close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Megane: koude startprobleem renault megane diesel dti

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dti

Sinds enige tijd hebben we koude-start problemen met onze Renault Megane Coupe 1.9dti.

We hebben het volgende gedaan om dit probleem te verhelpen:

Eerst de gloeibougies doorgemeten. Er bleken 3 van de 4 bougies niet te werken.

We waren van plan alle bougies te vervangen maar de voorste (aan de kant van de distriebutieriem ) is moeilijk te vervangen en dit bleek ook de enige te zijn, die het (bij doormeten) nog deed. Daarom eerst maar de 3 defecte bougies vervangen.

Na het vervangen bleek de koude start nog slechter geworden te zijn. Ik heb er een gloeibougie uitgedraaid om te zien of hij het echt doet. Hij wordt mooi oranje van kleur. De toerenteller maakt geen vreemde bewegingen bij het starten. Bij het starten komt er geen witte rook uit de uitlaat, helemaal niets. Dit vind ik erg vreemd omdat bij alle diesels die ik vroeger gehad heb, de slechte koude start altijd gepaard ging met witte rook. Het lijkt wel of er helemaal geen brandstof wordt ingespoten. We hebben geprobeerd de auto aan te slepen maar dit gaat niet echt makkelijk maar hij slaat uiteindelijk wel aan. Als de moter direct hierna wordt gestopt, dan kan hij direkt hierna weer gestart worden. Dit blijft ook verder de hele dag zo.

Een bijkomend probleempje is, dat bij het vervangen van een bougie de retourleiding op een verstuiver is gaan lekken. Op de verstuiver zit een kunststof clip, waaraan de retourleiding is bevestigd. Deze is gaan lekken op de verstuiver, hiervoor moet ik nog een nieuwe halen. Het lijkt mij dat dit geen invloed heeft op de koude start, maar ik vermeld het toch maar even, voor de volledigheid. We hebben op het forum ergens gelezen, dat de brandstof terug kan lopen naar de tank, maar dat zou dan de opvoerleiding moeten zijn en niet de retourleiding.



Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Geplaatst door

Pieter9072 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Pieter,

Als je een lek hebt aan een retourleiding loopt de diesel wel degelijk terug, waardoor de koude start waardeloos wordt.
Lek repareren en je probleem is opgelost.

Meteen maak ik ff van deze gelegenheid gebruik om jou ook iets te vragen.
Ik las dat je 'ns bij een W123 de rubbers van de stabilisatorstang hebt vervangen ivm een knokkend geluid bij oneffen wegdek.
Ik heb hetzelfde probleem bij de W123 van een vriend van me.
Nu is mijn vraag welke rubbers je precies hebt vervangen; de rubbers van de ophanging v/d stabilisatorstang of de rubbers waar de stabilisatorstang is gekoppeld aan de bovenste draagarm?

Alvast bedankt.

Groeten Mikel

mikel001 0
badge

16 jaar

yup door het lek krijg je lucht in je leidingen de druk valt weg dus dat is het probleem .........

Eerst maar even over de stabilisatorstang. ik heb de rubbers vervangen van de ophanging van de stabilisatorstang, deze waren helemaal uitgedroogd en hadden speling. Het is al weer enige jaren geleden dat ik dat gedaan heb. Ik rij nog steeds met deze auto en het probleem is nooit meer teruggekomen.

De Megane is van mijn zoon. We hebben de retouraansluiting gerepareerd. De auto start nu niet meer heel slecht. De koude start is echter, meestal, ook niet heel vlot. Het vreemde is, dat het niet altijd hetzelfde is. Soms start hij direct soms moet er 3 tot 4 seconden worden doorgestart. We weten nog niet hoe dit komt. Ook lijkt de auto minder zuinig dan afgelopen zomer. Toen reed hij 1:23 nu 1:20

Groeten,

Pieter

Pieter9072 0

16 jaar

na je de leiding heb vervangen heb je daarna het systeem goed ontlucht en weer op druk gezet..? Lucht is namelijk samendrukbaar zo heb je bij koude diesel teveel lucht en te weinig druk. Is de motor warm dan is de diesel ook warmer en zet deze uit waardoor je druk beter is en hij wel beter start. De lucht blijft wel aanwezig maar staat dan samengeperst.

Bij je handpomp eerst ontluchten tot er alleen maar diesel uit komt. Daarna op druk zetten en 5 a 10 min stationair laten lopen geen gas geven dit zorgt dat je luchtbellen verdwijnen... En toch even die laatste gloeiplug visueel checken hij kan het nog doen maar slecht gloeien.... Ik heb dit namelijk ook gehad met mijn clio. Je opvoerleidingen is je toevoer en je retourleidingen zorgen dat het overtollige diesel teruggevoerd word naar je tank zodat er altijd voldoende brandstof is. Zodat je altijd genoeg druk in je stysteem heb.

succes mark,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.