Beste mensen,
De koppeling van mijn Megane loopt op zijn einde, ach hij heeft er dan ook al 315.000 opzitten.
Als je de vraagbaak moet geloven dient er eerst het subframe gedemonteerd te worden en daarna de versnellingsbak eronderuit. Dit is veel werk!!!!
Nou zie ik een aantal filmpjes op internet dat ze de versnellingsbak niet eronderuit halen maar opzij schuiven. In de spleet die dan ontstaat wordt dan de plaat eruit en weer erin gezet. Hier een voorbeeld film van Scotty Kilmor:
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=s43VJeLx...[/yt]
Deze methode is veel sneller als de vraagbaak methode.
Mijn vraag is heeft iemand ervaring of dit ook kan bij mijn Megane 1.4 16v uit 2000?
Bij voorbaat dank voor alle reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je goed opgelet had , had je antwoord op deze vraag voorbij zien komen.
Er zit namelijk een groot verschil tussen achterwiel en voorwiel aangedreven auto s.
De Megane is voorwiel aangedreven , en daarbij zal er dus veel meer ruimte gemaakt moeten worden.
Subframe er onder uit , draagarmen dus los , aandrijfassen er uit , alles wat aan de bak zit er af , schakelmechanisme bekabeling , bak er achter weg en dan kun je er pas bij.
Dus helaas.
Gezien de vraag , betwijfel ik of dit dan tot een goed einde gebracht gaat worden.
Bedank voor de reactie kaleido 1,
Oké ik heb idd niet veel ervaring met achterwiel aandrijving, maar de auto in het volgende filmpje is toch echt voorwiel aangedreven, aangezien er aandrijfassen gedemonteerd worden:
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=Ppg_70IM...[/yt]
Zoals je in deze ziet heeft hij weinig plek maar het gaat toch, dus vandaar mijn vraag.
Dan is de vraag niet zo heel vreemd, toch?
10 jaar
Als je de bak ver genoeg kan opschuiven is dit een optie...ik zou zeggen; probeer het en als het niet lukt kan de bak er helemaal onder weg.
De vraag is inderdaad niet zo heel vreemd , alleen zijn dit soort filmpjes heel bedriegelijk.
Zit er simpeler uit dan het in werkelijkheid is.
Motor moet bij jou auto ook ondersteund worden , kan de bak inderdaad zover naar links dat je de priseas uit de plaat kunt krijgen ?
Dan bij montage zal de plaat exact in het midden moeten komen , anders krijg je de bak er nooit meer achter , ook al zit de plaat maar iets scheef.
Als er iets uit je handen valt , ligt het ergens tussen , niet te zien.
Er zijn altijd van dit soort handige harry s die iets simpel laten lijken , en wat dus niet voor alle merken geldt.
Maar je kunt het altijd proberen , niet geprobeerd weet je het ook niet.
@Hans,
Bedankt voor je reactie. Ik zal het idd proberen, wanneer is nog de vraag. Ik hoopte door deze vraag te stellen dat er iemand is die het ook echt heeft gedaan bij deze auto en me misschien wat tips kan geven. En zo natuurlijk weer wat kennis te delen.
@kaleido,
De motor moet idd ondersteund worden maar dat is geen probleem. Bij de set is een hulpstuk aanwezig dat je kunt gebruiken om de koppeling op de juiste plek te monteren. Maar ja, je hebt zeker gelijk dat deze handige Harry het makkelijker doet voorkomen als dat het is. Ik heb er al voldoende uurtjes op zitten om dat te begrijpen. Ik hoop dat er nog iemand een reactie geeft die kan aangeven dat hij het geprobeerd heeft en dat het wel of niet kan bij deze auto.
10 jaar
Het is me in een R19 16v ooit gelukt om de bak opzij te schuiven, maar als je mijn eerlijke mening wilt weten, was het makkelijker en sneller geweest om het subframe en de versnellingsbak te verwijderen. Al was het alleen al om de krukaskeerring preventief mee te vervangen. Dus volg gewoon de vraagbaak, het staat er niet voor niets in.
10 jaar
deze handige Harry , weet niet waar hij aan begint door een kiertje de drukgroep en plaat en lager even te vervangen , ferrie gaf al aan plaat moet exact in het midden staan , zelf kan ik dat op gevoel door rondom de drukgroep mn vingers af te tasten en een scherp oog er voor hebben , maar haal de bak weg !neem er de tijd voor als hobbyist , je kan ook door het raam naar binnen, erg mager kan je door de uitlaat de kleppen stellen, martelen altijd voorkomen meneer Harry
vrg Thorpe
RPJdeWeert:
Oké thx voor het advies, zal het meenemen. Wat de vraagbaak betreft, het is altijd goed om beter en sneller te werken en daar ook energie in te steken. Ik heb al vaak genoeg zaken gelezen in vraagbaken die onnodig veel tijd kosten en zelfs onnodig bleken. Omdat jij het geprobeerd hebt weet je nu dat via de kier werken een negatief resultaat heeft.
thorpe:
Haha, via de uitlaat de kleppen stellen! Das een goeie. Maar ik snap wat je wilt zeggen, zal het meenemen.
10 jaar
Het gaat ik heb het zelf 2 weken geleden gedaan de voorste bouten van het subframe losgemaakt klosje ertussen dan heb je genoeg plaats om de kopp eling te de-en monteren het centreren doe ik door met de vinger toppen in de uitsparingen van de drukgroep te voelen of de plaat in het midden zit
draai de achterste bouten van het subframe NIET los er zitten moeren die door een plaatje worden vast gehouden deze willen wel eens meedraaien in de chassisbalk waar je bijna niet bij komt stuurhuis zit in de weg
succes
10 jaar
[quote=teun61]het centreren doe ik door met de vinger toppen in de uitsparingen van de drukgroep te voelen of de plaat in het midden zit...[/quote]
Ja hoor...ik denk dat je dan meer geluk dan wijsheid had.
1 millimeter verschil en de priceas past niet.
Ja Hans na 38 jaar sleutelen heb je niet meer zoveel geluk maar dit ter zijde je hebt zelfs plaats om een centreer as te plaatsen bovendien wat let je
het subframe kan altijd nog los maar geloof me het gaat zonder het hele subframe te demonteren.
gr
10 jaar
Teun61
Bedankt voor de reactie. Is idd goed idee om het sub wat los te draaien. Dus voorste bouten sub helemaal er uit, achterste bouten niet aan komen. Klosje ertussen zodat het frame wat omlaag komt. Is dat correct?
Hoe dik was je klosje ongeveer, dan weet ik wat er nodig is....
gr.
10 jaar
hallo Patrick ja je moet het frame met wat kracht naar beneden trekken, het klosje was ongeveer 7 cm dik het beste lukt het met een keil, met een beetje draaien kan je de bak op het subframe laten rusten.
als het subframe gezakt is dan hangt de radiator vrij let op bij het monteren dat de pennen van de radiator weer in de rubbers vallen. Ik ben om 9.00 uur begonnen en om 13.30 uur reed ik weer naar buiten ook nog even koffie gedronken hahaha
groeten en succes
10 jaar
Teun.
Das super. Kijk dat gaat een stuk sneller. Een beetje macgyveren kan geen kwaad. Ik weet niet wanneer ik begin maar ik laat een bericht achter hoe het gegaan is.
Thx!
Groet
10 jaar
Beste mensen,
Er hoeft verder niet meer gekeken te worden naar dit probleem. Voor mij is het opgelost.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar