Renault Laguna: distirbutieriem dci 120pk

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dci

Hallo,

Kan iemand mij vertellen bij welke kilometerstand de distributieriem van de 1.9dci 120pk motor vervangen moet worden?

Ik ben namelijk van plan om een Laguna te kopen, en ik wil even weten waar ik allemaal rekening mee moet houden... alle overige tips waar ik op moet letten bij de aankoop zijn ook van harte welkom hoor!

groeten, Bob.

bob1976

Geplaatst door bob1976 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Lees dit onderdeel eens goed door, vergelijk het aantal onderwerpen met die van andere automerken en kijk dan nog eens of je een Renault wil kopen ;-)

Maar het is om de 120.000 km en de olie is, in tegenstelling tot wat er in het boekje staat 5W40

ejnn (0), 17 jaar geleden

Ik heb een aantal zaken opgenoemd, welke mogelijk rekening moet houden met een DCi uit 2002. Mensen die iets aan kunnen vullen of verbeteren kunnen graag. Dit zijn enkele punten, welke in dit forum uitgebreid staan beschreven.

- Turbo is een gevoelig onderdeel met toebehoren,
- de 6 versnellingsbak is een gevoelig onderdeel,
- Stuurhuis kan gaan lekken,
- Ophangrubbers van de achterdraag armen kunnen versleten/kapot zijn,
- Het licht van de airco panel kan kapot zijn (zeer eenvoudig te repareren door soldering opnieuw te maken)
- De kmpaneel kan na een tijdje de geest geven (kijk naar de benzine meter, is deze in stukken van een kwart verdeelt is het de vernieuwde)

Je kunt geluk hebben met de Laguna, maar ook pech. Als je hem koopt, spreek een goede garantie af. Bijvoorbeeld garantie op motor, turbo en versnellingsbak en laat het vastleggen bij de aankoop. Heb je later geen discussie.
Daarnaast heeft mijn Laguna mij zeer zelden in de steek gelaten, terwijl mijn vorige Passat en Golf geregeld deden. Moeilijk om iemand te zeggen om zo'n auto te kopen of niet te kopen. Je kunt wel een historie opvraag doen bij de Renault Dealer wat er al aan de auto gebeurd is.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

120.000km of om de vijf jaar maar ik zou zeggen:Laat de riem vervangen bij aankoop, ongeacht de km-stand en vraag om schriftelijk bewijs als het niet op de rekening staat. It's better to be safe than sorry.

Laat de olie verversen, dan weet je dat er de juiste in zit, de turbo is nogal gevoelig voor het juiste type olie. Het juiste type is 5W40, acea b3/b4. Als deze olie er in zit loopt de turbo niet stuk.

Meer algemeen: Laat je niet verleiden door allerlei opties; deste minder toeters en bellen erop zitten, deste minder kan er stuk.

De Laguna lijkt een auto die veel problemen kent maar als je in aanmerking neemt hoeveel er in omloop zijn dan valt het best mee hoor!

AS1 (105), 17 jaar geleden

[quote=Megane20]De Laguna lijkt een auto die veel problemen kent maar als je in aanmerking neemt hoeveel er in omloop zijn dan valt het best mee hoor![/quote]
Om het even in perspectief te plaatsen. Ten eerste op merknivo. Als je niks/weinig om auto's geeft, koop dan een Japanner. De kans op veel gezeik is dan heel klein.
Dan de Europese merken. Als je kijkt naar het aantal berichten op Problemcar dan zie de volgende koplopers:
Opel (9654)
Volkswagen (6571)
Peugeot (4005)
Renault (3934)
Ford (3361)
Mercedes-Benz (2510)
BMW (2363)
Audi (1983)

Kijk nou eens hoeveel berichten Slopel wel niet heeft! Er rijden meer Opels rond dan Renaults maar zeker de laatste jaren is het verschil niet zo groot meer. Naar verhouding zijn daar veel meer problemen mee dan met Renault. VW idem dito.

Kijk je binnen Renault dan is de Laguna II van 2001/2002 wel duidelijk het model met de meeste problemen. Niet alleen elektrisch.
Dus als je het geduld/geld kunt opbrengen koop er dan een van 2003. Zit je toch veiliger.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=AS1]Als je niks/weinig om auto's geeft, koop dan een Japanner. De kans op veel gezeik is dan heel klein.[/quote]
Is absoluut waar maar ALS je er wat aan hebt zijn de onderdelen duur.

Koop een zo jong mogelijke Laguna met weinig toeters en bellen. Als het je niet te duur is kwa kilometers; Op benzine zonder LPG.

Als je hier voor kiest heb je een hoge SPG (Smiles Per Gallon)

bob1976 (0), 17 jaar geleden

bedankt voor de info mannen! als ik het goed begrijp is het model vanaf 2003 dus een betere koop.... hopelijk kan ik er zo-eentje vinden, en dan ook nog betaalbaar ;-) natuurlijk! Eventuele elektrische accesoires die de geest geven daar weet ik wel raad mee en ook stukkende lampjes kan ik zelf wel vervangen, waar ik me wel een beetje zorgen over maak is de turbo, kan je horen aan het geluid wat hij maakt of hij nog in goede conditie is? en waar zit hij op de motor, zodat ik even kan checken op oliesporen ofzo...

groeten, Bob.

ejnn (0), 17 jaar geleden

Koop dan wel van eind 2003. Dan heb je een betere. Trouwens zie ik weinig vragen over de Megane, zeker de nieuwe Megane. Ik heb begrepen dat het een vrij mooie en rubuste auto is. Ik heb zelf een megane break Dti gehad van 99. Vrijwel niets mee gehad. Mij broertje heeft hem overgenomen, de enigste wat hij afgelopen 2 jaar heeft gehad zijn, nieuwe hoes voor aandrijfas, nieuwe gaskabel en nieuwe remschijven en blokken. Kun je dus niets van zeggen.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

[quote=ejnn]Trouwens zie ik weinig vragen over de Megane, zeker de nieuwe Megane. Ik heb begrepen dat het een vrij mooie en rubuste auto is.[/quote]
Heb een MeganeII,2.0/16V/3drs/Dynamique/Comfort, nieuw gekocht 16-04-2004.
Hij is stil, comfortabel, snel en stuurt ook direct en precies en heeft een aparte"look".
Veel Smiles Per Gallon.

nicohaas (0), 17 jaar geleden

ik heb een megane dti 1999 met 230000 km, gebruik LIDL olie nooit geen problemen gehad geen roest en een lage (tweedehands) aanschafprijs.
Wel natuurlijk een paar kleine dingetjes vervangen.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=nicohaas]ik heb een megane dti 1999 met 230000 km, gebruik LIDL olie nooit geen problemen gehad geen roest en een lage (tweedehands) aanschafprijs.
Wel natuurlijk een paar kleine dingetjes vervangen.[/quote]
NICO, één zwaluw maakt nog geen zomer......

paul,

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Tip:
Als je de distributieriem riem vervangt, vervang dan ook de waterpomp. Deze kost maar een paar tientjes. Laat je de oude pomp zitten dan kan deze na verloop van tijd gaan lekken en dan sta je wellicht met een warme motor aan de kant van de weg..... Eigen ervaring!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.