Renault Laguna: koelwaterprobleem laguna

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Geachte heren.

ik heb even advies nodig met betrekking tot bovenstaande auto.

Probleem is dat de kachel niet werkte( gaf geen warme lucht), maar koelwater zat er voldoende in. Dus, verstopt dacht ik het weekend.
Nu ben ik er vanavond bijgeweest, en inderdaad, mijn nachtmerrie werd weer waar, er zit een radiatorpil in.

Nu heb ik een gedeelte van het koelwater weg laten stromen, door de klikverbinding bij het schutbord los te trekken, en daarna water met soda erin gedaan, om zodoende de troep eruit te spoelen. Echter bij het ontluchten ging het fout, nadat ik de reservoirdop erop had gedaan, en nog een keer het ontluchtingsschroefje bij dit kliksysteem wilde opendraaien, klapte dit hele ding eraf, gevolg, weer water weg.Mijn eigen schuld dus, want hij zat niet goed geborgd ( stomstom).

beetje laten afkoelen, alles opnieuw vastgezet, afgevuld, maar nu krijg ik dat hele apparaat niet meer ontlucht, er blijft lucht komen in het reservoir, en uit de nippel bovenin de radiateur. Nou weet ik dat ze erg moeilijk te ontluchten zijn, maar dit ging toch echt te ver. zelfs een kwartier na het afzetten, bleef er lucht uitkomen.

Goede raad is duur, en in overleg met eigenaar besloten om morgen toch maar kachelradiator te vernieuwen, aangezien deze ook al sporen van lekkage vertoont ( waarschijnlijk dus de oorzaak waarom de pil is toegevoegd.)

Hieromtrent heb ik nu dus 3 vragen.

1- Kan het zijn dat hij niet meer ontluchtte, omdat de motor inmiddels al op bedrijfstemperatuur was ???
2- Is de Kachelradiotor makkelijk te vervangen, of is dit een complete daschboardoperatie ??
3- Wat is de juiste manier om het geval weer te ontluchten. ?


Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten Marcel

hellbat

Geplaatst door hellbat (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

Gefeliciteerd. Maar de radiator kan er naar de linkerzijde uit. Het is wel even kijken met de pedalen. Zit met 2 schroeven vast. De Wateraansluiting zit met 1 torxschroef tussen de pijpen aan de radiator verbonden en in de buurt bij het gaspedaal zit nog een schroef. Leg een flinke handdoek in de auto want er komt nogal een slok water uit. Het is een beetje (veel) kruipwerk, maar het is te doen. Let goed op bij de montage dat de waterpijpen er echt RECHT inzitten anders heb je geheid lekkage. Succes.

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat betreft het ontluchten: nooit geen problemen mee gehad. Onder de kap de nippel in de slang open gedraaid en even het expansievat iets onder druk gezet totdat er koelwater uit de slang kwam. Je hebt toch geen lekke koppakking? ( de motor, wel te verstaan )

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

hee, alvast wat goed nieuws, maar weet je misschien ook de juiste onluchtingsmethode ??, Ik heb al wel gehoord dat je sommige types voor moet opkrikken om het makkelijker te maken, Fabeltjes ??, of is dit voor deze ook van toepassing.

bedankt Marcel

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

ho, ik had je tweede bericht niet gelezen.

Volgens de eigenaar( heeft hem nu 1 week, particulier aangekocht), rijdt hij verder perfect, heeft er al een paar ritten van ongeveer 100 km opzitten, geen bijgeluiden, geen borrelende slangen, trekt goed, rijdt goed, geen rook uit uitlaat, temp blijft netjes dus geen reden aan te nemen dat de koppakking eruit zou liggen. ( Dacht ik zelf eerst ook aan.), maar omdat de lucht bleef komen, ook nadat de motor al lang en breed uitstond dacht ik dat het kon liggen aan het inmiddels wel goed op temperatuur gekomen blok.

Ohja, tijdens de voorgaande perikelen wel continu de meter in de gaten gehouden, en is niet boven 3/4 uitgekomen.

Indien iemand nog een idee heeft is het welkom.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.