Renault Espace: Laadstroomprobleem

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 Dci

Vanochtend na een probleemloze koude start problemen gekregen met mijn Espace: na ongeveer 10 km begon het laadstroomlampje te branden met het woordje "STOP". Daarbij de foutmelding: LAADSTROOM DEFEKT. Ik moest beslist op tijd op m'n werk zijn en heb nog ongeveer 25 km doorgereden met alle normale verlichting aan. Na een tijdje begon het (xenon) dimlicht te flikkeren, kwam er een batterij waarschuwingslampjes bij en begon de automaatbak zelfs te rommelen. Nog wat later stopte het dimlicht er zelfs helemaal mee. Ik kon nog net op de parkeerplaats bij de veerboot komen en na het afzetten van de motor startte hij ook niet meer. Accu leeg!

Na werktijd de wegenwacht er bij gehaald. Deze zette de accu aan de lader. Bleek dat, toen de motor draaide, de dynamo keurig laadde. 14 V. De Wegenwachtmonteur snapte er niets van en stelde voor met de auto te gaan rijden en me te begeleiden naar huis. Dit ging ongeveer 5 kilometer goed. Toen besloot hij toch maar de auto (en mij zelf) op te laten halen door een bergingsbedrijf. Inmiddels weer thuis met de Espace keurig voor de deur.

Vraag: herkent iemand dit probleem? Ik had afgelopen zaterdag de auto in een wasserette laten wassen ivm de laag pekel die er op zat. Daarna weggezet en direct daarop begon het te opnieuw sneeuwen (10 cm) en te vriezen. De temperatuur was vanochtend -4 en nu -8 gr. Celsius. Zou het in de stekkerverbindingen kunnen zitten die mogelijk nat zijn geworden en daarna bevroren?

Ik ben van plan de auto morgen in een verwarmde garage te zetten om te kijken wat hij dan doet.

MiniJack

Geplaatst door MiniJack (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

MiniJack (0), 14 jaar geleden

Net met de Espace naar een Autoelectra-specialist geweest om het systeem uit te laten lezen.

Het apparaat gaf aan dat de diodebrug stuk is. Dat betekent dat die brug vervangen dient te worden. De monteur heeft even gekeken naar de plek waar de dynamo zit. Er moet volgens hem nogal wat uitgebouwd worden.

misschien zou de brug vervangen kunnen worden wanneer de dynamo nog ingebouwd zit. Iemand een idee erover of ervaring hiermee?

braintjuh (0) PRO, 14 jaar geleden

nee ik heb daar geen ervaring mee, wij demonteren altijd de dynamo en brengen heb weg voor rep.

lriemersma (0), 14 jaar geleden

Hallo MiniJack,

Dat verhaal van jou heb ik exact het zelfde meegemaakt en ook met de ANWB er bij.
Een dag na de wasstraat was het gebeurd met de auto, althans met het laadstroom circuit.
In eerste instantie werd er bij Renault gedacht aan een defecte accu, omdat hij wel laadde.
Het laden duurde ongeveer 1 minuut waarna het systeem toch weer in de fout ging.
Na 3 accu's verder, ja Renault heeft eerst 3 vervangen, hebben ze toch maar het systeem uit gelezen.
Het bleek inderdaad de dynamo te zijn
Dit grapje heeft mij 3 weken en €956,69 gekost, wel kreeg ik keurig en kostenloos een Laguna 2.0dci 170 mee.

Ik moet zeggen hierdoor zijn de meest maffe storingen opgelost.
- soms hoog fluitje meegaand met toerental auto uit de speakers van de radio (+/-2 sec.)
- soms storing automatische verlichting bij het aanzetten en uitzetten van de auto.
- heel enkel storing automatische parkeerrem.
Ik rijd ondertussen al weer zo'n 6 weken en 5500 km verder en voldoet mij weer prima.

MiniJack (0), 14 jaar geleden

Inmiddels is de diodebrug van de dynamo "onboard" vervangen. Een hele klus, maar het scheelt veel de- en montagewerk. Maar:
het laadstroomlampje is en blijft nu uit. Eerst leek het allemaal over te zijn. Toch laadt de accu stationair helemaal niet en met toeren te weinig bij.
Het lijkt er op dat de spanningsregelaar ook defect is (geraakt). Morgen maar weer naar het autoelectra-bedrijf om de zaak uit te laten lezen en eventueel een spanningsregelaar te bestellen.
Nu de diodebrug is vervangen is het zinvol om ook de spanningsregelaar te vervangen. Ook die zit in de dynamo. Dus wel weer de diodebrug lossolderen, spanningsregelaar omwisselen en kijken of het is opgelost.
Overigens is door de defecte diodebrug ook de ballast van één van de Xenonkoplampen kapot gegaan. Was gelukkig makkelijk op te lossen.

Wordt vervolgd .........

MiniJack (0), 14 jaar geleden

Hallo Lody,

Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik voor een complete revisie van de dynamo zal moeten gaan. Done de diodebrug, nu de spanningsregelaar. Wat wordt het volgende? Overigens dure dynamo's, die watergekoelde Valeo's: voor een ruildynamo ben ik dik 500 euro ex BTW kwijt.
Ben heel benieuwd wat de computer morgen aangeeft! Ik laat het weten.

Ik had trouwens totaal geen vreemde storingen vooraf. Het probeem deed zich heel plotseling en totaal onverwacht voor. Overigens wel na een wasstraatbezoek. Dat geeft wel te denken. Ik was de Espace eigenlijk altijd met de hand. Ik wilde nu het zout er even flink van af laten wassen, vandaar de wasstraat. Het blijkt wel weer dat Renault (Espace) toch wel de nodige problemen met electronica kan geven. Ook al gaf de wegenwachter aan dat het hem niet speciaal op viel bij de pannewagens. Je hoort wel eens anders! ;-(

Gr. Jack

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.