Renault Laguna: Laguna 1 ph 2: Stuurkogel probleem of niet? (knarsen/knakken)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 24v handgeschakeld

Sinds enige tijd heb ik last van een soort van knakken/knarsen in het onderstel aan de voorzijde. Dit gebeurt met name op het moment dat ik iets te hard optrek, dan hoor en voel je ook een beetje het geknak/geknars, tenzij ik heel geleidelijk en vloeiend optrek, dan is het zo goed al niet merkbaar. Ook bij het abrupt afremmen op de motor hoor/voel je die knak/knars. Ook geloof ik dat ik het meemaak bij het draaien van het stuur en dan hoeft dat nog niet eens veel te zijn. Ik dacht in eerste instantie dus dat het te maken had met een gebroken veer. Vandaag heb ik de auto op met 2 wielen omhoog gezet en eens gekeken. Ik heb de veren van onderen naar boven gechekt maar ik kon geen breuk ontdekken, zowel op tast als visueel. Er is in ieder geval ook geen speling te bespeuren in de reactiestangen. De fuseekogels leken ook goed. Waar ik wel achter kwam, was dat het rechter voorwiel (passagierszijde) horizontale speling vertoonde bij het heen en weer van links naar rechts bewegen van het wiel. Ik kon echter niet zien of er daadwerkelijk speling was op de stuurkogel. Verticaal was er geen speling te bespeuren. Het linker voorwiel heeft geen horizontale of verticale speling.

Nadat ik de auto weer met beide wielen op de grond had gezet, had ik mijn zoontje het stuur laten bewegen terwijl ik aan de rechter stuurkogel voelde: daar zat dus weldegelijk speling op en best veel ook.

Dat de stuurkogel vervangen moet worden, dat is nu zeker dus die ga ik morgen dan ook bestellen.

De vraag is echter: kan dit de oorzaak zijn van de symptomen die ik ervaar?

Ed Ang

Geplaatst door Ed Ang (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

claxon (0), 12 jaar geleden

Koop niet teveel.Begin bij de stuurkogels.Je bent geen garage met een magazijn.Door het optrekken wrikken de aandrijfassen aan je wiel zodat het knakt.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Ja, de speling in de stuurkogel moet sowieso worden verholpen, dat is nogal gevaarlijk. Daarna even kijken of het daadwerkelijk over is. En zoniet, dan vrees ik toch de draagarmrubbers of iets derg.

sjaak10918 (0) PRO, 12 jaar geleden

boven aan je veren zit ook een soort draailager dat soms wel wat smering kan gebruiken.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Sjaak, wat bedoel je met smering, lagervet of WD40 of zo? Hoe kom ik daar bij, via bovenzijde onder de motorkap of gewoon rechtstreeks bij de bovenkant van de veer?

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Het betreft een taatslager..... is niet te smeren wel te vervangen.

Gr. paul

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Ik heb vandaag bij Brezan een Delphi spoorstang eindstuk gehaald en deze, na wat moeite met het loshalen van het oude eindstuk van de schroefdraad, kunnen monteren. Met een stuk isolatietape had ik de positie van het oude eindstuk gemarkeerd. Na controle van beide eindstukken en montage van de nieuwe, een testrit gemaakt en het lijkt dat het geknak/geknars over is. Ook is er geen afwijking in rechtuit rijden te bespeuren. Het stuur staat mooi recht en trekt niet naar een bepaalde kant.

Ik hoorde overigens, met de wielen van de grond, bij het draaien van de wielen van links naar rechts wel een geluid komen ter hoogte van de onderste veerschotel. Een geluid dat bijna identiek is met een deur waarvan de scharnieren niet goed ingevet zijn. Ik hoor dat geluid alleen met de wielen van de grond. Stilstaand of al rijdende hoor je er niks van. Kan dat verder nog kwaad of is dat puur ouuwigheid?

Tot zover mijn probleem, mocht het geknak/geknars terugkomen, dan zal ik hier verder op in gaan. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Nee, helaas. Het knakken/knarsen is nog niet over. Dan toch misschien in of aan de veerpoot of iets dergelijks... het is nog steeds het geluid alsof er iets over een weerstand schiet of iets dat verdraait, net alsof je je schouder beweegt en je hoort je bot in de kom kraken zeg maar.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Ondanks dat je de veren hebt gecontroleerd, zou ik toch nog eens heel goed kijken. Als er een winding van een veer is gebroken, dan vindt je die niet meer terug, diek an goed verdwenen zijn. Dit is te herkennen aan een niet recht einde van de spiraalveer.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

In de tussentijd heb ik zelf de veerpoot eens geinspecteerd met open motorkap. Bij mijn vorige Laguna had ik een verotte veerpootschotel alleen uitte dat zich in duidelijke geklapper en onstabiel weggedrag. Maar toen ik daarstraks aan het stuur draaide al kijkende naar de linker veerpoot, zag ik duidelijk een verschil in beweging tussen links en rechts: rechts (waar inmiddels de stuurkogel van vervangen is) vertoont wel enige beweging, maar de moer bovenop blijft mooi in het midden staan. Links echter, maakt duidelijk een beweging van links naar rechts en heeft veel meer speling dan rechts.

http://www.youtube.com/watch?v=EfTySE6bL...

Heb ik hier dan mogelijk de veroorzaker (veerpootlager) te pakken?

claxon (0), 12 jaar geleden

Het lijkt toch sterk op een defect veerpootlager.Bij Renault is dat een set met het rubber,taatslager,moer en bovenste schotel.Laatst nog gekocht voor mijn Kangoo.Ca 50/stk.Doe 2 kanten.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Waarom 2 zijdes? Ik zie het nut er niet van in als er verder geen aanleiding is om rechts te vervangen. Overigens, waar heb je die set besteld?

Ik heb trouwens goed opgelet tijdens het rijden: het klappert wel bij oneffenheden en redelijke drempels.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

@ Ralf: de winding van de veren kan ik van boven tot beneden helemaal volgen tot de "aanslag" in de schotel. De veren eindigen wel horizontaal.

claxon (0), 12 jaar geleden

Linkerkant slijt eveveel als rechter.Rubber zal ook murw zijn.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Vooralsnog bespeur ik geen slijtage/defect aan de rechterzijde. Als de rechterkant het begeeft, zal ik die tegen die tijd repareren. Het is natuurlijk niet hetzelfde als een waterpomp die je meteen bij de vervanging van de distributieriem meeneemt of vervanging van beide voorbanden als je last hebt van overmatige slijtage aan 1 van je voorbanden.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Ed Ang]@ Ralf: de winding van de veren kan ik van boven tot beneden helemaal volgen tot de "aanslag" in de schotel. De veren eindigen wel horizontaal.[/quote]
Ja Ed, die eindigen natuurlijk horizontaal. Ik had het over het einde van de spiraalveer. Is deze netjes recht afgeslepen of is hier iets weg.???

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Ed Ang]of vervanging van beide voorbanden als je last hebt van overmatige slijtage aan 1 van je voorbanden.[/quote]
Zo denkt een leek er over....... maar zo werkt het niet.

Gr. paul

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

@ Ralf: Het ziet er recht uit.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Ad

Indien een taatslager echt stuk is dit meteen hoorbaar bij stuuruitslag.

Gr. paul

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Hoe bedoel je, Paul? Ik wil ermee zeggen dat ik niet klakkeloos iets ga vervangen wat niet versleten lijkt te zijn of versleten is, tenzij dat nog de enige optie zou zijn om het probleem op te lossen. Dit, in tegenstelling tot het verhaal met de voorbanden, waarbij wel beiden dient te vervangen als er slechts 1 kapot is.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Ed Ang]Dit, in tegenstelling tot het verhaal met de voorbanden, waarbij wel beiden dient te vervangen als er slechts 1 kapot is.[/quote]
Hier doelde ik ook op ; En natuurlijk ben ik ook geen voorstander van delen zomaar te vervangen, moet wel echt stuk zijn.

Gr. paul

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Oh ok :) IK had vandaag al Willy van Lankveld te Volkel gecontacteerd, maar ik kan bij hem pas terecht na einde deze week. Ik durf dit probleem niet zelf op te lossen ivm die veer. Tenzij iemand me hier me kan overtuigen dit toch zelf te gaan doen?

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Is heel goed zelf te doen, met de juiste kennis en gereedschappen.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Oh nee, dan laat maar, geen kennis en niet de juiste gereedschappen voor de klus hahaha. Hm, maar toch voor de zekerheid: ik weet dat ik goede veerklemmen nodig heb, wat zijn eigenlijk de stappen die je moet nemen om die poot eronderuit te halen? Misschien dat ik wel een poging wil wagen, als dat de kosten behoorlijk drukt. Een hydraulische krik en bokken heb ik, het gangbare gereedschap ook. Er is altijd een eerste keer.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Veerpoot démonteren, op de werkbank de spiraalveer met je spec. klemmen samendrukken totdat de bovenste moer van je schokbrekers los is. Moer wegnemen. dan kun je de oude veer wegnemen. Nieuwe veer ook weer samendrukken en in omgekeerde volgorde vervangen.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Bedankt, zoals jij het schreef, lijkt het heel simpel. Die veerklemmen, heb je een specifiek type dat je kunt aanraden? Je hebt ze al van een paar tientjes, maar ook met een veelvoud van dat bedrag.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat prijsverschil zit hem in de aangeboden kwaliteit. Zelf beoordelen welk gereedschap jouw het beste past.

Let op, bij ondeskundig gebruik kàn het levensgevaarlijk zijn.!

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

geen goedkope veerspanners gebruiken(dus met een weide boog om de conrad ed ), gaat geheid mis! er komt een 2000k op die veer te staan. weet waar je meebezig bent....


ter aanvulling van ralf. onderkundig of onjuist gebruik van een veerspanner lijdt tot zwaar lichamelijk letsel of de DOOD tot gevolg

bezint eer ge begint

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Dank jullie voor de aanmoedigingen. Ik denk dat ik toch maar wacht tot ik terecht kan bij Van Lankveld. Tenzij iemand een betrouwbaar adres weet in de regio Eindhoven.

claxon (0), 12 jaar geleden

35 excl[url=http://imageshack.us/photo/my-images/33/veerpootlagerlaguna.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/33/...][img]http://img33.imageshack.us/img33/8108/ve...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

die is voor een scenic.

laguna heeft een ander type lager

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Aangezien ik niet wilde wachten, ben ik naar ABC Auto's in Uden gegaan. Daar werd geconstateerd dat 1 draagarm (fuseekogel) vervangen moest worden, evenals 1 reactiestang en een set remblokken voor (waren helemaal op). Deze zijn inmiddels vervangen. Tevens moet ik morgen terug voor een veerpootlager, deze is ook kaduuk. Door een miscommunicatie is dit de vorige keer niet meegenomen in de reparatie. Dat gaat nu dus alsnog gebeuren, met aanmerking dat de garage de kosten van arbeid op zich neemt. Super service daar dus!

Het geknars werd dus veroorzaakt door de versleten fuseekogel. Weten we dat ook weer voor in het vervolg. Die reactiestang had ik zelf niet geconstateerd, maar de monteur gaf aan dat er een kleine speling op zat en dat het rubber verrot was, dus maar meteen erin laten meenemen. Na morgen ben ik weer blij en kan ik weer zonder vervelende geluiden aan het onderstel rondrijden.

zafira2.2dti (0), 12 jaar geleden

hey Ed, wil je aub laten weten hoe dit is afgelopen, iemand bij mij uit de straat heeft waarschijnlijk het zelfde probleem met zijn Laguna bj 2000. Alvast bedankt en succes morgen.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Het symptoom is dat je een "doek doek" of "kloek kloek" geluid krijgt die zich openbaart bij oneffenheden in het wegdek en bijv. bij redelijk steile drempels. Ook kan je het zien, teveel speling op het veerpootlager. Zie hier een korte video van mijn auto: http://www.youtube.com/watch?v=EfTySE6bL...

Maar vergeet ook niet de reactiestangen te checken, alhoewel deze meer een "klak klak" geluid produceren, indien hier speling op zit. Diagnose van dit euvel is overigens snel gedaan.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Zo, vandaag het euvel verholpen en we kunnen weer rijden zonder irritaties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.