Hallo,
Drie weken geleden van particulier gekocht, een mooie Laguna 3.0 V6 automaat, volleder, schuifdak, etc. etc.
Pracht van een auto, 140.000 km, onderhoudsboekjes, nieuwe apk, maar toen begon de ellende natuurlijk...
Benzinemeter doet raar, slechte verwarming en ruitewisservloeistofreservoir lek. dacht ik.
Ik naar de Renault dealer in Amsterdam voor een beurt en de aandachtpunjes hierboven.
Dealer kwam terug met:
- geen pomp (!) in ruitewisservloeistofreservoir, dus nieuwe pomp
- stuurhuis lek, dus nieuw stuurhuis
- kachelradiator verstopt en lek, dus daarom verlies koelvloeistof en geen verwarming, nieuwe kachelradiator.
Inmiddels al een rekening van 2000+ euro, en dus de nieuwe brandstofpomp+vlotter (360 Euro) maar even gelaten wat die was, die haal ik wel bij de sloop dacht ik.
Na drie (!) dagen de auto klaar en ik weer arm maar blij. Drinkt de Lag nog steeds koelvloeistof als een malloot en de vermarming ook nog steeds niet optimaal. Ik weer terug naar de dealer, komen ze nu opeens met het verhaal dat de koppakking waarschijnlijk lek is. Dat gaat dus 2600 (!!) Euro kosten... Goed, je snapt het al, ik niet blij.
Nu is mijn vraag, wie weet er ergens nog een goed adres rond Amsterdam voor een nieuwe koppakking?
Zelf heb ik niet de spullen/plaats/tijd, maar inmiddels zoveel in de Lag geinvesteerd dat dit er ook nog wel bijkan..
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan ook nog zijn dat de kop gescheurd is en dat dat de reden is dat tie weggedaan is.
Neem nu van mij aan: wegdoen dat ding, verlies pakken, uithuilen en opnieuw beginnen. Je gaat helemaal leeglopen op die auto. Die EUR 2000+ was de auto al niet waard.
inderdaad, je kunt nog goedkoper met een taxi naar het werk..... verkopen of weggeven dat ding, dit alles is geen antwoordt op jou vraag, maar wel een HINT......
paul,
"een drol in je mond moet je gelijk doorslikken. Ga je erop kauwen dan proef je er meer van "
Ik heb sinds 6 jaar deze uitvoering (van 100k naar 262k gereden). Deze heeft wat kwaaltjes (meeste algemeen Renault) maar is in principe een betrouwbare auto. Maar altijd geldt, de auto moet dan wel goed zijn onderhouden.
Als je een dergelijke uitvoering koopt dan moet je eigenlijk wel zelf het onderhoud kunnen doen anders kan het een kostbare aangelegenheid worden. Voorbeeld, ik heb onlangs de waterpomp vervangen. Imitatiepomp kost 50 Euro echter het werk wil ik niet eens weten wat dat gekost zou hebben. Kostte mij een weekend. Vind ik niet erg want ik kick wel op zulke klussen. Je moet dus ook een beetje fanatiek zijn.
De verstopte kachelradiateur is alleen maar een probleem bij de 4-cilinders. Hier is sprake van slecht onderhoud of hij was helemaal niet verstopt.
Ik zou op z'n minst een second opinion vragen bij een Renault specialist over de koppakking. Rij even bij een langs.
Deze auto heeft de laatste versie van de aloude PRV-motor. In principe volledig probleemloos. Echter met slecht onderhoud of bijv. oververhitting krijg je alles stuk.
Als er echt iets is met de kop(pakking) is en dat moet 2600 Euro kosten, dan zou ook ik je aanraden de wagen maar in te ruilen.
De automaat in deze wagen is ook een risico. Wat weet je daarvan?
17 jaar
Tja, ik hink een beetje op twee gedachtes;
1. auto wegdoen, maar wat krijg je er dan nog voor, 500 euro?
2. auto laten repareren voor max. 1500 en dan hopen dat ik er nog een jaar mee kan rijden?
Over de lekke koppakking;
Er zit (volgens mij) geen olie in de koelvloeistof, wel zit er wat bruine drap (roest?) in.
Er zit een dikke kwak mayonaise onder de vuldop.
Peilstok ziet er goed uit, ga straks even proberen te knetteren Smiley
Motor loopt prima, geen witte rook of inhouden.
Het enige wat je merkt is dat er veel koelvloeistof verdwenen is na het rijden.
Dealer heeft druktest gedaan op het koelvloeistofsysteem, (op koude motor) en geen externe lekken kunnen vinden. Er ligt ook geen plas o.i.d. onder de auto. Dealer concludeert dus, mede gezien de staat van de olie, dat de koppakking lek is. Op mijn vraag welke van de twee (een V6 heeft toch 2 koppakkingen?) kon hij geen antwoord geven.
Ik ga maar eens rondbellen bij de renaultspecialisten (bedankt AS1) voor een second opinion.
De automaat doet het overigens prima, soepel en een lekkere kickdown.
17 jaar
Staat er nog (veel) druk op het koelsysteem na een nacht stilstaan? (slangen moeilijk in te knijpen, dop losdraaien geeft hevig gesis)
Ik zou kiezen voor optie 1. Een liefhebber geeft er nog wel 1000 - 1500 voor ivm lederen interieur etc. Handelswaarde idd 500.
Ik zou er geen EUR 1500 meer in duwen, straks geeft de automaat de geest, elektronicaproblemen, blok aan gort etc. Risico zou mij te groot zijn.
Heb zelf ook zo'n geval gehad, een Peugeot 405D, voor weinig gekocht, in 1 week NLG 2000 verspijkerd, toen kop gescheurd, snel de export ingedrukt en verlies genomen voordat er meer aankwam.
Over de druk op het koelsysteem; tijdens stationair lopen en na een rit zit er bijna geen druk op het systeem, m.a.w. de slangen zijn nog makkelijk in te knijpen. Dop losdraaien geeft na een rit wel gesis (en hete koelvloeistof, auw!).
Nu nog die liefhebber vinden, iemand?
17 jaar
Na wat belrondes bij de renaultspecialisten voor een second opinion moet ik toch rekening houden met 2000 Euro reparatiekosten.
Leuk ook dat sommigen erbij vermelden dat het voor een 1994 wagen eigenlijk niet meer waard is... Wel zo eerlijk.
Dus, dat wordt verkopen dan maar.
En een mazda kopen.
17 jaar
Je moet de Matra-Alpine specialist eens bellen, want het is de zelfde motor als die
in een Alpine zit.
Tel nummer 0345-633448 site www.carjoy.nl
17 jaar
[quote=Laguna_V6]Na wat belrondes bij de renaultspecialisten voor een second opinion moet ik toch rekening houden met 2000 Euro reparatiekosten.
Leuk ook dat sommigen erbij vermelden dat het voor een 1994 wagen eigenlijk niet meer waard is... Wel zo eerlijk.
Dus, dat wordt verkopen dan maar.
En een mazda kopen.[/quote]
gelukkig dat je zelf zo realistisch bent. veelal indien iemand zoiets zegt, wordt je uitgemaakt voor alles wat mooi en lelijk is..
paul,
kom maar langs
wil wel eens kijken of die kopp er uit ligt
na alles lijkt me sterk dat er niet iets anders is
lucht in syst of thermostaat kaduuk
die drab aan vuldop zegt me niks
als er steeds korte ritjes gemaakt zijn krijg je die drab ook
en koelvloeistof moet ergens heen
als t niet naar buiten lekt en ook niet int carter komt waar blijft t dan
schakelt de fan wel in
hoor t wel
indien ik het goed heb is het 1 z 7 x blok.
daar zitten 2 koppakkingen op welke beide 75.00 bruto per stuk kosten.
blijft dus over in het slachtste geval 2600.00 minus 2 koppakkingen 150.00 is 2450.00
wat voor werkplaatst arief moet ik me hier bij voorstellen?
die monteurs moeten wel allemaal binnen zijn.
er is vast wel 1 beun in de buurt die dat voor aanzienlijk minder kan doen dacht ik zo.
suc6
erwin.
17 jaar
Het is inderdaad het Z7X-blok. Zit inderdaad ook in de Alpine met een dubbele turbo erop (250 pk).
Handboek zegt dit:
Als de achterste kop eruit moet, dan moet de hele motor er eerst uit. Voor de voorste kop hoeft dit niet.
Drap aan de vuldop is sludge vanwege korte stukjes rijden. Dat is geen reden voor zorg.
Heb je geen witte rook uit de uitlaat? Is de olie bruin/zwart of wordt het grijs?
Was die particulier de eerste eigenaar? Wat was je indruk? Liefhebber of lekker raggen met die zespitter?
17 jaar
Bedankt voor alle reacties, maar beslissing is gevallen, hij moet weg...
Tot later, op het mazda forum :)
17 jaar
jammer maar verstandig...
't is dat ik niet meer in NL woon anders zou ik hem wel als donorauto willen hebben... :-)
17 jaar
Voor het juiste bedrag kom ik hem wel brengen hoor!
Met 10 liter koelvloeistof moet het wel lukken....
17 jaar
[quote=Laguna_V6]Bedankt voor alle reacties, maar beslissing is gevallen, hij moet weg...
Als er nog iemand interesse in heeft:
Tot later, op het mazda forum :)[/quote]
Plaats je auto ook onder de rubriek renault op mp,daar struinen ook liefhebbers rond;-)
17 jaar
Toch besloten de koppakking te laten repareren.
VR6 specialist gevonden die hem voor 475,- incl. pakkingen, afvlakken, riem en spanrol wil repareren.
Dat is wel een mooi prijsje. Moet ik nog ergens anders op letten?
17 jaar
welke riem en spanrol ga je veranderen,volgens mijn gegevens zouden deze motoren
een ketting hebben,plus geven ze op dat de koppen niet gevlakt mogen worden,zou een vlakheid toegelaten zijn van 0,05
ga je er de 2 koppen afgooien,of ben je er al uit van welke kop het zou komen,
zou zeker de kop wel laten afpersen
de prijs vindt ik wel een echte aanbieding, toch zeker als het voor 2 koppen is
zie niet dat je er beschoren uitkomt
goedkoop is duurkoop
alvast succes toegewenst
groeten davy
GE HEBT GELIJK,repareren en weg en veel geluk met uw voertuig
17 jaar
[quote=davy2038]welke riem en spanrol ga je veranderen,volgens mijn gegevens zouden deze motoren
een ketting hebben,plus geven ze op dat de koppen niet gevlakt mogen worden,zou een vlakheid toegelaten zijn van 0,05
ga je er de 2 koppen afgooien,of ben je er al uit van welke kop het zou komen,
zou zeker de kop wel laten afpersen
de prijs vindt ik wel een echte aanbieding, toch zeker als het voor 2 koppen is
zie niet dat je er beschoren uitkomt
goedkoop is duurkoop
alvast succes toegewenst
groeten davy[/quote]
De kettingen en spanner kosten al een paar honderd euro. Mogelijk moet de motor eruit. Wordt wel een hele strakke prijs dan... :-/
Maar die kettingen zou ik lekker laten zitten. Die hoeven in principe nooit te worden vervangen. Al helemaal niet bij jouw km-stand.
Het lijkt me wel verstandig sowieso beide koppakkingen te doen. Als de zaak overhit is geweest (zit er dik in) dan zal de kop die eventueel nog niet lekt, wel geleden hebben.
He en maak eens wat foto's van de reparatie. Ik ben wel benieuwd hoe deze motor er van binnen uitziet. :-)
17 jaar
Mocht je de auto nog kwijt willen na al je investeringen dan kun je me altijd even bellen. Wij hebben vaak vraag naar dit soort Laguna's. Het zijn trouwens wel dingen met nogal mogelijke problemen. Vaak is het een gebed zonder end.
Sytze
Ik zou m lekker houden.
Als t weer functioneert, dan rijd je echt niet verkeerd!
Ik ook, houden die handel, bijna alles heb je nu vervangen en'het blijft 1 van de mooiste auto's die er zijn! ;-)
17 jaar
[quote=mikeys]Ik ook, houden die handel, bijna alles heb je nu vervangen en'het blijft 1 van de mooiste auto's die er zijn! ;-)[/quote]
aan al het mooie komt een keer een eind....... ALLES WAT GLIMT IS LANG GEEN GOUD.
paul,
turrlijk ben ik met je eens maar dat is met alles zo.
En je bent laguna freak of niet...
17 jaar
tjongejonge wat een discussie, en waarover ???? over een hoop ijzer met een frans label erop.
Feit is en feit blijft, dat een laguna kwalitatief gewoon belabberd is.oke, ze zien er leuk uit, maar daar houdt wat mij betreft elke vergelijking met een AUTO op.
laguna-freaks, die zouden wat mij betreft die plank voor hun hoofd moeten laten weghalen. Het "hij ziet er toch mooi uit"geldt voor wat mij betreft voor VEEL meer auto's dan alleen een laguna.
weggooien dat ding, en een goeie jap kopen is mijn advies.
Groeten Marcel
Go zeker geen laguna fan.....bemoei je er dan ook lekker niet mee en laat iedereen in zijn waarde, wat betreft belabberd...ach ja zo heeft ieder merk wel wat.
17 jaar
[quote=mikeys]Go zeker geen laguna fan.....bemoei je er dan ook lekker niet mee en laat iedereen in zijn waarde, wat betreft belabberd...ach ja zo heeft ieder merk wel wat.[/quote]
lees jij dan alleen de laatstetopic antwoorden
die v6er vraagt een advies en mening
die krijgt hij
als dat dan niet strookt met een renault fetisj is jammer
of geloof jij nog in de kerstman
(SORRY SANTA)
[quote=mikeys]Go zeker geen laguna fan.....bemoei je er dan ook lekker niet mee en laat iedereen in zijn waarde, wat betreft belabberd...ach ja zo heeft ieder merk wel wat.[/quote]
ja mike, niks doet zo zeer dan de harde waarheid! freak zijn van een merk waarbij vele garagebezoekjes geen uitzonderingen zijn... daar kan ik niet G**l op worden...
paul,
tuurlijk weet ik ook wel dat er veel mis kan gaan met een laguna, ben ik met je eens maar je kiest ervoor en je bent laguna fan of niet.
Maar om dan meteen te roepen dat laguna rijder een plaat voor hun kop hebben vind ik te ver gaan, zeker voor een auto die onder de leaserijder 1 van het populairst is.
17 jaar
[quote=CARS&MOTORS]of geloof jij nog in de kerstman
(SORRY SANTA)[/quote]
Mickey, das toch die muis van zo'n disneypark, met al die sprookjes ?????
[quote=mikeys]tuurlijk weet ik ook wel dat er veel mis kan gaan met een laguna, ben ik met je eens maar je kiest ervoor en je bent laguna fan of niet.
Maar om dan meteen te roepen dat laguna rijder een plaat voor hun kop hebben vind ik te ver gaan, zeker voor een auto die onder de leaserijder 1 van het populairst is.[/quote]
WAS een populaire leasauto.... zelfs leasmaatschappijen schappen ze van hun lijst, vraag je eens af waarom de NIEUWE laguna zo slecht wordt verkocht, aan het model zal het niet liggen.....................
paul,
ach ja ik blijf het een mooie en fijna auto vinden en zou echt niks anders willen rijden.
Zo heeft ieder zijn ding, toch!
17 jaar
ieder zijn meug, en laten we wel zijn, voor de werkgelegeheid van diverse monteurs is het maar goed DAT ze er zijn.
Groeten Marcel
Inderdaad zo draagt iedereen zijn steentje bij aan de maatschapij en de werke;oosheid. wahahahha
17 jaar
RING RING!!!
Ja? Hallo...?
Ja, met Santa!
Ja, ik hoorde dat ik "geroepen" werd.....
Ja, ik hoorde dat iemand zich een Laguna-freak noemde...ja....ja.... ja, die
Ja...inderdaad...
Zal je toch overkomen zeg!
Maar weet je wat het probleem is??
Nee?? Ga ik je vertellen!
ZODRA iemand zich FREAK gaat noemen, betekent dat eigenlijk dat het iemand is die toegeeft dat hij een miskoop heeft begaan maar dit publiekelijk NIET wil erkennen......
Ja, inderdaad......wat zeg je...? Net zoals WIE?
Meen je dat nou...? Zijn er nou echt advocaten die zich ENDSTRA-freaks noemen??
Mij nooit opgevallen!
Wat mij WEL is opgevallen is het feit dat lelijkheid op een gegeven moment "design" genoemd wordt...
JA!!! Hahahahahaah! Idd, NET als bij die Fiat MULTIVLA......ehhhhhMultipla!
Ja, hee, jij ook en tot horens, he?
JINGLEBELLS!!!!!
17 jaar
als dit een PRV blok is kan de motor 300.000km mee.
ik kan niet opmaken of de waterpomp al nagezien is.
lijkt mij toch een aandachtspunt.
17 jaar
deze dan niet want die zuipt
let op de volgend zaak worden de nieren en bloeds omloop
(smering )
Heren,
Bedank voor alle adviezen, de laguna staat momenteel in de garage en is hopelijk morgen klaar.
Beide koppen worden gevlakt, dus ik begrijp de opmerking 'deze koppen mogen niet gevlakt worden' niet zo goed?
Riem en spanrol worden vervangen, tevens de multiriem (die zag er wat versleten uit).
Foto's worden wat lastig want de auto staat zo'n 20 km verderop.
Ook Hellbat bedankt voor je zinnige bijdragen in het Renault forum.
17 jaar
Voor alle duidelijkheid. We hebben het hier over een Laguna I. Die is niet probleemloos maar niet zo'n rampenbak als de Laguna II...
De waterpomp heb ik pas gehad na 250.000 km en half jaar eerder voor het eerst de riemen van dynamo en waterpomp/aircopomp. Dat zal ook wel de reden zijn dat de waterpomp het loodje legde. Begon te lekken bij afkoelen dus genoeg waarschuwing vooraf.
17 jaar
nou heb ik het gedaan, hahahaha.
[quote=hellbat]nou heb ik het gedaan, hahahaha.[/quote]
boontje???
hahahahahaha, je kunt het niet verkroppen he
tijd heelt
en wat is zoet
Een laguna I van het 2e type is zelfs een erg betrouwbare auto.
Maar, zoals bij veel merken, valt en staat het bij de kunde van de persoon die m onderhoudt.
De motor, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Kapot kan alles, maar deze 3 liter is een van de betere uit die tijd. gezien je bouwjaar kan hier en daar een electronisch probleempje de kop opsteken, maargoed daar issie al 13 jaar oud voor.
gewoon genieten van die wagen, meningen blijven, t rijdt nog altijd beter dan die duitse gevoelloze prut :)
gewoon genieten van die wagen, meningen blijven, t rijdt nog altijd beter dan die duitse gevoelloze prut :)
quote
dit bovenstaande zegt meer over het te besteden BUGET dan over ervaring met een duitser... ;)
paul,
Naja, ik woon er zelfs :) Nee, dat blijft een smaakkwestie, ook niet zo erg bedoeld, maar voor mij minstens zoveel ellende als die Franse slag. Maar ik rijd liever een franse auto.
En met t budget is in dit geval niet veel aan de hand, daar had je een aardige duitser voor toch :)
is ook zo smaken verschillen. het ligt bij renault ook niet zo zeer aan de modellen, maar in de kwaliteit die men tegenwoordig toepast, dan praat ik over de dieselversie. het trieste is nog hoe de impoteur omgaat met dit soort klachten... voorlopig heeft renault nog heel wat goed te maken onder de laguna rijders.... blijkt zo z'n vruchten af te werpen gezien de verkoop van de nieuwe laguna.. zo als ik eerder vermelde, leasemaatschappijen schappen ze al uit hun lijst.......... en dat doen ze niet gauw.
paul,
[quote=Riel]Een laguna I van het 2e type is zelfs een erg betrouwbare auto.
Maar, zoals bij veel merken, valt en staat het bij de kunde van de persoon die m onderhoudt.
gewoon genieten van die wagen, meningen blijven, t rijdt nog altijd beter dan die duitse gevoelloze prut :)[/quote]
en die prut blijft zeker !
zo n moeras auto?
waar blijft alles nou,(de bekende bodemloze p(r)ut)
Uit dit bericht http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... mag ik opmaken dat hij weer rijdt?
Wat trof hij aan? Kettingen laten zitten?
17 jaar
ben ook benieuwd hoe het afgelopen is met zijn koprevisie
Even een update dan maar, aangezien het nu echt een soap begint te worden ;)
Koppakingen zijn vervangen, koppen zijn gevlakt, klepveer is vervangen, multiriemen (2x rechts van de motor) zijn vervangen en hij deed het weer. Cilinders en motor zagen er nog erg goed uit volgens monteur, dus dat is weer een opluchting. Dagelijks even checken voor olie- en koelvloeistofverbruik, maar dat zit tot nu toe wel goed. Alleen klein beetje koelvloeistof moeten bijvullen en ontluchten, maar is nu stabiel.
Wel staat de temperatuur van de koelvloeistofmeter iets hoger dan voor de operatie, ongeveer vlak onder het tweede dikke streepje (streepje zeven geloof ik, zeg maar 2/3 van de schaaverdeling) Ventilatoren slaan gewoon aan als het te heet word, voor stoplichten etc., en radiator wordt gelijkmatig heet, dus zal wel normaal zijn?
Enige probleem was dat het starten wat moeilijker ging bij een warme motor na de operatie, zwaar ronddraaien van de startmotor zeg maar. Afgelopen vrijdag naar een benzinestation gereden om banden bij te vullen, wil ik wegrijden, niks meer uit de startmotor en dikke rook onder de motorkap. Gelukkig was er een garage om de hoek en daar de auto naar toe geduwd. Eerst nog geprobeerd met een hulpaccu maar helemaal niks meer. Aanduwen heeft bij een automaat ook geen zin, dus dan sta je daar. Garage kon de startmotor wel laten reviseren die dag dus dat maar gedaan.
Tja, het vervolg daarvan staat weer in mijn andere topic :)
17 jaar
O ja, AS1, de ketting is wel vervangen (was inmiddels al besteld). Ik heb de oude pakkingen ook nog even gezien, maar die zagen er meer uit als natte krant. Daar was echt niet veel meer van over. Veel troep ook in het kleppendeksel van radiatorpillen o.i.d.
Ik zal zaterdag nog wel even wat foto's plaatsen die de monteur heeft gemaakt tijdens de 'revisie'.
17 jaar
En dat allemaal voor die paar centen???! Man je mag die garage wel even trakteren op gebak als ie dat allemaal gedaan heeft. Chapeau!
Sytze
[quote=Laguna_V6]Wel staat de temperatuur van de koelvloeistofmeter iets hoger dan voor de operatie, ongeveer vlak onder het tweede dikke streepje (streepje zeven geloof ik, zeg maar 2/3 van de schaaverdeling) Ventilatoren slaan gewoon aan als het te heet word, voor stoplichten etc., en radiator wordt gelijkmatig heet, dus zal wel normaal zijn?[/quote]
Bedoel je streepje 7 van onder gezien of van boven?
Is de thermostaat ook vervangen?
De eerste thermostaat van mij zat altijd bij het 1e kleine streepje onder halverwege. Streepje 7 van ONDER dus.
De huidige nog iets lager zelfs.
Die van mij ging langzaam stuk bij 140000. Dat uitte zich in een stand van de meter die elke dag een stukje hoger werd.
17 jaar
Streepje 7 van onder gezien, bij streepje 9 (streepje acht is dus het tweede dikke streepje van onder gezien) slaat de fan aan op volle toeren, meestal zo'n 10-15 seconden bij stilstaan in de file. Bij normaal rijden blijft de meter redelijk vast op streepje zeven staan, dus zal wel goed zijn denk ik.
17 jaar
Check even de massa verbindingen van je motorblok, accu en chassis. Als die slecht is willen Renaults van die bouwjaren wel eens een hogere temperatuur aangeven. Zou wellicht ook relatie kunnen hebben met de startmotor, who knows ...
Bovenstaande zaken van AS1 zou ik ook even checken uiteraard.
Gevoelloos voor storingen bedoel je dan? Nou, voor mij toch liever geen auto van de Createur de 'Omo-fiel
17 jaar
[quote=Erwin2907]Gevoelloos voor storingen bedoel je dan? Nou, voor mij toch liever geen auto van de Createur de 'Omo-fiel[/quote]
???
17 jaar
AS1: ik denk een momentje van AquaVite..??
17 jaar
Hmm, snel water?
@ Erwin, wie citeer je?
Sytze
Nee Sytze, GEEN "snel" water maar meer een soort van "vuur"water, if you catch my drift...
17 jaar
[quote=mikeys]Go zeker geen laguna fan.....bemoei je er dan ook lekker niet mee en laat iedereen in zijn waarde, wat betreft belabberd...ach ja zo heeft ieder merk wel wat.[/quote]
Dat sloeg eigenlijk hier op... wat grappig dat er mensen zijn die fan zijn van Renault, ja ze zijn er nog. Maar ik verbaasde me er even over, da's alles. Het blijft voor mij de Createur d'Omofiel. Rijdt prima, hoor. Dat dan weer wel. Ik heb zelf een "probleemloze" R19 gehad, behalve dat alle knoppen er spontaan af vielen (ja, ik bedoel die ventilatie/ verwarmingsknoppen met die iele bevestiging). Of spontaan naar beneden vallende ruiten wanneer je in Rotterdam in de stad wil parkeren. Dan breekt er weer zo'n vervloekt stukje plastic...
17 jaar
Nog even een tip: er is ooit een service mededeling geweest van Renault over compressieverlies van deze motor.
De oorzaak ligt in de oliepeilstokbuis welke een onjuiste stand op de stok geeft. Vul je de motor tot het maximum dan zit er teveel olie in. Het gevolg is dichtkolen van een van de cilinders.
Ik ben bij aankoop en later door een specialist hierop gewezen.
Het gaat om de volgende motornummers. Zie ovalen plaatje op het schutbord onder de motorkap.
Type Fabr. Nr.
SAFRANE B54 4 S 000001 - S 024623
B54 J S 000001 - S 003065
LAGUNA B56 E S 000001 - S 005038
B56 R S 000001 - S 005182
Ik heb motor B56R S002014 (nov. '94).
Jouw motor zal daar ongetwijfeld ook onder vallen. Dus peil wat onder het max. houden (3/4 ofzo).
17 jaar
Waar je allemaal wel geen rekening mee moet houden om auto te kunnen rijden.
Het moet toch niet gekker worden.
17 jaar
[quote=primera p11]Waar je allemaal wel geen rekening mee moet houden om auto te kunnen rijden.
Het moet toch niet gekker worden.[/quote]
rijden tegen wil en dank................ tja je moet het maar willen.
[quote=paulkelder]rijden tegen wil en dank................ tja je moet het maar willen.[/quote]
Alsof het bij het VAG concern allemaal van een leien dakje gaat. Ik zal de voorbeelden achterwege laten.
Je grijpt ook werkelijk elke kans aan om af te geven op Renault. Heb je wat dat betreft een 'voorliefde' voor Renault ofzo??
17 jaar
[quote=AS1][quote=paulkelder]rijden tegen wil en dank................ tja je moet het maar willen.[/quote]
Alsof het bij het VAG concern allemaal van een leien dakje gaat. Ik zal de voorbeelden achterwege laten.
Je grijpt ook werkelijk elke kans aan om af te geven op Renault. Heb je wat dat betreft een 'voorliefde' voor Renault ofzo??[/quote]
misschien ziet hij dat renault eigenlijk niet te repareren is
je maakt m links en rechts gaat stuk
als je voor repareert begint ie spontaan achter een defect te krijgen
[quote=AS1][quote=paulkelder]rijden tegen wil en dank................ tja je moet het maar willen.[/quote]
Alsof het bij het VAG concern allemaal van een leien dakje gaat. Ik zal de voorbeelden achterwege laten.
Je grijpt ook werkelijk elke kans aan om af te geven op Renault. Heb je wat dat betreft een 'voorliefde' voor Renault ofzo??[/quote]
om dat jij frans rijdt hoef je je echt niet te verontschuldigen hoor, je bent echt niet de enige die wat minder kijkt naar kwaliteit en waarbij de prijs uiteindelijk de doorslag geeft tot aanschaf en al het overige voor lief neemt. overigens je roept VAG concern, in jou ogen misschien wel probleem auto's maar daarmee trek je eigelijk het hele verhaal uit zijn verband. je kent het gezegde ''HOGE BOMEN VANGEN VEEL WIND'' waar het meest van in omloop zijn verneem je dan ook het meest van.... of denk jij dat ferrari probleemloze auto's zijn ? RENAULT heeft nog heel wat goed te maken, verkoopcijfers nieuwe laguna liegen er niet om men is het vertrouwen DIK kwijt, zelfs leasmaatschappijen schappen de laguna van hun lijst..... iets om over na te denken.
paul,
We weten natuurlijk allemaal dat de Laguna 2 nou niet direct dezelfde goede eigenschappen had die de eerste Laguna wel had......het concept was nogal gewaagd en ze waren nou niet direct zonder problemen. En geloof me, ik kan het weten omdat ik er verscheiden heb verkocht, zowel de eerste als de tweede types.
