Hallo,
Ik heb een Renault Laguna van 2003 2 liter lpg.
tijdens het rijden houd de motot af en toe flink in hij wil geen toeren maken als je de koppeling intrapt dat gaat het toeren al wel omhoog. tijdens het rijden stottert hij dan flink en schiet op eens wel door. hij doet dit op benzine en ook op gas. het probleem is er niet altijd loopt soms ook een stuk goed. de computer geeft geen fout aan, tijdens het uitlezen. Als je hem op de crouse controlle zet, tijdens het probleem dan valt hij in snelheid terug. dus het ligt niet bij het gas pedaal volgens mij.
Wie kan mij advies geven ?? ik weet het niet meer.
Alsvast bedankt Huub Peeters
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
LPG is een volg-systeem. Dat houdt in dat als er op benzine een probleem is, dat er dan ook bij LPG zal zijn.
Aan de andere kant beinvloedt het LPG systeem ook het benzinesysteem.
Als eerste moet de invloed van het LPG systeem terug bgedraaid worden. Dat kan door de zelf-lerende waardes in het benzinesysteem terug te laten zetten. Eventueel met een algemene EOBD scanner en dan fouten wissen (of ze er zijn of niet).
Dan kun je op benzine gaan proefrijden. Zijn er problemen dan moeten die eerst opgespoord worden.
Daarna kun je dan weer op gas gaan testen.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)?
Hallo oldford,
bedankt voor uw snelle reactie. De fout geheugens zijn gewist. het rare is dat de computer geen foutmelding geeft van het slechte lopen, ook het lampje gaat niet aan.
de slangetjes zijn allemaal in orde. de uitlaat is ook dicht. En de bougies zitten er ook nog niet zo heel lang in.
Als de motor op toeren blijft loopt hij goed. maar als hij in eens moet door trekken dan gaat het stotteren en houdt hij in. als de bougies niet goed zijn dan moet hij ook in de hogere toeren inhouden.
er zijn al een paar sensoren vervangen, maar nog steeds hetzelfde.
Heeft u nog andere tip of adviesen ?
14 jaar
Werkt dit systeem met een luchtmassameter of een mapsensor?
Luchtmassameters gaan in de loop der tijd te weinig aangeven.
Rijdend uitlezen en waardes van de sensoren controleren. Vooral Luchtmassameter of mapsensor en lambda sensoren.
Overigens foutgeheugen wissen hoeft niet automatisch te betekenen dat de leerwaardes ook gewist zijn.
Dat kan verschillen afhankelijk van de gebruikte apparatuur.
Klop bij koude motor eens op de katalysator. Rammelt deze?
Een los stuk zou kunnen bewegen en af en toe de uitlaat blokkeren.
Hallo Oldford,
weer bedankt voor uw snele reactie.
Volgens mij met een luchtmassa meter. hoe weet je of hij te weinig aangeeft ??
ik denk niet dat de apperatuur dan de leerwaardes kan wissen een laptop met een bosch programma.
De Kat. rammeld niet. daar hbben wij ook al eens aan gedacht. maar hoe kan het dan dat als je de koppeling intrapt hij wel meer toeren maakt ?? laat je deze weer los dan lukt het niet.
ook hebben we een lambda sounde er uitgehaalt zo dat hij zijn druk zo kwijt kan. dit hielp ook niet.
Volgens een gargae in de buurt zou het de computer zijn. en een regeleenheid iets van meer dan 1000 euro.
en bougie of bobines die gaan toch niet allemaal in eens tegelijk stuk dacht ik??? en hij loopt soms wel goed.
dit vind ik erg raar en dat de computer niets aan geeft ?
het zelde met de luchtmassa meter dan zou hij het wel goed moeten doen en dan weer niet . kan dat ???
alvast weer hartelijk bedankt.
14 jaar
Soms goed en soms problemen is iets wat kan wijzen op een draadbreuk of iets wat beweegt.
Ik zou de dealer eens vragen om er naar te kijken. Die kan waarschijnlijk meer zien met zijn uitleesapparatuur.
Luchtmassameter kun je testen door voltage te meten bij volgas en vergelijken met de fabrieksgegevens.
Of door het signaal rijdend uit te lezen bij volgas. Of door met EOBD de zogenaamde "Long Term Fuel Trim" uit te lezen.
Alle 3 mogelijkheden zijn een zogenaamde go/nogo test. Als de luchtmassameter goed aangeeft, dan prima.
Geeft deze te weinig aan, dan weet je nog niets definitief.
De luchtmassameter kan defect zijn, er kan ergens lucht lekken of je hebt een mechanisch probleem in de motor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar