Allen
Volgende doet zich voor, auto heeft diverse keren lege accu gehad afgelopen maanden. De accu is drie keer vervangen afgelopen 2jaar ivm laadstroom defect lampje wat ging branden. De melding bleef dan enkele maanden weg om vervolgens steeds vaker terug te komen.
Nu ben ik dus eens gaan kijken naar de dynamo omdat deze bij normaal rijden tot wel 15,1 volt leverde.
Toen ik de regelaar eraf had zag ik dt de loopvlakken behoorlijk waren ingesleten na 343000 km. Dus de complete dynamo laten reviseren, nieuwe loopvlakken borstels regelaar en lagers.
Dynamo geplaatst en na een starthulp doet de auto het weer, tijdje laten lopen en toen weer uitgezet. Hierna weer starten om weg te rijden ( auto had veel moeite om te starten maar slaat net aan) blijft de accu spanning hangen op 9,5 volt met lopende motor, ook tijdens het rijden. Auto uitgezet en deze wil hierna niet meer starten.
Hierna weer starthulp, en nu is er niks aan de hand, netjes 14,5 tot 14,7 volt tijdens het rijden en bij stationair.
Vervolgens meerdere ritten geen probleem, en na een nacht auto wil wel starten maar lage accu en laadspanning weer terug. Dit uiteraard met veeeel foutmeldingen ivm esp abs en dergelijke. Eigenaar gaf toen aan dat na een half uur rijden meldingen uit eindelijk verdwenen, maar ik heb toen niks kunnen meten helaas omdat ik er niet bij was. Dit heeft zich twee keer herhaald.
De dynamo is gereviseerd en leverde op de testbank 70 ampere en 14 volt, deze is dus goed.
Multiriem slipt niet.
Komt iemand dit bekend voor, en kan het zijn dat omdat de accu mogelijk overleden is dat de dynamo geen 12 volt levert?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
test de accu en meet de lekspanning dan weet je wat meer
succes jan
Mijn vraag gaat niet over de lege accu maar meer over waarom de dynamo maar 9,5 volt levert.
13 jaar
dan moet de dynamo stuk zijn, maar je zegt toch dat de auto na een nacht een kage accu heeft wat bedoet u dan is mij niet duidelijk
Dat komt omdat de accu vermoedelijk nog niet goed geladen was. Maar wat me zorgen baart is die 9,5 volt. En na een goede start 14,5 volt. En mogelijk is dat een bekend iets voor jullie dat die dynamo zo weinig volt levert als bijvoorbeeld de accu defect is??
13 jaar
ja daarom zeg ik ook test de accu en controleer de verbindingen van de dynamo en massa, en meet de spanning eens rechtstreeks aan de dynamo
(meten is weten)
Als de accuspanning op 9,5 Volt blijft hangen bij lopende motor, brandt dan het laadstroom lampje?
Als dat wel zo is, kan de dynamo in orde zijn maar wordt hij op dat moment niet goed bekrachtigd.
Als dat niet zo is, kan e.e.a. het gevolg zijn van een soms optredende lekstroom als de auto stilstaat. En dat kan evt. ook komen door een doorgeslagen diode in de dynamo.
13 jaar
Die spanning van 9.5 is ook direct gemeten op de dynamo. En dan brandt ook het laadstroom lampje.
En er zit geen massa aan deze dynamo, dit is gewoon de behuizing zelf. En de plus pool zit goed vast.
13 jaar
maakt het huis wel goede massa met de motor, geen overgangs weerstand, zoniet dan dynamo stuk (meten het is zo belangrijk)
Tegenwoordig zit de (elektronische) spanningsregelaar in de dynamo (achterop). Als de dynamo niet laadt en het laadstroomlampje brandt, zit de oorzaak altijd in de dynamo zelf. Zou kunnen dat de spanningsregelaar (met koolstofborstelhouder) is. Die zijn niet duur en gemakkelijk te vervangen.
13 jaar
Deze dynamo is compleet gereviseerd eergisteren, zit dus een nieuwe regelaar op. Maar ik weet ondertussen het verschil tussen D+ en B+ en ik zal die D+ eens meten als de auto er weer is.
13 jaar
Even wezen testen met de auto.
Op de D+ staat tijdens de foutmeldingen maar 6 volt als de stekker los is en 0.5 volt als deze aangesloten is.
De accu spanning en dynamo spanning is met lopende motor tegen de 10 volt.
Stomme is dat de auto gewoon start met 10 volt op de accu.
Maar als ik nu een draad trek vanaf de accu plus pool en deze op D+ zet dan zijn gelijk alle klachten voorbij. Hierna kan de draad gewoon los en blijft alles zoals het hoort te zijn. Hij is nu een eind rijden om de accu volledig op te laden, hopelijk blijven dan de problemen na het starten ook voorbij.
13 jaar
Oorzaak gevonden, accu om zeep geholpen. Na vervanging alles in orde.
13 jaar
vindt dit maar een vreemd verhaal, zeker wat u zegt dat de auto starte met 10 volt dit is onmogelijk zal wel een meet fout zijn . Maar goed het is opgelost volgens u
gr jan
Geloof mij ik heb dit diverse malen nagemeten met twee meters en ze gaven dit alletwee aan. Maar ik weet ondertussen hoe je kan starten met 10 volt. De accu is een paar uur lang opgeladen met 10 volt hierdoor heeft de accu wel amperes gekregen maar geen 12 volt. Hierdoor is de accu dus niet leeg maar geeft ook geen 12 volt, en toen was de accu dus stuk gegaan.
13 jaar
Nou dat is heel gemakkelijk: één kapotte cel en de rest nog goed. Heb ik ook eerder gehad: auto (Mercedes G benzine) startte en reed (tot mijn verbazing) helemaal okee, maar zodra je de blower aanzette ging de radio uit. Tegen de uitdrukkelijke wens van de eigenaar in bij wijze van proef toch de accu vervangen en alles was weer okee. Daarna een echte nieuwe accu erin ene auto rijdt daar nu nog steeds storingsvrij mee.
13 jaar
Ja deze nu ook nog steeds.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar