Heren a.s. vrijdag kan ik gebruik maken van een brug om mijn koppeling aan te pakken.
Wellicht herinert u het nog..een gierend druklager.. nu dan maar gelijk de hele koppeling er uit.
De vraag : weet iemand de diameter van het lagertje in het vliegwiel.
ik wil namelijk een centreerpen maken, ik weet de maat van de koppelingsplaat alleen dat legertje ..daar kom ik pas achter als ik de boel gedemonteerd heb en dan ben ik niet in de buurt van een draaibank!
Alvast bedankt voor de moeite.
Mvg Nico
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een universeel centreerset (midlock) is verkrijgbaar voor slechts 13,-
Gr. paul
Is dit het lager dat je bedoeld,dat zou een binnendiameter hebben van 17mm. (Febi 26262)
[url=http://www.febi.com/nl/service/suche/pro...]klik[/url] (aan de rechterkant op 'details' klikken)
Als dit het niet is,mijn excuses dan.
15 jaar
[quote=paulkelder]Een universeel centreerset (midlock) is verkrijgbaar voor slechts 13,-
Gr. paul[/quote]
Hoi Paul, ik weet het , maar warom zou ik gaan kopen als ik hier vanalles heb liggen !
en ik ben gewoon een particulier die het dan maar eenmalig gebruikt.
in iedergeval bedankt voor je reactie !
Mvg Nico
15 jaar
[quote=JdeP]Is dit het lager dat je bedoeld,dat zou een binnendiameter hebben van 17mm. (Febi 26262)
[url=http://www.febi.com/nl/service/suche/pro...]klik[/url] (aan de rechterkant op 'details' klikken)
Als dit het niet is,mijn excuses dan.[/quote]
Het lager lijkt er op , en inderdaad gaat het om de binnen diameter, 17 mm, zou goed kunnen, volgens een plaatje heb ik gezien dat de as na de plaat verjongt, de as is bij de plaat 21mm.!
Maar hoe weet jij nu dat dit het juiste lager is ?
Mvg Nico
15 jaar
Ik zocht [url=http://www.hbase.nl/]hier[/url] op jouw type auto,en bij de onderdelen voor de koppeling staat een 'toplager' van "LUK",en zodoende ben ik op het net gaan zoeken naar meer informatie en een plaatje,maar helaas vondt ik geen plaatje ,maar kwam wel ééntje van Febi tegen met plaatje...........
Nadat je op die site van Febi op 'details' geklikt hebt klik je in het nieuwe venster op 'toepassingen' en dan komt er een lijst met 'type auto's waarop dat lager van toepassing is.
15 jaar
je pakt een stukje pijp of drijver je draait op het voorste gedfeelte net zolang tape eromheen totdat hij precies in het toplager valt dan kijk je waar de plaat komt te liggen en daar draai je ook net zolang tape omheen totdat deze er stevig in past,nu zal ik wel weer kritiek krijgen maar geloof het of niet zo heb ik tientallen koppelingen gezet zonder problemen.
15 jaar
"je pakt een stukje pijp of drijver je draait op het voorste gedeelte net zolang tape eromheen totdat hij precies in het toplager valt"
dat is inderdaad een goede universele optie.
mvg,
Hans.
bij een goede set krijg je een centreer pen er bij ... te minste bij PSA orgineel spul maar toch niks geen gemartel met half gebakken spul en speciaal gereedschap, vraag maar eens bij een automaterialen zaak. dikke kans dat het er al bij zit ;)
dat is toch niet erg, het is maar voor een keer en het blijft niet zitten het is maar een hulpstuk voor even je hebt wel vaker dat je effe hulpstukjes moet maken om het sleutelen te vergemakkelijken[quote=citroënmonteurtje]bij een goede set krijg je een centreer pen er bij ... te minste bij PSA orgineel spul maar toch niks geen gemartel met half gebakken spul en speciaal gereedschap, vraag maar eens bij een automaterialen zaak. dikke kans dat het er al bij zit ;)[/quote]
15 jaar
[quote=JdeP]Ik zocht [url=http://www.hbase.nl/]hier[/url] op jouw type auto,en bij de onderdelen voor de koppeling staat een 'toplager' van "LUK",en zodoende ben ik op het net gaan zoeken naar meer informatie en een plaatje,maar helaas vondt ik geen plaatje ,maar kwam wel ééntje van Febi tegen met plaatje...........
Nadat je op die site van Febi op 'details' geklikt hebt klik je in het nieuwe venster op 'toepassingen' en dan komt er een lijst met 'type auto's waarop dat lager van toepassing is.[/quote]
JdeP bedankt voor de tijd en de moeite, ga een pennetje draaien 17-22
Heren van de tape ook een slim idee, neem voor de zekerheid een dikke centerpons en tape mee
Vrijdag a.s. gaat de koppeling er onderuit en wellicht zaterdag zal ik verslag doen wat het is geworden.... een alle hartelijk dank voor de tips.
Mvg Nico
15 jaar
Nu.. koppelingh vervangen, was inderdaad een 17mm gat in de toplager, plaat dus prima kunnen centreren!
Maar nu.. de priceas in ook 21,5 mm en past dus nooit in de toplager, heeft er ook nooit in gezeten, lager was nog nieuw! priceas is niet afgebroken of geslepen
M.a.w. de priceas wordt niet ondersteunt door het toplager ! WIe heeft dit meegemaakt.....
heb de boel maar weer gemonteerd zoals het al 16 jaar zit.. koppeling funktioneerd prima en geen last meer van een gierend druklager !
Een ieder diemij geholpen heeft hartelijk dank !!! heeft het werk toch wat eenvoudiger gemaakt.
15 jaar
`t zal de "Franse slag" zijn.............
dat komt inderdaad bij veel bakken voor daar wordt de prise as niet ondersteund door het toplager,maar zat er wel een toplager in??of was het gewoon een gat,het kan dus zijn dat deze motoren geleverd worden in auto's met andere bakken waar dit wel nodig is en dat dit van fabriek af voorgemonteerd is wat achteraf niet nodig is
15 jaar
Er zat gewoon een kogellager in de krukas vliegwiel, en nog helemaal strak ! echt die lager had geen meter gedraaid ! Het zal wel dat ze standaard een lager er in doen en dat de bak verschillend is (met,zonder ondersteuning)
Wat misschien wel goed is te wetenvoor anderen misschien, de spanbussen in je aandrijfassen, hoefde volgens de dealer niet vervangen te worden"meneer wij doen gewoon altijd de oude terug" nou bij mij kwamen ze gebroken er uit!
geluk dat ik nog wat het liggen .
Heren doe hier uw voordeel mee !
Mvg Nico
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar