Sinds gisteren loopt mijn auto niet meer stationair op gas.
Auto heeft probleemloos 160.000 km gelopen op gas (eurogas installatie)
Heb zelf het gasstuk en gasklep schoongemaakt, auto loopt nu aanzienlijk
beter op benzine en gas, let wel op hogere toeren loopt de auto wel op gas.
(Slangen en klemmen zijn goed en goed aangedraaid)
Op gas vind ik alleen dat het toerental vrij snel terug valt, en auto loopt niet meer stationair.
Volgens mijn leverancier moet de verdamper worden vervangen !!!!, wat is jullie mening ???
Nog een vraagje, voor het luchtfilterhuis zit een "startmodulator"was is de functie van dit apparaat,
en kan het hieraan liggen.
Voor de rest is het een probleemloze auto, rijd super geen grote gebreken !!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Diverse keren weer geprobeerd, loopt af en toe stationair op GAS, meestal
weer niet, loopt op meer toeren wel goed.
Ga denk ik toch maar de verdamper vernieuwen, kan iemand mij vertellen vanaf
welke kant ik dat het beste kan doen ??? bv via onderkant, of via binnenspatbord of
via accu zijde, kosten verdamper vallen mij mee netto incl. nog geen 200,00 euro !!!!
bvd klaas
Hallo Klaas,
Knap gedaan 160000 km op gas zonder problemen. Bij mijn weten is de eurogas installatie een G3, dat betekent dat het een LPI systeem is. Volgens mij heb je dan geen verdamper aangezien het gas als vloeistof wordt geinjecteerd in de cylinders net als de benzineinspuiting. Doorgaans wanneer je problemen krijgt met stationair toerental betekent dit dat je cylinderkop gereviseerd moet worden. Ik heb dit ook gehad met een mazda. Bij de revisie worden dan nieuwe kleppen en stalen klepzetels geplaatst. Toen dit nodig was hebben ze me verteld dat zo'n aanpassing eigenlijk al nodig is wanneer de gasinstallatie wordt geplaatst. Ik hoop voor je dat het iets anders is.
17 jaar
Hallo rudy,
Volgens mij heb je bij het nieuwere type laguna 2 minder problemen met de cilinderkop ????!!!!!
Auto loopt als een zonnetje op benzine, en op iets hoger toeren ook op gas.
Motor tikt ook niet in de kleppen, echt motorisch perfect lopen.
Verbruikt ook nagenoeg geen olie .......
Er zit links onder bij de accu/abs pomp gewoon en verdamper (eurogas/landi) dus LPG 3,
volgens 2 gas experts kan het niet anders zijn dan de verdamper (die gaat ca. 150.000 km mee).
Die ga ik nu dan maar als eerst vervangen, ik hou een ieder op de hoogte .......
17 jaar
HELP !!???
Nou de verdamper vernieuwd, opnieuw ingeleerd, probleem niet opgelost, mijn "gasspecialist" weet
het ook niet meer ........
Even het volgende op een rijtje: Gashuis, gasklep schoongemaakt, enigste voordeel motor loopt veel
mooier en niet meer onregelmatig zowel op benzine als op gas.
Motor loopt als een zonnetje op benzine, op hogere toeren ook op gas (bv continue snelweg) maar stationair
lopen ho maar .......
Ben wel tot de volgende conclusie gekomen, haal ik de stekkers van de startmodulator los, loopt auto
perfect stationair op gas, op hogere toeren wil die dan niet meer lopen, koppel ik de stekker aan, slaat de
motor meteen af.
Bij een beetje spelen met het gas onderin toeren (op gas) stinkt de auto giga naar de katalysator !!!!!!!
Wat kan dit zijn HELP !!!!!!!
MVG klaas
17 jaar
Staat de airco aan? Loopt hij continue slecht of eventjes?
17 jaar
Nou hou je vast,
Verdamper vernieuwt probleem niet opgelost,
alle toebehoren gasinstallatie zijn goed (zoals computer, regelaars etc.)
Ok dan moet het toch de labda zone zijn, die vervangen, probleem niet opgelost,
gasexpert weet het ook niet meer (en ik denk Eurogas ook niet ......)
Wat kan het zijn ???????
mvg klaas
17 jaar
Nog een keer,
Auto loopt super op benzine zowel stationair als op hoger toeren
Auto loopt super op gas alleen op hoger toeren, valt vrij snel terug in toeren
en loopt niet stationair op gas, airco aan of uit maakt niet uit.
Zoals eerder vermeld, als je op gas in lage toeren wat speelt met het gas,
dan begon de katalysator giga te stinken, dat is nu met de nieuwe labda zonde over.......
17 jaar
[quote=Privilege1]Nog een keer,
Auto loopt super op benzine zowel stationair als op hoger toeren
Auto loopt super op gas alleen op hoger toeren, valt vrij snel terug in toeren
en loopt niet stationair op gas, airco aan of uit maakt niet uit.
Zoals eerder vermeld, als je op gas in lage toeren wat speelt met het gas,
dan begon de katalysator giga te stinken, dat is nu met de nieuwe labda zonde over.......[/quote]
Heb ook precies dezelfde probleem met mijn Laguna 2, bij de garage hadden ze over stappenmotor ????? heb geen enige idee wat dat is.
Ik weet nu dat ik de verdamper niet hoef te vervangen.
17 jaar
Oplossing is gevonden, jawel het volgende:
Met een beetje het gevoel van de mannen van renault, en de gasspecialist is het voor elkaar.
In mijn eerder verhaal schreef ik dat met het spelen van het gas op gas de auto giga begon te
stinken, op benzine dus niet, wat is het DE LABDA ZONDE was defect.
Deze vervangen, opnieuw gas inlezen en zie daar een perfect lopende auto op gas.
Een tip aan een ieder, ga voordat je gaat zoeken altijd als eerst CO meten zowel op benzine
als gas, dan kun je al een aantal zaken uitsluiten.......
Wat heb ik geleerd: als de auto onregelmatig loopt op zowel benzine als gas loont het zich
om de gasklep + huis goed schoon temaken (ik heb dat met remmen reiniger gedaan)
Oplossing: Auto loopt veel beter, en niet meer zo onregelmatig cq. schokken.
Verdamper gaat zeker 150000 km mee, ik ken zelf iemand die er bijna 200000 km heeft gereden,
dus de leeftijd en km zegt niet altijd wat maar is een indicatie.
Renault en de gasspecialist zijn het erover eens dat: De nieuwe renault motoren meer dan 1.8 (in mijn
geval zit die in een laguna 2) probleemloos op gas kunnen lopen, voorbeelden van auto's met deze
motor zijn er zat, lopen zo 300000 probleemloos.
Als laatste wil alleen maar zeggen dat mijn renault een probleemloze auto is, 160000 zonder noemens
waardige dingen, ja standaard dingen zoals display en bandenspanning daar gelaten.
17 jaar
[quote=Privilege1]In mijn eerder verhaal schreef ik dat met het spelen van het gas op gas de auto giga begon te
stinken, op benzine dus niet, wat is het DE LABDA ZONDE was defect.
Deze vervangen, opnieuw gas inlezen en zie daar een perfect lopende auto op gas.[/quote]
Zo zie je maar weer hoe complex het kan zijn. Je zou denken dat hij op benzine dan ook problemen had moeten geven, maar gas is gevoeliger voor afwijkingen aan bijv. de lambda-sonde. Blijkbaar was die afwijking niet groot genoeg om op benzine merkbare problemen te geven maar op gas wel.
17 jaar
[quote=Privilege1]Oplossing is gevonden, jawel het volgende:
Met een beetje het gevoel van de mannen van renault, en de gasspecialist is het voor elkaar.
In mijn eerder verhaal schreef ik dat met het spelen van het gas op gas de auto giga begon te
stinken, op benzine dus niet, wat is het DE LABDA ZONDE was defect.
Deze vervangen, opnieuw gas inlezen en zie daar een perfect lopende auto op gas.
Een tip aan een ieder, ga voordat je gaat zoeken altijd als eerst CO meten zowel op benzine
als gas, dan kun je al een aantal zaken uitsluiten.......
Wat heb ik geleerd: als de auto onregelmatig loopt op zowel benzine als gas loont het zich
om de gasklep + huis goed schoon temaken (ik heb dat met remmen reiniger gedaan)
Oplossing: Auto loopt veel beter, en niet meer zo onregelmatig cq. schokken.
Verdamper gaat zeker 150000 km mee, ik ken zelf iemand die er bijna 200000 km heeft gereden,
dus de leeftijd en km zegt niet altijd wat maar is een indicatie.
Renault en de gasspecialist zijn het erover eens dat: De nieuwe renault motoren meer dan 1.8 (in mijn
geval zit die in een laguna 2) probleemloos op gas kunnen lopen, voorbeelden van auto's met deze
motor zijn er zat, lopen zo 300000 probleemloos.
Als laatste wil alleen maar zeggen dat mijn renault een probleemloze auto is, 160000 zonder noemens
waardige dingen, ja standaard dingen zoals display en bandenspanning daar gelaten.[/quote]
Welke Lambda sonde heb je vervangen?
Volgens mij zitten er drie op.
17 jaar
Zitten er maar twee in,
1 boven op het spruitstuk tegen het schutbord aan, ander zit achter de kat, bij dit soort problemen
is het altijd de bovenste (dus boven op het spruitstuk) de ander gaat pas echt zijn werk doen na de Kat,
Bovenste kost ca. 115,00 euro, achterste 2 a 3x zoveel !!!!!!!!!
Gouden regel zoals eerder genoemd, eert co meten op benzine, dan op gas, zijn de waarden te hoog
loopt de auto slecht of niet stationair op gas, dan Lambda Sonde defect.
Zelf makkelijk te vervangen: Luchtfilter huis weghalen (1x rubberclip), luchtfilterhuis achterkant blok (2x torx schroef en Gas slang loskoppelen) en ik heb het inlaat spruitstuk (6 a 8 torx m6 schroef/moertjes) kun je
makkelijk bij het geheel om te sleutelen. Voordeel gasklep + huis is makkelijk schoon te maken.
Draad lamba sonde afknippen, even iets kruipolie op de lamba sonde, sleutel 22 erop en hopen dat ie los
gaat (ik heb hem met een kromme sleutel vanaf onder kunnen verwijderen.
Geheel in elkaar zetten en even het gassysteem inleren (zie eerder oplossingen) klaar is kees.
Oplossing is een combinatie van de Renault dealer, de gasspecialist en mijn eigen gezond (technisch)
verstand, anders denk ik dat de reparatie qua zoek werk wel ruim 1000 euro had gekost.
Nu verdamper en lambda sonde euro 300,00. (verdamper had 160000 km gelopen dus bijna op)
Let ook even op mijn tip van de gasklep/huis schoonmaken, helpt echt, de auto loopt veel beter en rustiger
op benzine en gas !!!!!
groeten klaas
17 jaar
Hallo Klaas,
Ik heb ook een probleem met een Scenic 1.6 met LPG/G3. Maar wat betreft die 150000 km: ik heb hiervoor een Nissan Primera gehad en nooit een probleem met de verdamper, 270000 km mee gereden! Daarvoor een Mazda626: idem dito. Dat van die sonde ga ik eens aan de garage doorgeven want dat zou best eens de oorzaak van mijn probleem kunnen zijn.
Hans Erik
17 jaar
Hallo
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn megane 1.6 8 klepper uit 98. Hier zit ook een eurogas installatie op.
De auto heeft een complete motorrevisie gehad (dus onderblok en koprevisie lpg) en er is voor kapitalen aan vervangen.
De auto loopt van de ene op de ander dag niet meer stationair op lpg. Inleren lukt niet omdat die niet stationair loopt. Op benzine is het perfect. En op toeren op gas ook. Ik heb alle leidingen nagelopen, mengstuk eraf gehaald en aansluiting gasdicht gemaakt.
De gasboer probeert mij een nieuwe verdamper te verkopen en zegt dat ze altijd kapot gaan tussen de 150 en 200 duizend. Ik ben hier helemaal niet zo zeker van.
Heb ook exact hetzelffe als ik de stekkers van de stappenmotor eraf haal dan loopt die wel stationair maar niet goed op toeren.
Wat waren jouw waardes op benzine dan met co meten dan toen de sonde niet goed was?? Neem aan lamdawaarde te hoog (dus te arm eigenlijk)
Als mijn probleem ook de Lambdasonde is ben ik je eeuwig dankbaar
17 jaar
is vaak toch verdamper maar soms wil een flinke tik op verdamper helpen als auto tijdje niet gebruikt is wil in de verdamper klepje blijven hangen
[quote=javiersampol]Heb ook exact hetzelffe als ik de stekkers van de stappenmotor eraf haal dan loopt die wel stationair maar niet goed op toeren.[/quote]
Maak eerst de stappenmotor eens schoon. Ik heb hetzelfde gehad. Na schoonmaken (was niks aan te zien trouwens) en een beetje teflon op het worm-mechanisme, was het weer goed.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar