close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Laadstroom defect Laguna 2

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Na starten met koude motor krijg ik altijd de melding 'Laadstroom defect. Stop !'. Deze melding gaat na ong. 30 sec. ook altijd weer weg.
Ik heb een voltmeter in de sigarettenaansteker geplaatst. Deze geeft na starten altijd meteen 14 V aan. Hij laadt dus wel !

Ik heb dit een half jaar geleden gehad, is daarna weg geweest en komt nu weer terug. Heeft er iemand een idee, waar het probleem kan zitten ?
Ik heb ooit iets gehoord over een mogelijk probleem in het dashboard !

Geplaatst door

Verbojos (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gaat de melding "toevalligerwijs" weg als je boven de 2000 toeren komt?

Meet de laadspanning eens wat nauwkeuriger, bv. met een multimeter.
Pas als de spanning bij 2000 toeren 14,4 Volt is, weet je dat het niet aan de dynamo ligt.
Onder de 14 Volt is in elk geval niet goed.

Heino4267 655

10 jaar

Bedankt voor je advies !

Heb vandaag de multimeter aan de accu gehangen en auto gestart.
Daarbij heb ik 14,3 V gemeten, maar ik kreeg nu ook niet de storingsmelding.
Ik ga dit de komende dagen herhalen en laat je nog wel weten, wat het resultaat is.

Verbojos 0

10 jaar

14.3 Volt is genoeg.
By the way: hoe oud is je accu? Als de accu minder wordt (op het randje van wel/niet meer goed) kan je óók van dit soort meldingen krijgen.

Heino4267 655

10 jaar

De accu is nog geen jaar oud. Eind vorig jaar heb ik ook al de spanningsregelaar op de dynamo vervangen.

Verbojos 0

10 jaar

Als je de regelaar hebt vervangen vanwege versleten koolborstels, dan is de kans groot dat ook de sleepringen in de dynamo versleten zijn. Enkel het vervangen van de regelaar op de dynamo is dan niet voldoende. Je zou dan een volledige revisie moeten doen van de dynamo. Het kan dus heel goed zijn dat de dynamo toch niet helemaal 100% is.

Brum1467 0

10 jaar

Vandaag nog maar eens de auto gestart met de voltmeter aan de accu.
14,3 V en geen storingsmelding !

De melding is dus al eerder een langere tijd weg geweest. Ik geef 't nog niet op.
Als er nieuwe ontwikkelingen zijn meld ik me weer !

Verbojos 0

10 jaar

Dit is een defect in de tellerbak. Dit is te repareren maar moet je wel goed thuis zijn in electronica. Of hem wegbrengen hiervoor.
De aansturing naar de dynamo is defect namelijk. Bekend euvel ook.

Safrane10698 0

10 jaar

Lijkt mij een zeer bruikbare tip. Heb inmiddels in andere forums ook al een aantal gevallen met hetzelfde euvel gevonden.
Zij hebben dit i.d.d. steeds opgelost door een reparatie of vervanging van de tellerbak.

Ik ga dit verder onderzoeken. Ben zelf electronica-monteur en heb al een prima reparatie-handleiding gevonden, weliswaar in 't Frans.

http://www.planeterenault.com/forum/lagu...

Verbojos 0

10 jaar

Heb de tellerbak uit elkaar gehaald, maar op de print zijn alleen maar smd-componenten gemonteerd en daar kan ik zelf niks mee.
Daarom toch maar de tellerbak naar Verotronics in Eindhoven gebracht.
Zij zijn o.a. gespecialiseerd in de reparatie van tellerbakken en 'laadstroom defect' bij Renault was voor hun een zeer herkenbaar probleem.
Het laadstroom circuit is weer gerepareerd en hopelijk ben ik nu van het probleem af.
Ziet er in eerste instantie goed uit, even afwachten op de lange duur.

Verbojos 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.