schijven krom na verwisselen van winter wielen naar zomer wielen
alle onderdelen incl velgen zijn renault
velgen niet beschadigd rijd er zelf mee
heb dit nu al 2 keer gehad velgen zijn niet krom ofzo maar met winter wielen heb ik geen probleem
euvel treed op 2 a3 weken na montage ongeveer 750 km na montage
wie heeft er een idee schijven zijn nogal prijzig alvast bedankt
groeten limp
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zet je de wielbouten wel met het juiste aanhaalmoment vast?licht metalen velgen en stalen velgen zit verschil in he.
Misschien een overbodige vraag: Gebruik je wel de juiste wielbouten?
Deze zijn verschillend voor staal en lichtmetaal.
18 jaar
ja ik gebruik de juiste originele bouten en die zijn idd verschillend aan haal moment is ook juist sm van opgezocht via renault net
Waarschijnlijk zullen je naven krom zijn, dit komt vaker voor. Belangrijk is het om de wielbouten altijd kruislings vast te zetten dit voorkomt problemen.
Kromme naven bij een scenic nog nooit meegemaakt. Je hebt er last van na het wisselen van de wielen dus moet hier de fout gezocht worden.
Ik mag aannemen dat je de juiste bouten monteerd en netjes op 130 Nm vastzet met een momentsleutel die regelmatig geijkt wordt.
Monteer je de wielbouten wel droog? Dus geen gebruik maken van kopervet, grafietpasta of andere zooi; hierdoor wordt een onjuist aanhaalmoment verkregen.
oke kromme naven maar waarom dan alleen bij montage van lichtmetaal
dan moet het ook bij gewoon stalen velgen zo zijn
enne Henk ik monteer er altijd een beetje vet aan , nooit problemen dus waarom nu dan wel
dit is te weinig om te vermelden maar er zit een beetje kopervet aan
Waarom doe jij er vet op de schroefdraad terwijl niet voorgeschreven is? Door vet op de schroefdraad te doen breng je de wrijvingscoëfficient van de schroefdraad naar beneden waardoor de wielbout veel te vast komt!
Anders geformuleerd; in ons bedrijf monteren we de wielbouten met een schone en droge schroefdraad en wij hebben geen problemen zoals jij die hebt.
Oke Gaan We Simpel Doen Jij Werk Nooit Met Strooi Zout Op De Weg
Kom Op Man Werk Al 15 Jaar Op Die Manier En Er Zit Zoals Gezegd Nouwelijks Vet Op
Dus Vergeet Dat Nu Maar
EN DUS ALLEEN MET LICHT METAAL
Moi,
Niet boos worden limp. Als het alleen met licht metaal voordoet dan zal het dus(?) niet aan de schijven liggen, niet aan de naven, niet aan de bouten, niet aan de rijstijl, niet aan de blokken, niet aan de aanhaalmomenten.
Misschien ligt het wel aan die velgen zelf?
Als die zo krom zijn als een hoepel dan maakt droog of een klodder kopervet geen moer uit. De schijf heeft (binnen zijn ruimte) dan vrij spel.
Groet,
Bert
18 jaar
ja maar mijn pas vlakken zijn schoon en ik heb de wielen van achteren ook al verwisseld met voor
dit heb ik de 2 dekeer al gedaan dan zouden dus alle 4 mijn velgen iets moeten mankeren
maar ja ik kom echter ook niet tot een andere conclusie dan dat het aan mijn velgen moet liggen
zou richten een opsie zijn ,schoon zijn de pas vlakken en met het blote oog is er niets aan te zien
limp
Ik zou maar eens goed kijken of er geen slingering te meten is. Zowel van de Velg als van de Banden.
Hoe bewaar je de ZOmerwielen? Doe je dit volgens de voorschriften ? De banden zijn niet meer zoals die van vroeger. Zie maar in de Formule 1 Wat banden kunnen doen.
Kan ook nog te maken hebben met verschil in metaal. De stalen velgen kunnen de warmte beter opnemen en afvoeren dan de lichtmetalen velgen. Als je stil staat, haal je dan wel de voet van het rempedaal af? (zodat de remblokken niet op 1 plaats blijven staan, want zo kunnen de schijven krom trekken) Sjaak
heb je antwoord gelezen ook bij particulieren
je hoort het nog wel alvast bedankt voor het mee denken
limp
Wat ik ik vaak tegen kom maar waar ik maar weinig van hoor van monteurs is de dikke witte
oxidatie op de pasvlakken (velg-wielflens)
Eigenlijk alleen maar bij licht metalen velgen.
Soms enkele tienden mm dik .
Ikzelf haal die oxidatie er altijd vanaf.
Ik heb in ieder geval bij trommels gezien dat na het aandraaien zonder deze aanslag te verwijderen de trommels meteen vervormden.
Oiram
misschien nog een tip let op bij het wassen van de auto dat dit niet met warme remschijven gebeurd want dan kan je ze ook afkoelen met de waterstraal zeker als er licht metaal op zit tussen wieldop door iets moeilijker ,heb ik bij enkele klanten meegemaakt trekken ze ook krom
misschien nog een tip let op bij het wassen van de auto dat dit niet met warme remschijven gebeurd want dan kan je ze ook afkoelen met de waterstraal zeker als er licht metaal op zit tussen wieldop door iets moeilijker ,heb ik bij enkele klanten meegemaakt trekken ze ook krom
klopt maar daar heb ik op gelet Willy maar toch bedank voor het tippie
En, probleem al gevonden? Ik heb dit met mijn auto (Peug 406-2001) ook aan de hand gehad na het uitwisselen van de wiellagers (door garage). Nadat ik het STONT beu was (3 sets schijven) en de garage er niets meer mee (we weten het niet meer) kon ben ik als amateur zelf aan de slag gegaan en heb de complete fusees uitgewisseld met lagers en schijven en al (sloop). En wat bleek: er zat dikke speling op 1 lager, dus verwacht ik dat daar de schijven krom van werden. Vooralsnog zijn de schijven nog recht, maar ik moet nog een kilometer of 500 wachten voor ik het zeker weet...
18 jaar
ik denk dat het wel degelik in mijn licht metaal zit ,omdat ik nooit last heb bij de stalen velgen
pas vlak is ook goed schoon ,ik moet nog wat km voor ik er een oordeel over kan hebben
er zit niets in de fussee en of lagers maar je hoort er van
groten limp
Is het niet gewoon zo dat je het beter verneemt met de zomerbanden en (brede) alu velgen? Denk eerder dat je schijf gedurende het gebruik van de winterbanden hebben te lijden van bv het door een plas rijden terwijl de schijven kokend heet zijn, ze worden dan op één plaats giga afgekoeld, en kunnen krom worden. Met de orginele stalen velgen voel je dit minder dan met de brede alu velgen. Vervolgens monteer je de andere velgen weer en dan voel je het pas. Lijkt me plausibel nietwaar?
Nog ff over het vet aan de bout: Henk heeft wel degelijk gelijk met zijn reactie op een droge bout. Ik denk welliswaar niet dat dit de oorzaak is bij dit probleem. Als wij roestige wielbouten hebben maken we ze gangbaar met kruipolie en dan met een doekje weer droog maken, maar als je er kopervet op smeert dan kun je de bout alsmaar vaster zetten zonder dat ie tegendruk geeft. Je zal de bout dus veel te vast zetten ook al gebruik je een momentsleutel.
met vriendelijke groet,
Sytze
winter velgen en banden zijn van de zelfde grote en maat maar er zit inderdaad wel wat in
ik zal er dan ook naar kijken en het verhaal met het vet ja oke dan begreep,ik Henk niet goed
het leek of ik er een half bakje vet per bout aan smeerde, en het verhaal van de moment sleutel
daar tik je de spijker op zijn kop denk ik renault schrijft voor 130 aanhaal moment en dat is wat aan
de hoge kant vindt ik maar goed 110 kan ook wel denk ik , als daar mijn velgen en schijven maar door
heel blijven
in ieder geval bedankt
groeten limp
Oke, maar is de et waarde van de beide velgen ook hetzelfde? Want dan gaat het verhaal wel degelijk op. De alu velgen staan wellicht iets verder naar buiten en zullen daardoor gevoeliger zijn voor alle trillingen.
Sytze
Hoe weet je of er niets in het lager zit? dit kun je niet altijd horen (bij mij tenminste) en verder kun je het ook niet goed voelen omdat er voorspanning op zit vanaf de aandrijfas (spline-as)
18 jaar
Lijkt me duidelijk dat het hier om de schijven gaat, dat geeft de auteur zelf ook al aan.
[quote=sytze]Lijkt me duidelijk dat het hier om de schijven gaat, dat geeft de auteur zelf ook al aan.[/quote]
speling op de lagers kan ook kromme schijven veroorzaken? Of zeg ik nu iets heel raars?
18 jaar
Nee dat kan niet. Of het zou echt milimeters moeten zijn, maar dan kun je al lang niet meer rijden vanwege de ruimte op het wiel. Je denk wijze klopt natuurlijk wel degelijk maar zoveel ruimte krijg je niet door een lager, ga maar na max is een half procent van de straal. Buiten dat slingert een schijf altijd enigzins, anders zal hij ook niet mede de blokken naar binnen kunnen drukken.
Sytze
Welke soort bouten moet je gebruiken voor stalen velgen dan en wat is er anders aan die van lichtmetaal? En met hoeveel Nm moeten beide worden vastgezet?
18 jaar
130 Nm en voor de licht metalen velgen moet je er met een ring hebben
stalen kunnen gewoon met normale bouten
je moet ze wel en 2 fasen vast zetten zoals beschreven dan is de kans dat ze krom gaan errug klein
He limp, het was je eigen auto he? en ik krijg het idee dat je je echt afvraagd over hoe en wat. van renault hebben ze een mooie service mededeling over hoe te meten bij kromme schijven voor de espace. maar deze manier van meten kun je natuurlijk ook toepassen voor jou probleem. dan weet je zeker waar het em in zit. pest is alleen wel dat deze metingen een eeuwigheid duren en je er goed meet spul voor nodig hebt.
weet ik heb ik ook al maar de vraag was niet of ze krom waren feit is dat ze krom zijn
maar dit zal wel komen door vet aan de schijf en niet in tweefasen vast zetten van de bouten
als je nu zonder dat vet de problemen niet terug krijgt moet je het eens ff melden, altijd leuk te weten die dingen. helemaal nu je dat geklooi steeds vaker krijgt met al die grote wielmaten.
oke ik hou je op de hoogte het is bijna zover dat de winter wielen er op kunnen no een week of 3 denk ik maar ik zal je de montage methode beschrijven
alvast bedankt voor je reactie
nog even een extraatje: bij renault hebben bouten voor stalen velgen altijd een gele kleur en bouten voor lichtmetale een zilveren kleur.
PFFFFF................sorry dat ik het zeg hoor, maar dat een DEALER die toegang heeft tot Renault net en ACTIS, HIER gaat lopen klagen en gragen over ZIJN merk!! Wel eens gehoord van een KIM??????
Als jij daar een normale en fatsoenlijk geformuleerde vraag steld, krijg je een dito antwoord terug!
Dan ga je nog eens lopen zeuren over de 130Nm.......jij weet het beter namelijk........dat is (jaartje terug?) niet voor Jan met de korte achternaam verhoogt naar 130 hoor!!
En dan nogeens; dit is geen "rocket sience"........... 1 en ander valt te meten en met logisch denken op te lossen!
Andere wielen eronder probleem weg; dan zijn je schijven natuurlijk niet krom! Die worden niet opeens recht als je er andere wielen onder zet!!
Tjonge jonge zeg!!
Owja, wordt maar weer boos, dat kan je goed als iemand een beetje commentaar geeft!
Edit; typerend zeg; in je "kreunen carterventilatie" begin je eerst een topic, dan moet je daarvandaan verwezen worden naar Actis!! En ga je ook nog vragen WAAR je dat in actis kan vinden!
DOE JE WERK volgens de PROCEDURES!! DAN kom je vanzelf bij actis, dan kan je ZOEKEN!
Kijk in de SM's.......nee, WIJ moeten JOUW werk doen voor je!
TRIEST dat niet Renault personeel jou moet gaan vertellen hoe jij als dealer je werk moet doen!!
Een aanfluiting!!
Zal er werk van maken ook, je verneemt het nog wel!
[quote=Icedude]Zal er werk van maken ook, je verneemt het nog wel![/quote]
ja kijk maar uit limp ;-)
@icedude waarom toch altijd zo vijandig
Vindt je dit vijandig?
Valt wel mee hoor, ik vindt het alleen te kneuzig voor woorden dat een Dealer hier zijn problemen etaleerd zonder de officieele wegen te (kunnen) bewandelen.
Die wegen zijn er niet voor niets maar meneer laat zich liever door anderen (en vaak niet eens Renault personeel) 1001 mogelijke oplossingen aandragen waardoor het zoektraject onnodig verlengt wordt.
Maak je niet al te sappel Icedude, anders doe je je naam geen eer aan! Alhoewel er wel enige steekhoudende punten in je verhaal zitten, hahaha.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar