Ruitenwisser zekering 25A brandt door. Stekker van rw-motor losgenomen, nieuwe zekering brandt toch door bij inschakelen van wissers. RW motor buiten auto-circuit om van stroom voorzien: motor draait normaal op lage en hoge snelheid maar keert niet terug in nul-stand. Relais kast gedemonteerd en geopend: Geen zichtbare schade, bedrading van relaiskast los gemaakt en direct gevoed: RW-motor functioneert goed.
Na een volle dag puzzelen weet ik het niet meer!
Wie kan mij op weg helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De achterwisser ook gecontroleerd , bedrading in doorvoer tussen klep en dak gecontroleerd ?
Dank voor de suggestie,
Ik heb een testlamp aangesloten in plaats van de zekering van de voorste ruitenwissers dus bij ingeschakelde ruitenwissers onstaat sluiting en gaat de lamp branden.
De achterruitwisser blijkt normaal te functioneren, in de bedrading tussen dak en achterklep is niets te vinden, de proeflamp reageert niet op het losnemen van de stekkers in de achterklep, ook bewegen van de bedrading heeft geen invloed.
Bewegen van één van de draadbundels aan de relaiskast doet de lamp flikkeren maar dat gebeurt ook als ik aan de bedrading van de proeflamp rommel. De proeflamp is uitvoerig getest, daar ligt het niet aan.
Nog steeds niet duidelijk waar ik het zoeken moet. De relais kast kan alleen de plus onderbreken of inschakelen, lijkt me. Kan er toch een fout in de relaiskast zitten die sluiting veroorzaakt via een andere verbinding? Ik denk dat het alleen maar in de bedrading kan zitten die sluiting met massa maakt maar misschien vergis ik mij?
4 jaar
Ruitensproeierpompjes ook gecontroleerd ?
Dank voor het volgen Kaleido1 !
De pompjes functioneren normaal, ook nu zekering van RW-motor defect is.
Stekker van de pomp los nemen voor een test betekent demontage van de voorbumper, het gaat van kwaad tot erger.
Is het redelijk om de relaiskast te verdenken?
Draad nr. 2 (wit met bruine streep) op de RW-motor komt uit bij de blauwe stekker op relais/zekering kast. Als de multistekker op de RW-motor aangesloten is dan meet ik op nr.2 'n verbinding met massa, zelfs zonder RW-zekering
Flikkeren van testlamp verholpen met goed passende stekker, draadboom bewegen doet de lamp niet flikkeren dus daar is geen sluiting te vinden.
Ben inmiddels drie volle dagen bezig!
4 jaar
Als je het kenteken hebt kan ik eens kijken of ik een geschikt schema kan vinden. Pen 5 zou de plus moeten zijn. Maar misschien heb ik niet het juiste schema hiervan.
Maar hoe is dit probleem onstaaan? Niets ingebouwd toevallig of een reparatie gehad in de motorruimte? Kortsluiting kan in de kast zitten natuurlijk maar als je daar niets vreemds aan ziet is het tricky om die maar te vervangen.
Het probleem ontstond toen de wissers op hoge snelheid werkten tijdens een stortbui. Plots bleven ze in het midden staan. Er is bij mijn weten niets aan de auto veranderd kort voor de fout. Een kortsluiting in de kast zelf vind ik moeilijk te begrijpen, er word stroom toegevoerd naar de verbruikers, het elimineren van de verbruikers zou dan het opheffen van de sluiting moeten betekenen. Toch lijkt de sluiting in de relaiskast te zitten.
Kenteken 14-NZ-ZX chassis VF1 CMO COH 3143 0451
4 jaar
Mij lijkt een defect in de kabelboom (doorgeschuurde draden, bv. rond de doorvoer van de achterklep) aannemelijker dan een defecte relaiskast/UCH.
4 jaar
achterwisser loopt via een ander circuit Heino. En die stond ook niet aan vermoed ik tijdens een stortbui waar de voorste wissers op volle snelheid draaiden.
Ik vermoed toch wel de zekeringkast, gezien het feit dat het tijdens het op volle snelheid draaien van de wissers is gebeurd. Maar met dit schema kun je dat hopelijk checken door de draad aansluitingen van die zekeringkast naar de wissermotor te checken. Als de ruitenwissermotor teveel weerstand heeft dan loopt er teveel stroom door en normaalgesproken moet dan de zekering stuk gaan, maar in jouw geval is het wellicht gebeurd dat niet alleen de zekering is geknapt maar ook iets in de zekeringkast is gebeurd
Beste Siem, ik wilde een groen vinkje bij je bericht zetten maar dat lukt niet.
Bij deze dan een schriftelijke 'Groene Vink'.
4 jaar
Dank voor het prachtige schema, zonder dat is valt het zoeken niet mee. Zie ook mijn opmerking aan Heino.
Als ik het onderdeel heb, laat ik het resultaat weten
4 jaar
Heb inmiddels bedacht dat de spoelen van de relais natuurlijk een massacontact nodig hebben om te kunnen functioneren. Op een van die punten moet de sluiting ontstaan zijn. Juiste relaiskast blijkt moeilijk te vinden, een nieuwe kost € 345,- ex btw.
4 jaar
De relais/zekering kast bleek inderdaad de boosdoener. Een gebruikt exemplaar via onderdelenlijn,nl bleek betaalbaar (€75) en voor €8,- verzendkosten lag het de volgen dag in de bus.
De Megane functioneert weer.
Het was een zenuwslopende zoektocht maar 'als je het eenmaal weet dan begrijp je het ook beter', zou Cruyff zeggen.
Dank aan de mede-puzzelaars!
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar