Renault Scenic: kromme schijven

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16 v f4r

al verschillende keren kromme schijven gehad na de licht metalen velgen te hebben gemonteerd (origineel renault) heeft er iemand ervaringen met dit soort incidenten
groeten limp

limp

Geplaatst door limp (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

AS1 (105), 17 jaar geleden

[quote=oilap]Gebruik je wel een goed ingestelde momentsleutel om je wielmoeren mee aan te draaien?[/quote]
De remschijven zouden anders kromraken? Bij de bandenboer zetten ze ze veeeel vaster dan de in mijn geval voorgeschreven 100 Nm. Irritant, want je krijgt ze niet los met alleen je handsleutelje (lekker als je pech krijgt...), maar kromme schijven krijg ik daar niet van...

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=oilap]Gebruik je wel een goed ingestelde momentsleutel om je wielmoeren mee aan te draaien?[/quote]
hier wordt bedoelt dat men de wielbouten met het juiste aanhaalmoment aan moet draaien, dit klopt en is totaal niet iets nieuws maar wel een aandachtspunt.

paul,

AS1 (105), 17 jaar geleden

Paul, ik had mijn vraag ("leg dat eens uit") aangepast. Deze was te vaag...

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=AS1]Paul, ik had mijn vraag ("leg dat eens uit") aangepast. Deze was te vaag...[/quote]
de bedoeling is dat het wiel met daartussen de remschijv rondom gelijk moet zijn van aanhaalmoment, tijdens het remmen hebben we te maken met warmte/hitte.. mocht namelijk het wiel ongelijk zijn aangedraait.. dat trekt de zaak krom..

paul,

AS1 (105), 17 jaar geleden

Ok, het zit hem dus in eventuele ongelijkheid en niet zo zeer in het aanhaalmoment op zich.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

laat ik het zo zeggen! het aanhaalmoment is bepalend...

paul,

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Misschien een overbodige vraag: Gebruik je wel de juiste wielbouten?
Deze zijn verschillend voor staal en lichtmetaal.

Treb (0), 17 jaar geleden

Moi,
Wat niet wegneemt dat je ze het beste vast kunt zetten zoals voorgeschreven. Mijn bandenboer doet dit wel! Wat in feite normaal zou moeten zijn. Dat is toch (een onderdeel) van hun vak: wielen verwisselen. Naast kromme schijven loop je ook risico op kromme velgen.
Het schijnt dat je schijven krom kunnen trekken door je voet op de rem te houden als je stilstaat.
De schijven kunnen erg(!) heeft worden: als je stiltstaat met de blokken op de schijven koelen deze onregelmatig af en kunnen dientengevolge kromtrekken.
Groet,
Bert.

AS1 (105), 17 jaar geleden

Dat is een bekend probleem bij automaten. Even de auto nog iets laten kruipen is een manier om dit te voorkomen.

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

hee hallo we dwalen af ja dit is allemaal in orde
maar toch gaan ze krom rijstijl is ook normaal rijd er zelf mee

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=limp]hee hallo we dwalen af ja dit is allemaal in orde
maar toch gaan ze krom rijstijl is ook normaal rijd er zelf mee[/quote]
we dwalen helemaal niet af? het hoort er allemaal bij, zelfs een heel belangrijk onderwerp wat gevolgen kan hebben op het doen kromtrekken van remschijven.

paul,

Hertog (0), 17 jaar geleden

Het kan ook zijn dat het aan de remblokken ligt, mijn ervaring is dat bij de goedkopere rembloken, bv hitec de warmte niet helemaal lekker afvoeren, deze blokken "verglazen" redelijk snel door de goedkopere remvoering=slechte warmte afvoer, dat de schijven wat heter worden hoeft niet een probleem te zijn maar t kan soms net te veel zijn, bv in combi met aanhaal moment en/of andere wielbouten, rijstijl etc. Vooral bij renault/peugeot/citroen is het aan te raden om zoiezo n A merk blok en schijf te gebruiken wegens het vrij directe rem syst. (alle franse auto's die ik heb gereden remde atlijd als n anker) Dat is mijn persoonlijke ervaring tenminste.

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Limp;

Als de schijven en blokken van goede kwaliteit zijn en je gebruikt de bouten die bij de velgen horen dan blijven alleen aanhaalmoment, aanhaalmethode en remstijl van de gebruikers over.Misschien houdt je vrouw/vriendin de voet erop na het remmen(vrouwen maken vaak meer stuk dan monteurs goed kunnen maken).
Aanhalen doe ik altijd kruislings, eerst op 70mn, daarna op 110nm.

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

Jaja Maar We Werken Wel Volgens De Bepalingen Van Renault En Dus Zit Al Het Juiste Erop Oke
Dus Wat Houden We Over
En Wat Kan Ik Nog Controleren \ Veranderen

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Waarom 2 x de vraag stellen ? http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

ja dat is een ander technisch mankement zal ook niet meer gebeuren foutje
kreeg alleen maar toegang tot particulieren
is nu opgelost sorry
limp

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

megane20 schreef dat je aanhaald in 2 etappes dat lijkt me wel een goed plan , maar als de velgen al krom zijn is het kwaad al geschied
maar wel een goed advies bedankt

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Je kan het op de zelfde manier doen als bij Espace4 en een Vel Satis.

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

oke bedankt ik zal het op die manier doen .ik ga er vandaag of morgen een nieuw set schijven er op zetten
vast zetten zoals je zei. en oke er zal geen vet aan te pas komen
ik laat het resultaat wel weten
allemaal bedankt alvast

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.