Renault Laguna: Diverse puntjes Laguna II

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Dci

Hoi hoi,

Mijn Laguna heeft een aantal puntjes, waarvan ik wil weten wat er voor nodig is om dit te repareren:

Koppelingspedaal zit soms lager dan de normale stand, de dealer zegt dat de koppelingscylinder overleden is, bij de dealer kost dit met plaatsen E300, is dit zelf te vervangen en wat kost het onderdeel zelf?

De bekende Egr-regeling, deze heb ik een tijdje geleden buiten werking gesteld... de motor begint soms wat minder goed te trekken dus ga ik het inlaatsysteem maar eens loshalen en reinigen, zitten hier nog ergens pakkingen tussen oid?
En wat moet ik allemaal losnemen om de zaak te reinigen?

Om de Egr af te doppen, zal er een plaatje in moeten, laat ik de bestaande Egr-unit dan volledig uit de motorruimte?

Verder heb ik een raar geluid, in bochten en tijdens rechtuit, het geluid klinkt als een wiellager, echter is deze nog in orde... WEL zit er op beide voorwielen een speling ( opgekrikt de wielen aan de zijkanten vastnemen en een wrikbeweging maken ).
Stuurkogels links en rechts zijn vervangen, links is een spoorstang vervangen, wat zou dit kunnen zijn.. in de aandrijving zit het niet ( stuur in uiterste standen en dan rijden, niets merkbaar, ook is er geen geluidstoename met accelereren )

Als ik hier van de hulpbehoefenden wat info over zou kunnen krijgen zou dat mooi zijn, aanstaande zaterdag heb ik een monteur bereid gevonden om samen met mij de auto na te lopen en van een garage gebruik te kunnen maken!

Vriendelijk dank alvast,
Arjan

Arjan2

Geplaatst door Arjan2 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Er is een terugroepactie voor modificatie geweest, om een veer te plaatsen op het koppelingspedaal. Gebruik zoekfunctie. Misschien is de veer gebroken.

EGR- is inmiddels zo veel over geschreven, gebruik zoekfunctie. Het inlaat en uitlaatspruitstuk zit gedeeltelijk vast met gemeenschappelijke bouten. Natuurlijk moeten er pakkingen vervangen worden als je dit los gaat halen. Zelf zou ik het eerst eens proberen met een reinigingsmiddel.

EGR-afdoppen met eenvoudig plaatje is niet weggelegd voor dCi rijders. Door de constructie kan er nergens eenvoudig een plaatje tussen.

Raar geluid in bochten, verwacht eerder problemen met wiellager of aandrijfas dan met stuurinrichting of ophanging. Wiellagers blijven toch wel verdacht. Heb je het in een bocht naar links-> rechter lager. Heb je het in een bocht naar rechts -> linker lager. Heb je ergens grootte speling in de stuurkogels dan ga je dit ook snel zien in bandenslijtage of voelen door zweverig weggedrag.

CBR1000 (0), 17 jaar geleden

Ik zou niet te lang wachten met het weer in gebruik nemen van de EGR-regeling. Deze gaat vrij snel vastzitten bij afgekoppeld gebruik van de motor. Ook bij mij is die tijdelijk afgesloten geweest, ong 3000 km. Ook vanwege het verliezen van trekkracht, te wijten aan noodloopprogramma van het motormanagement, heb ik de weer in gebruik genomen. Ik merk nu zelf dat de EGR-regeling minder goed functioneert, merkbaar door een hik/ dip in het vermogen leveren tijdens tussenaccelleraties. Het toevoegen van reinigingsmiddelen aan de brandstof heeft vooralsnog niet geholpen.

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Ik heb mijn EGR laatst even eruit gehaald om te bekijken. Vond het allemaal wel meevallen. Beetje roetvorming zat erop, maar niet schokkend of zo.

CBR1000 (0), 17 jaar geleden

@speerpunt.
Hoe zag het gehele inlaattraject, het gedeelte na de EGR-regeling, eruit? Heb je toevallig foto's gemaakt?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img80.imageshack.us/img80/4073/eg...[/img][/url]

deze foto is dan wel niet van een renault, maar in extreme gevallen kan het er zo uit komen te zien, niet iets om vrolijk van te worden, wel om maatregelen te treffen.

paul,

Speerpunt (0), 17 jaar geleden

Ja Paul, www.abcon.nl ;-)

@CBR: Ja, er zat wel roet, ook wel wat brokjes. Heb dat spul van Abcon eens besteld om te kijken. Op zich voor 250.000 op de teller vond ik het meevallen.

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Even een update :

Stuurkogels zijn vervangen, wiellagers zijn gecheckt en die zijn het niet.
Er word aan een homocineet gedacht, maar het geluid komt ook vanuit de bak... die monteur ( niet bekend met Renault ) is er een behoorlijke tijd mee bezig geweest en komt tot de conclusie dat het op z'n minst de homocineet is, misschien wel de complete as ( niet krom ) of de schouderschalen!? in de bak.
Morgen maar eens bij Renault langs maar die zullen het me ook niet met zekerheid kunnen zeggen ben ik bang, het geluid is niet constant en zowel met linker en rechterbochten, als gewoon rechtuit als ik even behoorlijk geaccelereerd heb.
Nu is meen ik ook te voelen dat er met het opschakelen een "kloenk " hoorbaar is, misschien omdat er behoorlijk aan gewrikt is.

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Vandaag bij Renault geweest, daar gaven ze aan dat de linkeraandrijfas vervangen moest worden.
Ik ben benieuwd of daar de trillingen mee opgelost zijn, de as is niet krom.

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Is goed mogelijk, als er speling op de homokinetische koppeling zit kan dit inderdaad op hogere snelheid trillingen veroorzaken en bij stapvoets rijden knakken.

Groetjes,
Erik

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Ik maak er altijd een sport van om het goedkoper maar toch met goed spul te fiksen, ik wil geen immitatie.
Renault zegt dat ( of het de homokinetische koppeling is weet ik niet Erik ) er een ruildeel te verkrijgen is voor E250, het lijkt mij sterk dat het de as zelf is want die kan alleen maar krom zijn en dat is hij niet!
Een nieuw deel is E500 ex montage.

Iemand bekend met adressen waar ik toch origineel spul kan verkrijgen?
Ik ben eigenlijk stom geweest dat ik niet gevraagd heb welk gedeelte ze nu bedoelden, het is iig de linkeraandrijfas.

Zal zo'n ding na 40.000 km de bak niet uitgesleten kunnen hebben? vanaf dat ik de auto heb constateer ik dit getril en "gekloenk "al, er was rechtsvoor een velg krom, nu laatst bij de grote beurd zijn er links en rechts stuurkogels vervangen en is er links een spoorstang vervangen.
Aangezien ik de auto nu 9 maanden heb en er zo'n 40.000 km mee gestuurd heb, ben ik bang dat er meer versleten is na het "klapperen "van die as, ik ben tevens al op zoek geweest naar een vervangauto maar dan heb je altijd het probleem van inleveren en bijleggen.
De auto rijdt lekker, heeft mij geen problemen opgelevert maar zit nu op de 190.000 km, de auto zou principieel nog 3 jaar mee moeten ( tot aan de 3 ton ), tot nu toe heb ik nog geluk met mijn Laguna maar ik zit nu een beetje in dubio wat ik moet gaan doen, de Egr heeft het inlaattraject vervuild ( na 2.500 toeren voel je de auto inhouden en in de 5e en 6e versnelling nagenoeg geen trekkracht ), dus dat zal ik nog moeten doen.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze Laguna en zou ik de auto het liefst behouden, maar zou de kans groot zijn dat na die km's de zaak danig uitgesleten is dat er flinke kosten aan kunnen komen? ( heb namelijk ooit bij een 205 GTI door ditzelfde verhaal de bak kunnen vervangen omdat deze uitgesleten was ).

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Waarschijnlijk krijg je een geheel nieuwe as, nieuwe koppelingen, nieuwe hoezen. Losse as 250,- , inclusief montage 500,- ??

250,- euro voor enkel de montage zou ik erg veel geld vinden. Het vervangen van een as is ca. anderhalf uurtje werk. Centrale asmoer los trekken, wiel verwijderen, olie versnellingsbak aflaten, onderste fusee lostrekken en tussenlager bevrijden. Om het geheel vervolgens in omgekeerde volgorde weer terug te plaatsen met nieuwe versnellingsbak olie.

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Als ik een ruildeel zou nemen, dan zou ik E250 ex arbeid moeten betalen... ik ben dus stom genoeg vergeten te vragen wat ze onder dat ruildeel bedoelden, ze gaven wel aan dat het de linker aandrijfas was.
Zou ik een nieuwe willen, dan zou ik E500 ex arbeid kwijt zijn, dat weet ik dan weer wel.
Verder gaven ze aan dat de homokineet ( bij de naaf ) los was geweest omdat er een tywrap omheen zat, dat klopt want dat is afgelopen zaterdag losgeweest om te checken of er nog vet in zat.

Rednose5 (0), 17 jaar geleden

Misschien teleurstellend maar een Laguna DCI heeft geen homokinetische koppeling. Ze hebben bij Renault een Tripode koppeling gebruikt voor de aandrijfassen. De tripode koppeling bestaat uit drie pootjes met over elk pootje een Naaldlager. Volgens de dealer moet wanneer deze kapot is de gehele as woden vervangen door een ruil-as waarbij er een nieuwe tripode op de as is geklonken en er nieuwe rubbers op zijn geplaatst, zgan.
Volgens mijn (prove-)monteur is het echter ook mogelijk bij een dergelijke koppeling alleen nieuwe naaldlagers te plaatsen, maar dat is bij mij nog niet nodig geweest. Wel heb ik ook eens een as laten vervangen bij een carshop: ruilas 250, monteren en overige (o.a. bakolie) 200, totaal 450 fleuro's (voordat ik mijn huidige monteur kende).

Arjan2 (0), 17 jaar geleden

Zoiets gaf een andere Renaultgarage ook al aan, meestal als de lagerschalen in de bak versleten zijn vervangen ze meteen ook de as, in mijn geval rij ik er volgens mij al 40.000 km mee rond eer het eindelijk eens gevonden is, nu vrees ik dat ik meer kapot heb.

Het maakt idd niet uit waar ik die as haal, ze zijn overal ongeveer hetzelfde geprijsd.
Gewoon bestellen dat ding en vervangen... elke week die ik er langer mee rij is er een teveel.

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

[quote=Rednose5]Misschien teleurstellend maar een Laguna DCI heeft geen homokinetische koppeling. Ze hebben bij Renault een Tripode koppeling gebruikt voor de aandrijfassen.[/quote]
Geen homokineten??? Hoe noem je de koppelingen met die kooien en kogeltjes bij de fuse dan?

AS1 (115), 17 jaar geleden

As heeft homokineten aan de fusee-kant. Aan de bakzijde wordt een tripode-koppeling gebruikt.

Beunhaas (540) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Rednose5]Misschien teleurstellend maar een Laguna DCI heeft geen homokinetische koppeling. Ze hebben bij Renault een Tripode koppeling gebruikt voor de aandrijfassen. De tripode koppeling bestaat uit drie pootjes met over elk pootje een Naaldlager. Volgens de dealer moet wanneer deze kapot is de gehele as woden vervangen door een ruil-as waarbij er een nieuwe tripode op de as is geklonken en er nieuwe rubbers op zijn geplaatst, zgan.
Volgens mijn (prove-)monteur is het echter ook mogelijk bij een dergelijke koppeling alleen nieuwe naaldlagers te plaatsen, maar dat is bij mij nog niet nodig geweest. Wel heb ik ook eens een as laten vervangen bij een carshop: ruilas 250, monteren en overige (o.a. bakolie) 200, totaal 450 fleuro's (voordat ik mijn huidige monteur kende).[/quote]
Ook die tripode koppelingen zijn homokinetisch vriend.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.