Auto start onmiddellijk maar slaat gelijk daarna bijna af en heeft even moeite juiste toerental te vinden. Koelvloeistoftemp.sensor en inlaatluchttemp.sensor geven beide de juiste waarde aan: rond de 4000 ohm. Accuspanning voor de start 11,8 volt, zelfs na lange rit dag ervoor. Zou het toch een accuprobleem zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een Vel Satis heeft de accu na 3,5 jaar wel zijn beste tijd gehad, maar of het aan de accu ligt zou je moeten meten: na even rijden moet de accu bij 3000 toeren minimaal 13,9 maar liefst 14,4 Volt of hoger aangeven.
De accuspanning vóór het starten zegt niet zoveel.
Heb je geen lek in je benzineleiding, waardoor de benzine na enige uren stilstand wegzakt richting tank en de motor direct na starten bijna afsterft?
De laadspanning ligt tussen 13,7 en 14,5 volt en als ik flink wat verbruikers aanzet zakt de spanning niet onder de 13,7. Stroomvrrbruik in rust is 30 milli ampere. Ik vind het wel raar dat je s avonds de auto wegzet en de spanning is 12,8 volt en s ochtends daarna 11,8. Het lijkt wwel of het gasklephuis zijn instelling even kwijt is (door te lage spanning?)
4 jaar
Gooi de accu eens aan een druppel of acculader als je hem s avonds weg zet , als hij de volgende ochtend dan wel normaal aanslaat en blijft lopen , weet je dat het aan de accuspanning ligt.
Goeie tip. Zodra de weersomstandigheden het toelaten ga ik dat doen en laat ik het resultaat hier weten. Ik heb ook gedacht aan het reinigen van het gasklephuis, maar waarom start en rijdt de auto zo perfect als de motor warm is.
4 jaar
Als de motor start (dus gaat lopen), is de accu nog zo goed en is die zo goed geladen, dat het minimum starttoerental wordt bereikt. De resterende acculading (lees: accuspanning) moet daarna genoeg zijn om de motor prima te kunnen laten lopen.
Je motor loopt zegt je, maar moeizaam. Dat kan dan niet een ontstekings-oorzaak hebben met als achterliggende oorzaak een slechte accu(lading), het moet dan iets anders zijn dan de accu.
De laadspanningen die je noemt zijn ook in orde.
En dat de accuspanning afneemt in de tijd dat hij niet wordt bijgeladen (dus in de uren nadat je de motor uit zet) is ook normaal: initieel blijft de motorcomputer nog even in de diagnosestand staan (500 mA verbruik) en daarna wordt de accu langzaam ontladen (30 mA) en komt hij tot rust. De door jou genoemde spanning van 11,8 Volt kan daarbij kloppen, zeker als het geen nieuwe accu is en bij lage buitentemperaturen.
4 jaar
Accuspanning vanochtend 11,8 volt en auto vandaag niet nodig dus hele dag aan de lader. Spanning zojuist eerst gemeten 12,5 volt (vond het een beetje tegenvallen). Maar na de start gelijk goed lopen. Conclusie: gasklephuis in orde, accu zeer dubieus
4 jaar
Laatste ontwikkeling: vorige maand toch maar accu vervangen (was van dec. 2015) en het probleem met het slecht lopen soms afslaan na de koude start was voor 90% over. Geleidelijk kwamen de verschijnselen toch weer terug. Gasklephuis gereinigd. Leek niet vuil maar er zat zwarte aanslag (een soort rand) precies waar de vlinderklep sluit/opent. Met koude start loopt motor even bijna 1000 rpm en zakt vervolgens af naar normale waarden. Ik denk dus dat dit de oplossing is die ik graag met de meedenkers wil delen.
4 jaar
Thanks voor de terugkoppeling!
4 jaar
kaleido 1 PRO, 2 maanden geleden
Gooi de accu eens aan een druppel of acculader als je hem s avonds weg zet.
Gelijk heb je en bij action heb je een goedkoop accu druppel en test lader of hij niet meer oplaad dus stuk is.
Bij action heb je voor rond de 18 euro en wel allen de accu en geen kabels eraan van de auto.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Vel Satis of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar