Renault Scenic: Waar op letten bij aankoop Scenic?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 of 2.0

Waar moet men specifiek opletten bij aankoop van een Scenic 1.6 of 2.0 van 1997-1998?
Wat zijn de typische "kwalen" van dit type?

alist

Geplaatst door alist (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

bosgraaf 2006 (0), 17 jaar geleden

niet kopen

Treb (0), 17 jaar geleden

[quote=bosgraaf 2006]niet kopen[/quote]
Moi,
Hier heeft niemand wat aan. Geef dan op zijn minst aan -wat overigens gevraagd wordt- wat de typische kwalen zijn.

Wat ik heb kunnen vinden: Roest aan remleiding onder rubbers linkerachterscherm, en roestvorming aan de hulpbalk (loopt dwarsover) bij de achterwielophanging. Ik weet niet of dit echt typische kwalen zijn, maar let er iig even op.
Anderen zullen je het fijne er van kunnen vertellen, maar is het niet zo dat net na 1998 de Scenic2 op de markt is gekomen en dat die minder storingsgevoelig is?
Groet,
Bert.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=bosgraaf 2006]niet kopen[/quote]
dit is vanachter een gordijntje roepen.. bosgraaf! wat opzich kan, maar dan ook je verhaal onderbouwen.

paul,

Harry4233 (0) PRO, 17 jaar geleden

Roestvorming komt idd voor, regelmatig hebben we een lekke koppakking, kachelradiateur ook wel es, ze doen het redelijk verder hoor wel, mijns insziens niet echt veel drama meestal

bosgraaf 2006 (0), 17 jaar geleden

kopakking lek even vlakken kleppen misschien slijpen pakkingsetje 8uren werk kachelradiateur defect 7uren werk mijn schoon vader heeft ook zon ding misschien een maandag morgen auto maar daar kan niks meer aan stuk want alles is al vernieuwd

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=bosgraaf 2006]kopakking lek even vlakken kleppen misschien slijpen pakkingsetje 8uren werk kachelradiateur defect 7uren werk mijn schoon vader heeft ook zon ding misschien een maandag morgen auto maar daar kan niks meer aan stuk want alles is al vernieuwd[/quote]
dit kan je bij elk merk overkomen, dat is helemaal geen probleem.. je kunt een keer een mindere treffen, maar wil nog niet zeggen dat ze ineens allemaal slecht zijn... dat is een beetje kortzichtig..

paul,

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Het is op zich geen verkeerde auto, rijd goed.
maar de elektronika is niet zijn sterkste punt.
De bobines geven regelmatig problemen.
Achter schokdempers willen nog weleens spontaan breken.
Gasklephuis wat nog al eens in de war is [stationnair toerental schommeld of afslaan].

alist (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties, ik ruil hierop mijn vrijwel probleemloze Volvo S40 maar niet op in.

Treb (0), 17 jaar geleden

Dat zou ik ook niet snel doen. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat men zich nu wel richt op de minpunten. Maar het klink allemaal niet erg opwekkend; vind ik ook. Het is overigens best een leuk wagentje.
Wat is dat toch met Renault de laatste tijd? Ik krijg de indruk dat ze veel probleempjes hebben.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Kijk een Scenic van 1997 is ook bijna 10 jaar oud dus dat zijn bepaalde problemen te verwachten. En als zo'n auto met de franse slag gebruikt en onderhouden is kun je wel eens dubbel pecht hebben..

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

leo maar ze stappen lekker hoog in ; ze rijden lekker en als er normaal mee gedaan wordt valt het allemaal mee en net wat paul zegt je kan altijd pech hebben dat kan met elk merk.

groetjes jan.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Lekker hoog instappen doe ik liver in mijn bus(je) ;)

Prijs zal er ook wel naar zijn, en met die leeftijd zul je wat meer reparaties tegemoet kunnen zien.

Verder kan je eens in de renault secties rondneuzen hier .

Cor

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Er hebben wel veel mensen pech met een renault dan.
Als tie idd goed onderhouden is kun je er goed plezier van hebben, maar het blijft een auto waar je de kwaaltjes voor lief moet nemen.
Til je daar niet zo zwaar aan dan heb je er een prima auto aan.

gripzz (0), 17 jaar geleden

De kwaaltjes komen naar mijn mening weinig voor.
Momenteel heb ik kwaaltjes, maar 2,5 jaar daarvoor helemaal niets.
Persoonlijk vindt ik het een comfortabele, betrouwnbare auto en die kwaaltjes krijg je er gratis bij ;o)

Hannes01 (0), 17 jaar geleden

Toevallig heb ik net een Scenic aangeschaft uit 1997 met 48000 op de teller. Proefgereden en niets aan de hand. Later nog es starten en hij sloeg wel 3 keer af. Toen de sleutel er es uitgehaald en de portiervergrendeling open en dicht gedaan ,weer starten en niets aan de hand.
Ik heb hem voor weinig dus ik avontuur het wel.

Devvo (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Hannes01]Toevallig heb ik net een Scenic aangeschaft uit 1997 met 48000 op de teller. Proefgereden en niets aan de hand. Later nog es starten en hij sloeg wel 3 keer af. Toen de sleutel er es uitgehaald en de portiervergrendeling open en dicht gedaan ,weer starten en niets aan de hand.
Ik heb hem voor weinig dus ik avontuur het wel.[/quote]
das normaal Hannes01...

de startblokkering valt er na een tijdje op en dan valt de motor gelijk stil als je hem start

als je na het openen van de deuren te lang wacht krijg je dit en moet je idd de sleutel eruit halen en de auto openen en sluiten :) suc6 verder

Hannes01 (0), 17 jaar geleden

Okido, dank je wel,

Is dat probleem ook weer opgelost...

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Kun je die startblokkering niet uitschakelen? Is af en toe verdraaid lastig. Volgens mij loopt de vrijgave via de ECU?

Sindala (0), 17 jaar geleden

wat ik toen verzameld heb, staat ook op mijn site... rij er nu bijna 2 jaar mee en met 2 ton op de teller geen echte problemen gehad.

Samenvatting aankoopadviezen:
Bij de eerste type met een zwart kleppendeksel dat de kleppendekselpakking lekt.
Goed opletten dat de remschijven voor niet versleten of verroest zijn.
Verder is het belangrijk dat de distributieriem vervangen is bij de 120.000 km of om de 5 jaar.
Katalysator wil wel eens gaan rammelen, dit kan in de meeste gevallen opgelost worden door een klein scheurtje in de ophangbeugel vast te lassen.
De koppakking wil wel eens olie gaan lekken (Renault heeft hiervoor dacht ik een coulanceregeling)
De motor maakt soms een rammelend (lagergeluid) dit kan verholpen worden door een zwaardere krukaspoulie te monteren.
Het slangetje van de MAP-sensor scheurt wel eens waardoor hij afslaat en stottert
De bobines gaan wel eens kapot waardoor de motor op 3 cilinders gaat lopen
De achterschokbrekers maken vaak geluid Geeft niks maar is een rot geluid.
De afstandsbedieningen (infrarood) weigeren wel eens hiervoor is een modificatie geweest d.m.v. metalen plaatje in de afstand bediening.
Let bij LPG auto´s erop dat de installatie netjes is ingebouwd (als je bij sommige ziet hoe dat de kabels aangesloten zijn!)
Lichtschakelaar, soms breekt het kabeltje af van de mistlampen (even solderen)
De auto is niet vies van rammeltjes
Terugschakelen naar 2 gaat zwaar, kan verminderd worden met een toevoeging maar voor de bak kan het geen kwaad

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Sindala]wat ik toen verzameld heb, staat ook op mijn site... rij er nu bijna 2 jaar mee en met 2 ton op de teller geen echte problemen gehad.

Samenvatting aankoopadviezen:
Bij de eerste type met een zwart kleppendeksel dat de kleppendekselpakking lekt.
Goed opletten dat de remschijven voor niet versleten of verroest zijn.
Verder is het belangrijk dat de distributieriem vervangen is bij de 120.000 km of om de 5 jaar.
Katalysator wil wel eens gaan rammelen, dit kan in de meeste gevallen opgelost worden door een klein scheurtje in de ophangbeugel vast te lassen.
De koppakking wil wel eens olie gaan lekken (Renault heeft hiervoor dacht ik een coulanceregeling)
De motor maakt soms een rammelend (lagergeluid) dit kan verholpen worden door een zwaardere krukaspoulie te monteren.
Het slangetje van de MAP-sensor scheurt wel eens waardoor hij afslaat en stottert
De bobines gaan wel eens kapot waardoor de motor op 3 cilinders gaat lopen
De achterschokbrekers maken vaak geluid Geeft niks maar is een rot geluid.
De afstandsbedieningen (infrarood) weigeren wel eens hiervoor is een modificatie geweest d.m.v. metalen plaatje in de afstand bediening.
Let bij LPG auto´s erop dat de installatie netjes is ingebouwd (als je bij sommige ziet hoe dat de kabels aangesloten zijn!)
Lichtschakelaar, soms breekt het kabeltje af van de mistlampen (even solderen)
De auto is niet vies van rammeltjes
Terugschakelen naar 2 gaat zwaar, kan verminderd worden met een toevoeging maar voor de bak kan het geen kwaad[/quote]
nou!! genoeg redenen om maar geen auto te kopen.... geluk is immers niet koop!!

''wie bang leeft gaat bang dood''

paul,

primera p11 (0), 17 jaar geleden

De vraagsteller vraagt naar de kwalen van dit model.
Dus word er antwoord gegeven en worden de kwaaltjes op genoemd.
Het zijn mankementen die meer dan gemiddeld voorkomen, dus waarom mogen die niet genoemd worden?.
En als ik het zo lees zou dat voor mij genoeg reden zijn om naar iets anders uit te kijken.
Maar ieder zijn voorkeur.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=primera p11]De vraagsteller vraagt naar de kwalen van dit model.
Dus word er antwoord gegeven en worden de kwaaltjes op genoemd.
Het zijn mankementen die meer dan gemiddeld voorkomen, dus waarom mogen die niet genoemd worden?.
En als ik het zo lees zou dat voor mij genoeg reden zijn om naar iets anders uit te kijken.
Maar ieder zijn voorkeur.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.[/quote]
als men nou geen risico wil lopen.. dan moet je nieuw gaan rijden vaak de beste oplossing voor als men bang is voor onkosten.

paul,

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Zelfs nieuw rijden is bij renault geen garantie dat het heel blijft gezien de vele elektrische storingen die onverwacht de kop opsteken.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Zelfs nieuw rijden is bij renault geen garantie dat het heel blijft gezien de vele elektrische storingen die onverwacht de kop opsteken.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Maar nieuw dan heb je wel garantie en financieel geen zorgen (storingen houden ze inderdaad). Renaults rijden nu eenmaal heerlijk en je kunt ze dan ook het beste leasen, als je daarvoor in aanmerking kunt komen tenminste. Prive hoef ik ze ook niet zo nodig en ja, de minste zorgen heb je natuurlijk met een japanner. Daarover bestaat geen discussie. Gaan de koreanen ook die kant op? Hyundai heeft al een behoorlijk goede reputatie me z'n Excel etc. Ziet er niet uit maar je hoort er ook in te zitten. Wil je wat voor op de oprit neem je toch gewoon een ster. Zijn bij Blokker weer in de aanbieding, verlicht en al.

Hannes01 (0), 17 jaar geleden

Nog een vraagje... Ik startte mijn Scenic (zojuist aangeschaft) en hij liep stationair.
Als ik gas gaf gebeurde er niks en het lampje van de startonderbreker brandde.
Lijkt mij dat als de startonderbreker aan staat de motor toch helemaal niet moet kunnen starten?

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Zelfs nieuw rijden is bij renault geen garantie dat het heel blijft gezien de vele elektrische storingen die onverwacht de kop opsteken.[/quote]
Ik ben het helemaal met je eens Primera, ik hoor genoeg mensen die een lening voor een nieuw stuk blik afsluiten, omdat tweedehands niet goed genoeg is, maar koop dan geen nieuwe Franse auto, maar liever een tweedehandse Jap. Je kunt natuurlijk geluk hebben (bij mij valt het allemaal nog mee na een Renault 19 en een Peug406), maar 5 auto's in de top 5 slechtste auto's bij de autoweek tevredenheidstest voor Renault geeft toch te denken!
Dit soort tests zijn niet echt objectief, maar je kunt de resulaten echt niet helemaal negeren lijkt me.

Lekker in de V40 blijven rijden!

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Het zijn echt heerlijke autos om mee te rijden.
Het comfort is geweldig.
Nou is een renault 19 en een 406 behoorlijk betrouwbaar.
Dat gaat niet snel stuk.
En heus aan elke auto gaat weleens wat stuk.
Overigens zijn de tests in autoweek gewoon gebruikers ervaringen, wat zou daar niet objectief aan zijn?.
Maar de problemen die ik aan de renault zie in mijn omgeving vind ik echt diep triest voor een wereldmerk.
Gelukkig is het meeste lease, maar dan nog, het is niet leuk om langs de kant te staan met tig keer een elektrische storing en elke keer wat anders.
Laat staan als zulke autos op leeftijd gaan komen.
Want het betreft hier allemaal jonge autos.
Ik rij een jap met het oog op mijn portemonnee, en als je dan ziet dat het eerste beetje serieuze onderhoud pas bij 165.000 km komt.
Dan zijn het nog geen echt storende zaken, dat was bij de 5 volkswagens die ik gereden heb wel anders en de franse autos.
Ik vind het normaal dat als je een auto nieuw koopt dat je er de eerste 150.000km geen abnormaal onderhoud mee hebt.
Maar ja, ieder zijn voorkeur wat een automerk betreft.
Wat mij opvalt is dat mensen de vele onderhoudskosten vergoeilijken of normaal vinden.
Maar dat zal wel merkentrouw zijn.
Autos die een halve ton gedraaid hebben waar dan gewoon even 1000 euro afgetikt moet worden voor een beurt.
Als je dan kijkt op de rekening kijkt wat er vervangen is aan de auto, dan denk ik dat dat nu al vervangen moet worden.
Gewoon heel veel preventief, waarvan ik denk dat kan nu toch nog niet op zijn.

Sindala (0), 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Het zijn echt heerlijke autos om mee te rijden.
Het comfort is geweldig.
>><<
Als je dan kijkt op de rekening kijkt wat er vervangen is aan de auto, dan denk ik dat dat nu al vervangen moet worden.
Gewoon heel veel preventief, waarvan ik denk dat kan nu toch nog niet op zijn.[/quote]
Wat het rijden betreft vind ik het een heerlijke auto, eindelijk waar ik normaal in kan zitten met wat langere ledematen.
Waar ik me altijd over bewaasd is dat het onderhoud zo moeilijk moet. De dynamosnaar aanspannen is een ramp... of heb ik dat ;-) Voor het vervangen van de distributieriem zou je met wat voorgeboorde gaten in de spatkuip de helft van de tijd kunnen werken enz. Nu is dat geen dagelijks werk maar daar zou met het ontwerpen wel rekening gehouden kunnen worden.
Dan vind ik preventief vervangen ook niet zo erg want de meeste kosten zit toch vaak in het arbeidsloon, het moet net zo makkelijk gaan als in een computer, kast open printje eruit en andere erin en verder.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.