De eerste types zag ik alleen terug voor regulier onderhoud. En daar heeft type 2 nogal wat steken laten liggen. Heb ze nog regelmatig terug met fuseekogels met abnormale slijtage, bandencontrolesysteem wat ineens niet meer werkt op een van de wielen, achter ruitenwissers asjes die zomaar een geheel zijn geworden met hun huis, tellerklokken die spontaan uitvallen bij koude temperaturen..........
Maar dat ze niet fijn rijden kun je niet zeggen, alleen houd je je hart vast wat het volgende nu weer zal zijn.
En elke auto heeft wel zijn gebrekkige punten, alleen heeft de Laguna 2 er wat meer......
Sytze
Dit zeggen de fransen zelf over de Laguna 2: tout nuit une autre bruit, wat betekend na elke nacht is er wel weer een ander geluidje(lees mankement).......
[quote=paulkelder][quote=AS1][quote=paulkelder]rijden tegen wil en dank................ tja je moet het maar willen.[/quote]
Alsof het bij het VAG concern allemaal van een leien dakje gaat. Ik zal de voorbeelden achterwege laten.
Je grijpt ook werkelijk elke kans aan om af te geven op Renault. Heb je wat dat betreft een 'voorliefde' voor Renault ofzo??[/quote]
om dat jij frans rijdt hoef je je echt niet te verontschuldigen hoor, je bent echt niet de enige die wat minder kijkt naar kwaliteit en waarbij de prijs uiteindelijk de doorslag geeft tot aanschaf en al het overige voor lief neemt. overigens je roept VAG concern, in jou ogen misschien wel probleem auto's maar daarmee trek je eigelijk het hele verhaal uit zijn verband. je kent het gezegde ''HOGE BOMEN VANGEN VEEL WIND'' waar het meest van in omloop zijn verneem je dan ook het meest van.... of denk jij dat ferrari probleemloze auto's zijn ? RENAULT heeft nog heel wat goed te maken, verkoopcijfers nieuwe laguna liegen er niet om men is het vertrouwen DIK kwijt, zelfs leasmaatschappijen schappen de laguna van hun lijst..... iets om over na te denken.
paul,[/quote]
Hoge bomen vangen veel wind. Inderdaad. Zowel bij Renault als VW. Ben je net zo kritisch op het VW forum? Ik dacht het niet.
Het is in dit topic al een paar keer gebeurd dat de Laguna II erbij wordt gehaald en vervolgens Renault in z'n algemeenheid wordt afgebrand. Dit topic gaat over de Laguna I. Laat de II er nou gewoon buiten.
Dat is een auto waar ik me ook van distansieer.
Nu we toch bezig zijn: de Laguna III is uit. De kans voor Renault om zich te revansieren.
17 jaar
[quote=AS1][quote=paulkelder][quote=AS1]Alsof het bij het VAG concern allemaal van een leien dakje gaat. Ik zal de voorbeelden achterwege laten.
Je grijpt ook werkelijk elke kans aan om af te geven op Renault. Heb je wat dat betreft een 'voorliefde' voor Renault ofzo??[/quote]
om dat jij frans rijdt hoef je je echt niet te verontschuldigen hoor, je bent echt niet de enige die wat minder kijkt naar kwaliteit en waarbij de prijs uiteindelijk de doorslag geeft tot aanschaf en al het overige voor lief neemt. overigens je roept VAG concern, in jou ogen misschien wel probleem auto's maar daarmee trek je eigelijk het hele verhaal uit zijn verband. je kent het gezegde ''HOGE BOMEN VANGEN VEEL WIND'' waar het meest van in omloop zijn verneem je dan ook het meest van.... of denk jij dat ferrari probleemloze auto's zijn ? RENAULT heeft nog heel wat goed te maken, verkoopcijfers nieuwe laguna liegen er niet om men is het vertrouwen DIK kwijt, zelfs leasmaatschappijen schappen de laguna van hun lijst..... iets om over na te denken.
paul,[/quote]
Ben je net zo kritisch op het VW forum? Ik dacht het niet[/quote]
indien men een eerlijk antwoordt wil ben ik altijd kritisch... '''waarom accepteert men zelden een eerlijk antwoordt, ik denk dat er weinig vraag naar is''
paul,
Niks mis met Renault behalve die ene........
ff gekeken, maar deze laguna ziet er (weer) goed uit.
"Renault heeft bij de Laguna III geprobeerd de auto naar een wat hoger plan te tillen dat het oude model."
Mijn eerste gedachte ("sick") is dat dat niet zo moeilijk geweest moet zijn.
