close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: Koelwater thermometer doet raar

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo allemaal,

Ik kan mijn auto in de zon laten draaien en zonder koelventilator.
Al snel gaat het koelwater dan koken maar de temperatuurmeter in de dashboard komt nooit hoger dan iets over het midden.
Die zou dan toch in de hoek moeten staan?

Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Zo kan ik ongemerkt mijn motor kapot draaien ben ik bang!

Alvast bedankt!

Arno.

Geplaatst door

arnozegikniet (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk of de koevloeistof senor die de waarde weergeeft op het intrumentenpaneel eens na. Trek deze los en kijk of de meter wegvalt. Het kan een slecht contact wezen, of de sensor is defect.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

[quote=Bas_petiet]Kijk of de koevloeistof senor die de waarde weergeeft op het intrumentenpaneel eens na. Trek deze los en kijk of de meter wegvalt. Het kan een slecht contact wezen, of de sensor is defect.[/quote]
Bas, dank je wel voor je advies.
Waar vind ik de genoemde sensor?
Is het 1 van de 3 waarvan ook de koelvertilatorsensor deel uitmaakt?
Ik weet een bruine onderaan, een witte erboven en dacht dat er nog een derde zit ook?

Groet,
Arno.

arnozegikniet 0

14 jaar

Er is nieuws per 29-04-2010:

Ik heb de sensor vervangen maar nog steeds slaat de koelvin niet aan en blijft de thermometer in de dashboard niet verder komen dan het midden (iets daarover heen), zelfs als het koelwater al kookt!

Rarara hoe kan dit?

arnozegikniet 0

14 jaar

Bout het koelsysteem geen druk op in het reservoir?

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

[quote=Bas_petiet]Bout het koelsysteem geen druk op in het reservoir?[/quote]
Jawel en veel ook.

arnozegikniet 0

14 jaar

Dan heb je toch grote kans dat er iets meer aan de hand is! Denk hierbij aan een lekkende koppaking, maar het rare vind ik dan wel dat de temp niet hoog oploopt dan is hij misschien goed lek! Laat je koelsyteem eens controleren met een co snuffelaar hiermee kun je zien, of er uitlaatgassen in het koelsyteem aanwezig zijn. En je kunt het koelsysteem ook eens laten afpersen, en een druktest laten uitvoeren hiermee kun je aantal dingen vaststellen, of eventueel uitstellen. Dit kunnen ze wel bij een universele garage vaststellen en is zo gebeurt.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Oftewel: zoek gewoon z.s.m. een garage op en laat hun kijken voordat je de door jou gevreesde gevolgschade oploopt.

Heino4267 655

14 jaar

[quote=Heino4267]Oftewel: zoek gewoon z.s.m. een garage op en laat hun kijken voordat je de door jou gevreesde gevolgschade oploopt.[/quote]
Voordat dit helemaal tot een ramp wordt opgeblazen, wil ik nog even iets toevoegen:

De koppakking is een maand geleden vervangen en niet door een vreemde garage maar door naaste vrienden die goed met auto's zijn.
Het vervelende is dat deze jongens momenteel niet aanspreekbaar zijn door andere verplichtingen.
Sinds de koppakking vervangen is start en loopt de wagen als een nieuwe. Maar het koelsysteem was niet goed en dat is het dus nog steeds niet, zo lijkt het.
In ieder geval kloppen de metingen van de thermometer in de dashboard niet. Ik ga er dan vanuit dat de meter in de hoek zou staan als het koelwater kookt. Ja toch? En waarom loopt de temperatuur van het koelwater binnen een kwartier (stilstaand met draaiende motor) naar kookpunt?

Overigens hebben de mannen bij het vervangen van de pakking vertelt dat de motor vervuild lijkt met een vla-achtig goedje. Ik heb het ook gezien aan de sensors. Er zat een soort gebroken witte vla aan de sensors op het deel dat in het koelwater ligt. We hebben geprobeerd het koelsysteem uit te spoelen met stromend water en goede allesreiniger. De rommel lijkt nu verdwenen, dus dat is gelukt. Maar het probleem bestaat nog steeds...

Ook hebben de mannen vertelt dat het lek in de koppakking tussen koelwater en brandstof zat en dat ze dit nu verholpen hebben.
Zou er nu dan weer of nog steeds een lek zijn in de pakking? De wagen trekt nu wel veel beter op ook, dus lijkt mij sterk. Of toch?

arnozegikniet 0

14 jaar

Toch zal ik het koelsysteem eens grondig laten testen, het kan altijd naar de hand nog een keer defect gaan. Ik zal het toch maar eens later controleren door de gene die het vervangen heeft. Het is niet normaal dat het koelsysteem druk opbouwt in het reservoir, en dat kan toch duide op een defect koppaking, of andere defecten onderdelen die met het koelsysteem te maken hebben. Conclusie: Gewoon alles controleren, ook het onderdeel wat reeds vervangen is geweest kan defect raken.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Toch vraag ik me nog 1 ding af:
Wij hebben de sensor getest die onderin zit (in de radiateur voor de vin). Hier hebben wij inmiddels 3 exemplaren van gehad en ze hebben allemaal dezelfde reactie op het koelwater, ze reageren niet als het koelwater kookt, maar als je ze nog iets heter maakt met een aanstekervlammetje dan schakelen ze allemaal de vin in. Dus net iets te laat zeg maar.
De man waarmee ik deze testjes gedaan heb, denkt dat de boardcomputer verkeerd ingesteld staat en daardoor te laat de sensorinformatie doorgeeft aan de vin. Oftewel, dat het moment waarop dit gebeurd wellicht instelbaar is. Zo niet, dat het een defect in de boardcomputer betreft.
Omdat de vin nu dus bij een hogere temperatuur dan zou moeten wordt gestart. Volgens hem moet bij 70..75 graden water (en dus sensor)temperatuur de vin worden gestart en dat gebeurd nu bij temperaturen van 120..130 graden.

Zou dit aan de boardcomputer kunnen liggen?
Want het feit dat de vin te laat start, maakt ook het hele probleem. Zolang die draait gaat er geen koelwater koken en is de druk in de reservoir ook normaal. Ik kan met een draaiende vin het reservoir open zetten, er zal geen druk worden opgebouwd. Ik kan het reservoir ook sluiten en later weer openen, er is amper druk in het reservoir opgebouwd. Het gaat pas fout als de vin niet draaien gaat op het juiste moment.

Wat is hiervan de conclusie beste lezers?

arnozegikniet 0

14 jaar

Hierbij de oplossing (deze heb ik van de wegenwacht gehad):

De temperatuurmeter is beinvloed. Dat schijnt vrij simpel te zijn. Dat hebben ze gedaan toen de auto aan mij verkocht werd omdat de koppakking defect was en dat is ie nu niet meer. (vervangen)
De reden dat de wagen foute temperaturen meet zich zo goed als zeker in de boardcomputer. Er is een sluiting geweest en het meten van de temperatuur doet de boardcomputer besluiten al of niet de ventilator erop te zetten. Dat doet deze boardcomputer ook, maar te laat. Het resetten en bijstellen van de boardcomputerinfo doet dit probleem oplossen.

Maar inmiddels heb ik besloten na de laatste vraag deze auto te gaan dumpen, mede door de reacties hier en die van de wegenwacht.
Ik ga terug naar mijn eigen merk: Ford.

Bedankt allemaal!

arnozegikniet 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.