auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Laguna 1 start na een nacht stilstand slecht

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 -16V

Hallo,
Mijn Laguna start slecht na een nacht stilstand. In de contactstand hoor ik de benzinepomp even lopen. Maar ik moet meestal 7 tot 10 keer startmotor inschakelen voordat de motor aanslaat. Eenmaal gestart is het probleem verholpen. De auto start dan weer prima bij elke eerste poging. Onlangs heb ik de bougies vernieuwd. Omdat ik twijfelde of er voldoende benzine in de tank zat (benzinemeter zegt niet alles) heb een paar weken geleden 20 liter benzine getankt. Tot mijn grote verbazing leek het probleem hiermee verholpen te zijn. Maar dat was te vroeg gejuicht.
Het lijkt alsof de motor geen benzine krijgt. De BDP-sensor heb ik al diverse malen schoongemaakt.
Wie kan mij een gouden tip geven?

Geplaatst door

meganejan (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan vervuiling zijn van de brandstoftoevoer omdat je kennelijk meestal met een vrijwel lege tank rijdt.
Verstopte pomp of brandstoffilter.

Kan ook een defecte koelwater temperatuur sensor zijn die een verkeerde waarde af geeft.

Hoe rijdt de auto warm op benzine?

oldford 0
badge

14 jaar

Ik heb inmiddels het benzinefilter vervangen en reinigingsvloeistof in de benzinetank gegoten. Ik heb de auto in de benzine stand (na 8,5 uur stilstand) gestart. Dat ging weer moeizaam, de motor sloeg pas na 1 a 1,5 minuut starten aan. Eenmaal gestart geen probleem. De auto loopt prima op benzine ook als de motor op temperatuur is gekomen.
U spreekt van een defecte koelwater temperatuur sensor. Hoe kan ik deze sensor doormeten. Kent u de weerstandswaarden?
Alvast bedankt voor nieuwe aanwijzingen.

meganejan 0

14 jaar

Luchtlek in je brandstofleidingen? Dan zakt de benzine terug naar de tank en zijn je leidingen min of meer leeg. De benzinepomp heeft dan moeite om tijdig benzine naar voren te krijgen....
Test: met koude motor (dus in de "niet-start omstandigheden") de benzinepomp door jou zelf laten lopen (een minuut zelf van 12 Volt voorzien) en dan starten.

Heino4267 725

14 jaar

Geheel tegen mijn verwachting in blijkt de oorzaak toch een defecte BDP-sensor te zijn. Ik vermoed dat de oude sensor nog wel een signaal afgeeft, maar kennelijk te zwak als er gestart wordt. De sensordraad loopt met de startkabel in dezelfde kabelboom. Indien de BDP sensor door veroudering, vervuiling et cetera een zwakker signaal afgeeft kan de ECU het sensorsignaal niet meer goed interpreteren en worden de benzine-injectoren niet aangestuurd. Dat mijn Laguna, nadat de motor eenmaal is aangeslagen, probleemloos opnieuw gestart kan worden vind ik nog steeds vreemd. Dit heeft mij ook op een verkeerd spoor gebracht.
Misschien is het toch raadzaam om een aparte startkabel van de accu naar de startmotor aan te brengen.
Nog een laatste de opmerking: De koperweerstand van de defecte sensorspoel bedraagt 23 Ohm, die van de nieuwe sensor bedraagt 29 Ohm, of dit nog iets te betekenen heeft weet ik niet.
Bedankt voor de geboden hulp

meganejan 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.