Maar we zullen wel zien. Persoonlijk hoor ik toch niet bij de groep mensen die een nieuwe auto aan kan/mag schaffen.
@ Sytze, het is idd voornamelijk de Laguna 2 die een groot deel van de Renault naam naar beneden haalt.
Sjaak
wat je kan afvragen is
als er een nieuw model komt
dan zijn er wel aanpassingen
maar de electronica en motoren zullen in basis niet echt veranderen
dan vraag ik me af
waarom geeft dan ineens de zeg koppakking steeds de geest als er aan de motor zelf niks wijzigd behalve dan de electronica componeneten
Als je het verhaal ook leest in de autoweek geven ze zelf toe dat die laguna 2 een drama was en is.
Daarom hebben ze veel geleerd van de standaard die nissan neerzet op het gebied van kwaliteit.
Ze werken immers al een paar jaar samen.
De eerste series van nissan die uit engeland kwamen waren nou ook niet echt een toonbeeld van kwaliteit.
Nou lag dat niet zo zeer aan de gebruikte materialen, maar meer aan de bouwkwaliteit, gewoon slecht in elkaar gezet.
Maar als je dan ziet hoe in een korte tijd de boel weer recht getrokken word en verbeterd word.
Blijkbaar heeft nissan dan een goed georganiseerde kwaliteits borging waardoor de specs weer gehaald worden.
Renault heeft idd een ontzettende dreun op gelopen met de laguna 2.
De laguna 1 moest je ook tegen de muur aan rijden wilde je de auto kapot krijgen.
Zat gewoon goed in elkaar.
Elektronica is niet het sterkste punt van franse autos, maar tegenwoordig ontkom je niet meer aan dit soort innovaties.
Ik denk dat de franse het op dit gebied heel moeilijk gaan krijgen, daar zullen ze echt wat mee moeten gaan doen.
Een automotor draait tegenwoordig vaak niet in elkaar omdat ze versleten zijn, maar de elektronica laat de boel vaak springen.
En idd bij het vag- concern gaat ook weleens wat kapot, toch als je naar die bouwkwaliteit kijkt en de aantallen die afgezet worden en de vernieuwingen die ze bij de model wisselingen toepassen volgt de rest na een poosje vanzelf.
Als ik dan 2 toppers in nederland naast mekaar zet zoals de astra en de vw.
Sorry voor de opel rijders, maar ik vind de vw toch wel een aantal streepjes hoger staan.
Gewoon kwa beleving en hoe de autos eruit zien.
de vw toch een beetje in getogen en bij de astra best wel veel bling bling.
Vw maakt ook al jaren zijn eigen diesels en bij opel ligt er nu weer een diesel in van de fiat groep, daarvoor isuzu.
Nog een voorbeeld, als je een zafira naast een touran zet, vind ik de touran persoonlijk meer kwaliteits beleving hebben.
Misschien dat de nieuwe laguna weer een beetje goed kan maken, dat wat de oude naar de knoppen heeft geholpen en dat zal niet meevallen.
17 jaar
[quote=primera p11]Elektronica is niet het sterkste punt van franse autos, maar tegenwoordig ontkom je niet meer aan dit soort innovaties.[/quote]
En hier heb je nu het hele speerpunt van de discussie.
WAAROM, moet renault zonodig alles op een auto bouwen, wat nog niet uitentreuren getest is. Neem de keycard, WAAROM geeft dat ding problemen, en WAAROM hebben de jappen dat nog niet massaal overgenomen.
Ook de 3, zal zijn problemen kennen ONGETWIJFELD, maar laat ze in godsnaam eerst hetgeen op die auto willen bouwen testen, alvorens ze het op de auto zetten.
Wie kent er niet de filmpjes, waarin een auto 1000 uur onafgebroken over een rollenset looopt, waarbij dat ding staat te springen alsof hij elk moment uit elkaar kan donderen, een stoelzitting, waar elke 3 seconder een gewicht van 100Kg op valt, om te kijken hoe lang hij het volhoudt, een mechanische arm aan een deurportier, die kijkt waneer de scharnieren bezwijken. HEREN FRANSOZEN, neem een voorbeeld, en zet zo'n arm aan zo'n keycard, en kijk of hij de levensduur van een auto meegaat. trek een auto een testcentrum binnen, en kijk hoelang het geheel Hooliganproof is.
Neee, een auto bouwen die 5 sterren haalt bij de NCAP is schijnbaar veel belangrijker want DAARMEE trek je de verkoop omhoog.
Ik geef ze alsnog het voordeel van de twijfel met de Laguna 3, met de hoop dat ze INDERDAAD iets van de NISSAN-Partners hebben geleerd.
Groeten Marcel
Ohja, nog zoiets, een electrische handrem. Ik weet niet of ze dat zelf hebben uitgevonden, ofdat het een leuk gejat idee is, maar het werkt dus niet. Je zal met een lege accu staan, en dat ding effe willen aanslepen, hahahahaha
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar