319 bezoekers online

Renault Laguna 2001: Laguna 1.9 DCI afwijking verbruiksmeter/tankinhoud en minder ver

Bouwjaar: 2001, Brandstof: diesel, Motorcode: 1.9 DCI 120PK

Nadat de koppakking door mijzelf is vervangen, wijkt de verbruiksmeter/tankinhoud af en heeft de auto minder vermogen dan voorheen.

De verbruiksmeter wijkt zo'n 20% af; eerst was het gemiddelde 5,4 l/100km. Nu is dat zo'n 6,7 l/100km. Ook de tankinhoud heeft dezelfde afwijking; hij geeft aan dat er bv 80 ltr verbruikt is, terwijl als je gaat tanken er maar 66 ltr in gaat. Als je het berekend is het verbruik in werkelijkheid hetzelfde als voorheen.

De trekkracht is ook een stuk minder na deze reparatie. Bij kouder weer lijkt ie beter te trekken.

Ik denk dat beide zaken iets met elkaar te maken hebben. Bij de dealer hebben ze de computer uitgelezen. Er zitten geen fouten in het systeem. Ik heb er echter geen geld (althans niet veel) voor over om het door de dealer te laten onderzoeken. De auto heeft inmiddels na de reparatie 15.000 km gelopen en heeft nu een km-stand van 245.000 km. Dus ik wil er niet veel meer aan verspijken.

Voor de rest heb ik geen problemen.

Weet iemand wat deze problemen kunnen zijn en hoe dit op te lossen is en/of hoe ik zelf meer onderzoek kan doen?

Ik vermoed namelijk dat ik iets niet goed heb aangesloten, of defect cq beschadigd is geraakt bij het vervangen van de koppakking.

Wie kan mij helpen of heeft ideeen?

mvg,
Bart

Barth

Geplaatst door Barth , lid sinds 12 jaar geleden

8 Reacties

0

Erik2804, 12 jaar geleden

distributieriem verkeerd gemonteerd, timing probleem van de kleppen?
Vermoed dat de nokkenas een tand verschoven is t.o.v. de krukas

De motor heeft twee sensoren voor de timing. Een op de krukas, deze meet wanneer zuiger 1 en 4 in het BDP komen. Een ander op de nokkenas, de krukas heeft twee omwentelingen in de tijd dat de nokkenas er een maakt. Om te weten op welke cylinder ingespoten moet worden (1of4/2of3) moet het management weten in welke positie de nokkenas staat, vandaar de sensor op de nokkenas. Het zou mij niet verbazen als de dealer kan uitlezen of de synchronisatie van nokkenas en krukas juist is.

De inspuittiming gaat dus wel goed maar het wisselen van de vulling gaat niet effectief als de kleppen op het verkeerde moment open en dicht gaan. Slechte vulling, slechte compressie, al met al zal zo'n motor niet presteren zoals het hoort.

0

Barth, 12 jaar geleden

Hoi Eric,

Bedankt voor de reactie.

Voor de rest heb ik ook geen klachten; rookt niet en verbruik is ook normaal. Het zou best kunnen ie een niet geheel op tijd staat, maar geeft dit dan geen andere gevolgen?

Kan dit volgens jou ook een verklaring zijn voor de afwijking van de verbruiksmeter?


Ik heb bij het vervangen van de koppakking alles gemerkt en vervolgens teruggeplaatst.

Weet jij (of iemand anders) of het mogelijk is om zonder speciaal gereedschap de timing te controleren cq opnieuw af te stellen? Of zou ik het beste even de dealer kunnen raadplegen?

mvg
Bart

0

Erik2804, 12 jaar geleden

De krukas kun je op tijd zetten m.b.v. een 8mm pen. In het motorblok (tussen de olievulpijp en het vliegwiel iets boven de carterpan) zit een bout, deze kan eruit en via dit gat kan de krukas in het bdp vastgezet worden. Let wel op, dit is geen blokkering, het is alleen bedoelt voor timingsdoeleinden. Gebruik de pen niet om de krukas vast te zetten en poelies te (de)monteren. Als de krukas met zuiger 1 in de BDP staat moet de nokkenas poelie volgens onderstaande afbeelding staan. Staat het merkteken op de nokkenas precies aan de overkant dan moet de krukas dus nog een omwenteling verder (altijd rechtsom draaien).


[url=http://imageshack.us][[img]http://img411.imageshack.us/img411/4529/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img292.imageshack.us/img292/1295/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img411.imageshack.us/img411/8477/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img292.imageshack.us/img292/9609/...[/img][/url]


Suc6,
Erik

[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk

0

Barth, 12 jaar geleden

Hoi Eric,

Bedankt voor deze extra uitleg.

Ik heb vanochtend even de distributie gecontroleerd, maar de nokkenas staat volgens mij op tijd (zie foto's)

Er staan wel 2 streepjes op de beschermkap, maar als ik door de controleopening kijk zie ik het merkteken op het nokkenastandwiel precies in het midden van deze opening (op de foto is dit slecht te zien).

Zo te zien lijkt het dus niet te liggen aan een slechte timing. Of heb ik iets niet goed gedaan?

mvg,
Albert


[url=http://imageshack.us][img]http://img143.imageshack.us/img143/6073/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img156.imageshack.us/img156/3369/...[/img][/url]

0

alfons262, 12 jaar geleden

neem gewoon eens een nieuwe getande riem,hier staan streepjes op die op het merkteken van de krukas en op het merkteken van de nokkenas gezet moeten worden,dan zit je altijd goed,is het makkelijkste en het snelste.succes.

0

Barth, 12 jaar geleden

Ik heb zelf echter het gevoel dat het niet in de distributie zit, maar ergens anders, bv ergens een defecte sensor of zo. De dealer heeft echter geen storingen gevonden.

Weet iemand nog andere oorzaken/oplossingen?

0

Erik2804, 12 jaar geleden

[quote=alfons262]neem gewoon eens een nieuwe getande riem,hier staan streepjes op die op het merkteken van de krukas en op het merkteken van de nokkenas gezet moeten worden,dan zit je altijd goed,is het makkelijkste en het snelste.succes.[/quote]
Niet altijd juist. Ga maar eens kijken bij de topics van een Megane. Er zijn riemen in de handel met verkeerde merktekens...

0

Barth, 12 jaar geleden

Distributieriem is een orginele Renault riem.

Ik heb echter nog steeds het gevoel dat het daar niet aan ligt. Weet iemand hoe die verbruiksmeter werkt, waar die op reageert? welke sensoren er bij betrokken zijn etc?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.