen uit de uitlaat bij de ochtendstart. Het leek niet op een lek in een koppakking. Maar waar kan er dan een liter in twee dagen lekken zonder dat je het op het eerste gezicht ziet?

Op de oprit onder de auto gekropen, en daar was op de naad van de versnellingsbak en het motorblok een lang lekspoor. Aan de achterkant van het motorblok was het nat met leksporen onder achter het thermostaathuis. Het zit daar allemaal zo volgebouwd dat je bijna niets kan zien. Het reservoir was mooi droog van onderen, de slangen van radiator naar motorblok ook. Is het een klein gaatje in een van de slangen dat stoom spuit onder het rijden, of is het iets anders? Uiteindelijk kwam ik op het thermostaathuis uit. De onderkant van de pakking van dat huis was de boosdoener, aan de bovenkant stak die nog enigszins uit, aan de onderkant was die helemaal platgedrukt. Onder druk en temperatuur kon het daar lekken wat de leksporen veroorzaakte.

Ik heb van alles een zestigtal foto's gemaakt en in een album op internet gezet voor de liefhebber. Voor wie wil kijken http://flic.kr/s/aHskSo7qmW

Geplaatst door

Twee Jeetjes (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedankt voor de info, topic verplaatst naar "Opgeloste problemen"

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.