Renault Laguna: Laguna 2 1.9dci 2003 motormanagment

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dci 88KW

Ik heb vernomen dat het motormanagmentsysteem van de Laguna 2 1.9dci 88KW zelflerend is.
De vraag is op welke wijze?

toelichting:
is het automatisch bijstellen van de parameters tijdens rijden afhankelijk van het aantal KM vanaf reset?
Of is een criteria het aantal keren motor uit en weer starten, i.v.m. het opslaan van de parameters het geval?
Na hoeveel Km of aantalkeren starten slaat het systeem de parameters op?

Waarom deze vraag:
Het blijkt telkens weer, dat na het oplossen van een storing (bv LMM bekabeling), het enige tijd duurd voordat de auto weer het volle vermogen heeft.
Wat ik constateer is dat na het resetten en een paar keer gereden te hebben, dus motor uit enz , het rijgedrag beter wordt.


Ik krijg bij Renault geen goed antwoord, ze draaien om de hete brij heen, omdat ze het niet leuk vinden dat ik als niet Renault dealer zelf de problemen op los, waar zoveel Renaults mee zitten.

m.v.g. RMV

Rene125312

Geplaatst door Rene125312 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Exacte gegevens voor deze diesel heb ik niet, dus krijg je een algemeen antwoord.
Computers zijn vaak zelflerend - soms op punten wettelijk verplicht - om veroudering van onderdelen op te vangen.
Zeker een turbodruk regeling zal een zelflerende component hebben. Dit om verschillen in turbo's, waste gate's, veroudering, etc. op te vangen.

Zo'n zelflerende regeling is continue actief op het moment dat er wat te leren valt - wanneer er wat te leren valt bepaalt de software.
Afhankelijk van de manier waarop de software geschreven is, kan dat snel of langzaam gaan.
Alle zelflerende regelingen die ik ken slaan continue de gegevens op. Er is dus geen vastgesteld aantal KM's of aantal maal contact aan/uit.

Ofwel de software is met de default parameters wat aan de terug houdende kant, danwel je turbo levert in de basis wat weinig druk.
Mogelijk is een slangetje wat te maken heeft met de turbodruk regeling (gedeeltelijk) verstopt.

Rene125312 (0) PRO, 12 jaar geleden

Old Ford,

Dank voor je antwoord.

Er is op dit moment niets mis met de auto, hij loopt bovenverwachting, omdat ik d.m.v. gebruikmaking van een eigen canclip de bedradingsfout heb kunnen vinden en kunnen oplossen, want Renault kon het niet.

De eigenlijke vraag is, of het bevestigd kan worden of het motormanagment van de dci Renault laguna na reset van de computer of verhelpen van de een storing, enige tijd nodig heeft om weer optimaal te functioneren en na hoeveel tijd hij de parameters opslaat.

Want wel is bekend dat bepaalde storingen pas na bv 5 maal aanwezig te zijn geweest opgeslagen worden in het geheugen, of na 5 starts pas weer verdwijnen.

De constatering van het zelflerende en het verbeterende rijgedrag lijken een aanlooptijd te bevestigen, alleen als je dit aan Renault vraagt, wil renault dit niet bevestigen of ze weten het eigenlijk niet, vandaar het uitgebreide verhaal met toelichting

m.v.g. RMV

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dealers (of elke andere geinteresseerde) weten het antwoord ook niet, tenzij er ergens een manual is waar het met grote letters in staat.
Dat geldt voor zelflerende parameters, foutcodes en alles wat nog meer interessant is.
Je kunt het afleiden en/of vermoeden uit het gedrag van een auto, maar zeker weten de je het niet.
De enige zelf-lerende regeling die wel bekend is, heeft te maken met benzinemotoren en dat is de lambda-regeling.

Wat verder wel bekend is, is de behandeling van foutcodes onder EOBD (de Europese Uitlaatgas norm), alhoewel de meeste diesels zich geen moer aantrekken van die regels (lees de ontwerpers/programmeurs van de diesel-ecu's).
Sommige foutcodes worden pas na 3 ritten waar ze achter elkaar zijn voorgekomen opgeslagen als echte foutcode met brandend lampje.
De foutcodes die pas 1 of 2 maal zijn voorgekomen zijn wel uit te lezen met EOBD scan apparatuur.
Na 3 ritten waarin de foutcode niet meer voor komt mag het lampje uit, de foutcode moet nog minstens 37 ritten daarna worden bewaard.
De definitie voor rit is redelijk uitgebreid, dus meestal zeg ik maar dagen - dat komt in de buurt.

Rene125312 (0) PRO, 12 jaar geleden

Old Ford,

Dank voor je deskundige visie.

Mogelijk dat er nog specialisten zijn die iets meer van de Renault weten, de zaken zijn vrij duidelijk, maar het is fijn om een bevestiging te krijgen op je bevindingen.

Ik wacht nog eens even af wat er nog voor reacties komen.

m.v.g.

RMV

Heino4267 (230), 12 jaar geleden

Ik heb in de praktijk gemerkt dat na accu losnemen de computer start met de default waarden en dan weer opnieuw begint met leren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.