close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo: Kortsluiting

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine

M'n Twingootje vertoond sinds enige tijd vreemde kuren. Radio gaat aan/uit, knipperlicht werkt soms niet zodra de aanjager aanstaat, aanjager gaat uit als de radio aan gaat etc... Het acculampje blijft branden. De ene keer dooft het en brandt vervolgens weer, soms ook helemaal weg. Er zit dus ergens kortsluiting.... Er is niets verandert, ingebouwd etc. In de vorstperiode begon het dus ik dacht aan vocht in de bedrading. Accu laadt voldoende op, dynamo werkt goed (al heb ik wel de regelaar vervangen), auto start ook prima.
Bij de garage weten ze het ook niet. Het zou de dynamo kunnen zijn, welke op zijn laatste loodjes werkt (????). Naar mijn mening doet ie het wel of niet, toch?
Vorige week reed ik en had de aanjager op vol, radio en verlichting aan. Ik rook een aparte geur in de auto, muffig, zoals vochtige doeken kunnen ruiken. Bij aankomst van bestemming kwam er rook onder het stuur vandaan. Een paar walmpjes... Auto startte niet meer, startmotor draait wel. Naar huis laten slepen, thuis startte ie wel! Dashbord verwijderd, alle bedrading nagekeken maar kan niets vinden. Er knapte wel een zekering van de aanjager dus verder die kant op gekeken. Kachelweerstand zag er niet best meer uit (totaal verroest) maar geen gesmolten of verbrandde kabels. Wat kan dit zijn of wie weet waar ik het zoeken moet? Ik zal toch ergens iets gesmolten zijn??

Geplaatst door

Nicole76 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je verhaal past niet bij een kortsluiting, maar wel helemaal bij een massaprobleem: alle symptomen zijn daaruit verklaarbaar.
Loop maar eens de massakabels na en zorg dat de massa-aansluitingen in orde zijn.
Waar bij jouw Twingo de massapunten precies zitten weet ik niet, maar een beetje garage komt daar wel uit.

Heino4267 660

14 jaar

Is er iemand die me op weg kan helpen met de massapunten?? Zit er bijvoorbeeld ook iets onder het stuur? De rookwalmpjes kwamen namelijk uit de openingen van het knipperlichtpookje en rechts uit het ruitenwisserspookje. Kan geen schema op Google vinden...

Gr. Nicole

P.S: Bedankt Heino4267

Nicole76 0

14 jaar

Hoi Nicole, ik heb wel schema's maar deze zijn voor Twingo1 phaseII. Daar zit wel een tekening bij met de massa punten. Voor de radio daar ter plaatse achter de rdio. Voor de aanjager links naast de bestuurder (bij het deurschanier). Een laadcontrole lampje heeft geen echte massa aansluiting maar krijgt massa via de spanningsregelaar als de dynamo klemspanning lager is dan de accu spanning. Weet je zeker dat er geen probleem is met de contact schakelaar? Een beetje overgangsweerstand op de contacten, en het kan lekker warm worden. Je kan dit meten met een volt meter door eerst alle gebruikers aan te schakelen en over het schakelcontact te meten. er zou nul volt moeten zijn. (misschien een beetje contactspray erop?). Doet het probeem zich ook voor als de aanjager bewust uit laat? grt Henny

Boobots 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.